Oana Borș, selecționer FDR: Dramaturgia contemporană îndeamnă la luarea de atitudine
- Anca Simionescu
- 16 iunie 2014, 00:00
Festivalul Dramaturgiei Românești, eveniment organizat de Teatrul Național din orașul de pe Bega, la final.
Zeci de spectacole jucate cu casa închisă. Reprezentații ce țin publicul cu sufletul la gură, îl fac să plângă, să râdă sau să aplaude până-i obosesc brațele. Marți, 17 iunie, se încheie la Timișoara ediția 2014 a Festivalului European al Spectacolului–Festivalul Dramaturgiei Românești (FEST–FDR 2014).
În spatele unui astfel de festival se găsește o întreagă mașinărie. Unul din rolurile principale îl are selecționerul, cel care, până la urmă, dă forma întregului eveniment. Teatrologul Oana Borș este selecționerul secțiunii FDR. „Privesc un festival ca pe o reinterpretare a unei teme date. Aici, dramaturgia contemporană. (…) Locuim fizic şi spiritual într-o lume a pluralității. O lume a punctelor de vedere. O lume a reinterpretării. Mi s-ar părea un câștig, dacă și pe scenă i-am îngădui să se manifeste ca atare”, mărturisește selecționerul.
Oana Borș este membru în Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru – Secţia Română. „Dacă un spectacol provoacă o reacţie în spectator, înseamnă că artiştii, creatorii spectacolului şi-au atins scopul. Oricare ar fi acestă reacţie sau de ce natură e ea. Emoţii stârnite, probleme ridicate, situaţii pe care, poate, în mecanismul de zi cu zi nu le observi că fac parte din viaţă, dar de care, într-o zi te poţi lovi. Nu degeaba se spune că teatrul este o oglindă. Şi poate că o notă majoră a dramaturgiei noastre contemporane, o nuanţă redată cumva şi de ediţia din acest an a FDR, este că îndeamnă spre luarea de atitudine, spre ceea ce se numeşte teatru angajat”, apreciază teatrologul.