Fostul polițist Lucian Diniță a subliniat că noile modificări din Codul Rutier referitoare la permisul de conducere emis în alte țări, sunt deosebit de riscante, deoarece regulile de circulație pot varia între țări.
Fostul șef al Poliției Române mai punctează că România poate avea chiar și reguli de circulație care se aplică în alte țări.
Recent, Guvernul a aprobat ajustări la Codul Rutier, deschizând calea pentru ca persoanele care dețin permise de conducere emise în alte state să poată susține examenul în România fără a mai urma cursurile unei școli de șoferi.
Noile pericole din modificările Codului Rutier
Conform Convenției de la Viena privind circulația rutieră din 1968, România recunoaște anumite permise de conducere emise în străinătate, însă există și situații în care documentele de acest tip emise de alte țări nu sunt considerate valide de către autoritățile române.
Prin această modificare legislativă, se va permite titularilor de permise de conducere din cea de-a doua categorie să susțină direct examenul în România, fără a mai urma cursurile școlii de șoferi. Acest lucru ridică îngrijorări cu privire la siguranța traficului, afirmă fostul polițist.
„Avem astfel de permise emise de țări din Asia, de exemplu, unde avem alte reguli de circulație, de multe ori, iar scrierea este cu totul alta. Ce facem cu legislația, nu mai contează teoria?
Apoi, în unele țări din Africa, permisul se emite fără niciun fel de examen, pur și simplu te duci și îl cumperi. Ca să nu mai spun de regulile de circulație care în unele cazuri practic nu există.
Ce facem cu astfel de cazuri? Dăm permis fără școală de șoferi? Păi, nu ar trebui, spun eu, chiar dacă omul știe să plece cu mașina de pe loc sau poate să vireze ori să oprească”, a declarat Lucian Diniță.
Regulile de circulație care vor avea un rezultat bun
OG nr. 23/2023 aduce încă o schimbare semnificativă, introducând posibilitatea de a restitui permisul de conducere, care fusese reținut ca urmare a unei identificări preliminare în salivă a prezenței unor substanțe psihoactive.
Această decizie se bazează pe rezultatele analizelor biologice (probe de sânge). Lucian Diniță susține că această măsură reprezintă un pas în direcția corectă, care va repara nedreptățile suferite de șoferii care au fost privați de permis din cauza unor erori.
„Aici vorbim de o reglementare corectă care trebuia dată de mult. Oamenii rămâneau fără permise aiurea, fără o bază legală reală. Să mă explic.
Dacă suferi o intervenție stomatologică în timpul căreia s-a administrat lidocaină, te urci la volan și ești oprit pentru control, etilotestul va arăta 0,05, iar polițistul îți suspendă permisul.
Problema este că legea spune că singura analiză care certifică un eventual consum de alcool este cea a sângelui, care se face la instituțiile medico-legale. În mod evident, dacă această analiză a sângelui contrazice ce a arătat etilotestul, trebuie să-i dai omului permisul pe loc și nu după ce procurorul constată acest lucru printr-o rezoluție la dosarul cu pricina”, mai spune fostul polițist.
MAI se confruntă cu o lipsă mare de fonduri
Lucian Diniță remarcă că situația prezentă indică o problemă semnificativă în sistemul actual. Potrivit acestuia, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) se confruntă cu o lipsă de fonduri, ceea ce duce la o întârziere considerabilă în efectuarea plăților pentru analizele de sânge necesare.
Într-o asemenea perioadă, șoferii sunt forțați să-și păstreze permisele de conducere suspendate, cu excepția situației în care aleg să achite din propriul buzunar sume ce depășesc 500 de lei pentru a-și recupera documentul.
În plus, situația nu este mai favorabilă nici în cazul testelor pentru substanțe stupefiante. Diniță observă că multe teste efectuate cu aparate de tip drugtest au furnizat rezultate eronate, lăsând conducătorii auto într-o situație dificilă. Așteptarea îndelungată pentru a primi înapoi permisul de conducere se repetă și în aceste cazuri, cu implicații semnificative pentru cei afectați.