Pământul ar putea fi lovit de un asteroid în 2029. Când vom ști sigur

Pământul ar putea fi lovit de un asteroid în 2029. Când vom ști sigur Asteroid, sursa foto: Wikipedia

Conform unui nou studiu, există un risc scăzut ca un asteroid, Apophis, „Zeul Haosului”, să lovească Pământul în timpul apropierii sale de planeta noastră în 2029. Șansele unei astfel de coliziuni catastrofale sunt mai mari de una la un miliard. Dar nu vom putea să o excludem decât peste cel puțin încă trei ani.

Apophis este o rocă spațială în formă de alună. Cu un diametru de aproximativ 340 de metri sau aproximativ de aceeași dimensiune ca Turnul Eiffel. La această dimensiune, roca spațială nu este suficient de puternică pentru a fi considerată un asteroid „ucigaș de planete”. Dar este suficient de mare pentru a distruge un oraș mare și a declanșa efecte climatice la nivel planetar. Obiectul „potențial periculos” a fost descoperit în 2004. Și a fost numit după Apep, zeul șarpe egiptean al întunericului și al dezordinii. Ceea ce i-a adus porecla de „Zeul haosului”.

Un zbor apropiat de Pământ

La scurt timp după descoperirea rocii spațiale, astronomii au dezvăluit că Apophis va avea un zbor extrem de apropiat de Pământ pe 13 aprilie 2029. Dar și că va genera temeri că ar putea lovi planeta noastră. Cu toate acestea, observațiile ulterioare au arătat că asteroidul va trece în siguranță pe lângă Pământ. La o distanță mai mică de 32 000 de kilometri. Mai puțin de o zecime din distanța dintre Pământ și Lună, potrivit NASA. Aceasta ar putea fi totuși suficient de aproape pentru a lovi unii dintre cei mai îndepărtați sateliți ai noștri care orbitează în jurul Pământului.

Însă asteroizii mari precum Apophis pot fi deviați de la curs prin impactul unor asteroizi mai mici. Similar cu modul în care misiunea DART a NASA a reușit să redirecționeze asteroidul Dimorphos prin izbirea unei nave spațiale de acesta în 2022. Cercetătorii au avertizat anterior că aceasta ar putea fi o posibilitate cu Apophis în următorii cinci ani. Ceea ce ar putea face ca asteroidul ucigaș de orașe să intre pe un curs de coliziune cu Pământul.

Un scenariu posibil

În noul studiu, publicat pe 26 august în The Planetary Science Journal, astronomul Paul Wiegert, expert în dinamica sistemului solar la Universitatea Western din Canada, a calculat șansele ca un astfel de scenariu să se întâmple și a constatat că, deși este extrem de puțin probabil, este totuși posibil.

În martie, Weigert a participat la un studiu similar. Care a evaluat riscul ca Apophis să fie deviat de vreun asteroid cunoscut. Și a constatat că există „zero șanse” ca acest lucru să se întâmple. Cu toate acestea, la momentul respectiv, cercetătorii au avertizat că exista încă o șansă ca un asteroid nedescoperit să se ciocnească de Apophis.

În noul studiu, Weigert a folosit modele computerizate pentru a simula probabilitatea ca un asteroid nedescoperit, care este fie prea mic, fie prea aproape de Soare pentru a fi reperat de pe Pământ, să lovească Apophis în următorii cinci ani. Simulările au arătat că șansa ca un asteroid necunoscut să lovească Apophis în afara cursului său actual este mai mică de una la un milion. În timp ce șansele ca un astfel de impact „ar putea deplasa Apophis în mod semnificativ în comparație cu distanța de ratare în 2029” a fost mai mică de una la un miliard, a scris Weigert în lucrare.

Coliziunea cu Pământul

Cu toate acestea, chiar dacă acest lucru s-ar întâmpla, nu există nicio garanție că o schimbare a traiectoriei va împinge asteroidul mai aproape de Pământ în loc să se îndepărteze de planeta noastră. Ceea ce înseamnă că șansele reale de coliziune sunt și mai mici.

Dar va trebui să așteptăm până în 2027 pentru a afla dacă Apophis a fost deviat de la curs. Deoarece în prezent nu este vizibil din cauza apropierii sale de soare. Când va reapare, astronomii vor putea calcula mai bine șansele unei potențiale schimbări de curs între acea dată și 2029, a scris Weigert.

După 2029, Apophis va continua să se apropie frecvent de Pământ. Așa cum a făcut cel mai recent în 2021. În 2051, 2066 și 2080 vor avea loc apropieri deosebit de mari. Dar modelele sugerează că roca spațială nu reprezintă o amenințare pentru Pământ de cel puțin 100 de ani, informează livescience.com