Nissan va începe să comercializeze autoturismul electric Leaf abia de luna viitoare, şi atunci numai în Japonia şi Statele Unite ale Americii. În ciuda acestui amănunt, modelul japonez a obţinut, ieri, titlul "Maşina anului" 2011 în Europa.

Nissan Leaf va circula şi pe Bătrânul Continent, de la începutul anului viitor, dar va fi disponibil numai în patru ţări: Portugalia, Irlanda, Marea Britanie şi Olanda. Majoritatea şoferilor europeni se va întâlni cu primul autoturism electric care s-a impus în concursul "Maşina anului" abia după 2012, când Nissan va începe să introducă Leaf şi pe alte pieţe.

Hibrizii "au prins" mai greu, SUV-urile – niciodată

Victoria obţinută de Nissan Leaf marchează cum nu se poate mai bine schimbarea petrecută în optica organizaţiei care acordă acest trofeu. Astfel, întâiul model hibrid intrat în producţia de masă, celebrul Toyota Prius, a avut nevoie de opt ani, după lansarea comercială petrecută în 1997, pentru a dobândi titlul "Maşina anului (2005)" în Europa. Suntem ecologişti sau nu mai suntem? În acelaşi timp, răceala cu care au fost tratate întotdeauna modelele 4×4 a rămas de actualitate.

Dacia Duster – primul autoturism fabricat în România calificat în finala întrecerii "Maşina anului" în Europa şi singurul SUV dintre cele şapte modele care şi-au disputat în această ediţie titlul – a fost pus la punct de juriul transformat, cu sau fără intenţie, într-un protector ardent al mediului cu o clasare pe ultima poziţie. De altfel, niciun automobil de teren nu a reuşit să-şi apropie trofeul în istoria de 48 de ani a com petiţiei.

Diferenţe mici între primele trei clasate

Juriul "Car of the Year" – "Maşina anului" 2011, format din 56 de jurnalişti din 23 de ţări, a acordat modelului 100% electric Nissan Leaf 257 de puncte. Compactul sexy Alfa Romeo Giulietta a colectat cu nouă puncte mai puţin (248), clasându-se pe locul al doilea. Podiumul a fost completat de monovolumul cu spirit practic Opel Meriva – 244 de puncte, cu numai 13 sub totalul acumulat de automobilul câştigător. Pe locurile următoare s-au clasat: Ford C-Max (224 de puncte), Citroën C3 (175 de puncte), Volvo S60 (145 de puncte) şi Dacia Duster, primul SUV fabricat în România (132 de puncte).

Duster, mai performant decât naţionala de fotbal

Dacă ar fi fost o competiţie sportivă s-ar fi putut conchide că însăşi calificarea în ultimul act al concursului "Maşina anului" în Europa trebuie considerată o performanţă pentru Dacia Duster. Şi apreciată ca atare.

Chiar dacă a ieşit ultimul, în ordinea punctelor alocate de juriul "Car of the Year", primul SUV fabricat în România a avut oricum un an mult mai bun decât naţionala de fotbal, care, prin prestaţiile din 2010, parcă a dorit să se asigure că intervalul de timp trecut de la ultima participare la un turneu final va fi consolidat cu încă un ciclu "european".

CLASAMENT

"Maşina anului" 2011 în Europa

PORTRET DE ÎNVINGĂTOR

Cine este Nissan Leaf

Nissan Leaf, primul autoturism cu zero emisii poluante câştigător al distincţiei "Maşina anului" în Europa, este potrivit preşedintelui juriului, HÃ¥kan Matson, "întâiul autovehicul elec tric similar, în multe privinţe, cu maşinile convenţionale".

Modelul japonez de dimensiuni compacte (4,45 metri lungime/ 1,77 metri lăţime/ 1,55 metri înălţime) este echipat cu un motor electric care pune în mişcare roţile din faţă. Unitatea propulsoare dezvoltă 80 kW (aproximativ 110 CP) şi un cuplu maxim de 280 Nm disponibil instant.

Potrivit Nissan, Leaf poate atinge o viteză maximă de 145 km/h. Neoficial, maşina ar fi capabilă să accelereze de la zero la 100 km/h în ceva mai mult de şapte secunde. Desigur, niciuna dintre performanţele evidenţiate anterior nu trebuie testată dacă şoferul doreşte atingerea autonomiei maxime oficiale, estimată la 175 de kilometri.

Motorul electric este alimentat de o baterie litiu-ion laminată care poate fi încărcată complet, la o priză de domiciliu (dar cu un adaptor), în circa opt ore. Uu dispozitiv special permite realimentarea până la 80% din capacitate, în numai jumătătate de oră.

Nissan Leaf va putea fi achiziţionat cu 30.250 de euro în Portugalia (după o reducere de 5.000 de euro suportată de stat), cu 29.995 de euro în Irlanda (în aceleaşi condiţii) şi cu 32.840 de euro în Olanda.

LAUREAŢI

Cei mai recenţi câştigători