Oamenii lui Putin ar fi încercat să influențeze alegerile din SUA. O companie de social-media ar fi fost condusă chiar de Evgheni Prigojin

Oamenii lui Putin ar fi încercat să influențeze alegerile din SUA. O companie de social-media ar fi fost condusă chiar de Evgheni Prigojin Sursa foto: Administratia Prezidentiala

Mai multe documente ale grupării de mercenari Wagner au fost făcute publice de o grupare de hackeri, iar o investigație a scos la iveală faptul că rușii au vrut să influențeze alegerile prezidențiale din SUA. Nu au acționat în Europa ci în America de Sud pentru a nu atrage suspiciuni.

O anchetă realizată de jurnaliștii de la Insider arată cum o companie ilegală de social media, coordonată se pare de Evgheni Prigojin, a încercat să influențeze rezultatul alegerilor din SUA.

Investigația a pornit de la mai multe documente ale grupării de mercenari Wagner, care ar fi fost transmise jurnaliștilor de o grupare de hackeri, care nu a fost însă identificată.

Jurnaliștii au stat de vorbă cu unul dintre angajații companiei, un bărbat pe nume Carlos, din Mexic. Acesta a răspuns, în 2020, unui anunț de angajare în care se menționa că o companie de social media caută tineri care posteze mesaje online. Recunoaște că anunțul i se părea suspect, dar era pandemie, avea nevoie de bani și a fost încântat că poate lucra de acasă.

Ne puteți urmări și pe Google News

Multe semnale de alarmă

Carlos a povestit că inițial nu a cunoscut numele companiei. În anunțul de angajare exista doar un număr de WhatsApp și o adresă de email. Se menționa însă că doritorii trebuie să cunoască limba engleză.

Carlos spune că dat un scurt interviu cu o femeie pe nume Vera (cetățean din Venezuela, care lucra în Mexic). A primit apoi un contract din care reieșea că sediul companiei ar fi fost în Germania. Vera l-a pus în legătură cu unul dintre manageri, un bărbat pe nume Tom cu care a ținut legătura.

Carlos a vrut să afle mai multe despre modul în care compania vroia să scoată bani din această afacere, dar nu i s-au oferit prea multe detalii. „Scopul este să crească conturile. Căutarea conținutului, postarea și îmbunătățirea acestuia – despre asta este, în principiu, acest job”, i-a explicat Tom, pe WhatsApp.

Mesaje controversate

Carlos a muncit de acasă și a primit 500 de dolari pe lună. El a povestit că a primit un telefon de serviciu și că nu muncea mai mult de 3-4 ore pe zi. Inițial, angajatorii i-au transmis lui Carlos să posteze mesaje despre evenimente obișnuite. Ulterior acesta a aflat că trebuie să posteze mesaje despre cele mai fierbinți subiecte din SUA. De cele multe ori primea textele gata scrise.

Echipa avea conturi dedicate postării de mesaje inflamatoare despre feminism, religie, drepturile LGBTQ, imigrație, ecologie și protestele Black Lives Matter. Printre conturile lor de Instagram s-au numărat @femfemglobe, @pray_tojesus și @powerful.black.voices.

Carlos povestește că mesaje sale au avut multe vizualizări. „Nu am fost niciodată atât de faimos în viața mea. Nu a fost material pe care eu însumi îl creasem, dar eu am fost cel care l-a pus la locul potrivit”, a spus el.

Cine era în spatele afacerii ilegale

Potrivit sursei citate, Vera și Tom erau doar o acoperire, iar adevăratul șef al Social CMS ar fi fost Evgheni Prigojin, un apropiat al lui Vladimir Putin și fondatorul grupului de mercenari Wagner. El ar fi fondat compania cu scopul de a influența alegerile prezidențiale din SUA, în anul 2016. Au fost publicate atunci mesaje pro Trump și anti Clinton.

La scrutinul din 2020, când Trump candida pentru un al doilea mandat la Casa Albă, Progojin ar fi rerutat tineri din Mexic care să răspândească mesaje pro Trump.

Prigojin nu a recunoscut niciodată că a condus Social CMS, dar nu a ascuns ambiția sa de a interveni în alegerile din SUA. „Ne-am amestecat, ne amestecăm și vom continua să ne amestecăm”, a declarat Prigojin, potrivit Insider. 

În vizorul autorităților

Compania clandestină a intrat și în atenția autorităților americane. Senatorul Mark Warner, care prezidează Comisia de Informații din Senat, a declarat pentru Insider că Prigojin ar fi putut alege Mexicul din motive de limbă și pentru a promova înșelăciunea.

„Un lucru pe care l-am remarcat în 2020 au fost eforturile de dezinformare ale străinilor, care vizau vorbitorii de limba spaniolă. Deci, din această perspectivă, are sens să opereze din afara Mexicului, lucru care îngreunează identificarea activității ca fiind operațiune rusă”, a spus Mark Warner.

Potrivit sursei citate, Social CMS a fost o operațiune cu buget redus, iar impactul ei în mediul online nu a fost unul semnificativ. Facebook a închis conturile Social CMS, cu o săptămână înainte de alegerile din 2020 din SUA. Cu toate acestea modul de operare nu trebuie ignorat, a anunțat FBI.