Nintendo a pornit în afaceri cu cărți de joc pentru Yakuza. Strategia prin care compania a scăpat a scăpat de faliment

Nintendo a pornit în afaceri cu cărți de joc pentru Yakuza. Strategia prin care compania a scăpat a scăpat de falimentSursa foto Wikipedia

Majoritatea oamenilor cunosc Nintendo ca unul dintre cei mai de succes editori de jocuri video din lume, care ne-a oferit Donkey Kong, Super Mario Bros. și The Legend of Zelda. Dar nu acesta a fost inițial obiectul de activitate al companiei japoneze - firesc având în vedere că a fost înființată cu 135 de ani în urmă.

Nintendo a fost fondată în 1889. Pe atunci, compania era cunoscută sub numele de Nintendo Koppai, iar produsul principal erau cărțile de joc care au avut un mare succes în Japonia. Cărțile de joc de la Nintendo Koppai erau utilizate pe scară largă pentru jocurile de noroc organizate de către Yakuza, echivalentul japonez al mafiei.

Nintendo a produs inițial Hanafuda, cărți de joc japoneze cu imagini de flori în loc de numere. Pictate manual pe coajă de dud, seturile de cărțile Hanafuda sunt acum o piesă de mare valoare printre colecționari.

Conducerea companiei a încercat însă de timpuriu să își diversifice activitatea. A lansat un lanț de „hoteluri de dragoste”, o companie de taxiuri, a produs orez instant și aspiratoare. A creat chiar și o rețea de televiziune, dar a eșuat în toate aceste inițiative.

Brațul jucărie a salvat Nintendo

La șapte decenii de la înființare, la mijlocul anilor '60, Nintendo a intrat într-un declin accelerat. Încercările eșuate costaseră compania niponă, iar comerțul tradițional cu cărți de joc era în cădere liberă.

Salvarea i-a venit dintr-o direcție pe care nu o mai testase încă - producția de jucării. Un cunoscut designer japonez de jocuri, Gunpei Yokoi, a creat pentru Ninendo jucăria Ultra Hand în 1966. Aceasta era un dispozitiv construit din mai multe piese de plastic care aduceau cu un braț robotic ce se termina cu un soi de gheară. Atunci când era strânsă, permitea utilizatorului să apuce obiecte pe care nu le putea atinge în mod normal.

Jucăria Ultra Hand a avut un succes de piață imens, vânzându-se în peste 1,2 milioane de unități. Așa că Nintendo nu a ratat ocazia de a exploata oportunitatea nou creată. Japonezii au continuat marca "Ultra" cu un nou dispozitiv care lansa automat mingi moi pe care utilizatorii le puteau lovi cu o bâtă de baseball. În arhipelagul nipon, baseball-ul este extrem de popular și apreciat așa că, la fel ca și Ultra Hand, lansatorul s-a vândut, de asemenea, în peste un milion de unități.

Love Tester, un hit internațional

A urmat apoi Love Tester este o jucărie creată de același Gunpei Yokoi în 1969. Proiectat „pentru tinere domnișoare și bărbați”, dispozitivul avea menirea să determine cât de mult se iubesc două persoane. Pentru a o opera dispozitivul, ambii utilizatori trebuiau să apuce unul dintre senzorii metalici sferici conectați cu o mână și să se țină de mână cu cealaltă. Atunci când „conexiunea” era realizată, indicatorul de pe dispozitiv afișa „scorul de iubire” pe o scară de la 1 la 100.

Love Tester a fost primul produs Nintendo care a folosit componente electronice. De asemenea, a fost și unul dintre puținele produse ale Nintendo din anii '60 vândut în afara Japoniei. Dispozitivul a fost comercializat pe piețele occidentale ca „Detector de iubire/minciuni”. Succesul a fost atât de mare, încât a fost relansat în iulie 2010 în Japonia.

Au urmat și alte jucării, precum mașina cu telecomandă Lefty RX, automobilul făcea doar viraje la stânga, sau Power Lift, un elevator jucărie pentru pentru copii care visau să devină mecanici auto sau operatori de stivuitoare. O creația aparte a fost Chiritory, un precursor al aspiratoarelor robot de azi, dar care era doar o jucărie cu telecomandă.

Succesul cel mai mare l-au avut însă sistemele de tir cu laser, Clay și Wild Gunman, care au fost exportate cu succes în Europa și SUA.

Consola Ninentdo Game and watch

Ninentdo Game and Watch a fost primul succes pe piața consolelor. Sursa foto: Wikipedia

Debutul în jocurile video

Nebunia jocurilor video nu a apărut până la mijlocul anilor '70, iar Nintendo și-a produs propriul hardware relativ târziu.

Motivată de succesele concurenților Atari și Magnavox, Ninendo a achiziționat drepturile de distribuție pentru Magnavox Odyssey în 1974. Ulterior, a ajuns la un acord cu Mitsubishi Electric pentru a dezvolta produse similare. Inclusiv primul microprocesor pentru sisteme de jocuri video, seria Color TV-Game.

În 1980, unul dintre primele sisteme portabile de jocuri video Nintendo, Game & Watch, a fost creat de Yokoi. A devenit unul dintre cele mai de succes produse ale companiei. Are peste 43,4 milioane de unități vândute la nivel mondial și 59 de jocuri.

Tot în 1980 compania a a intrat pe piața jocurilor arcade cu Sheriff și Radar Scope, lansate în Japonia. Sheriff, cunoscut și sub numele de Bandido în unele regiuni, a fost primul joc video original realizat de Nintendo.

Adevăratul succes a venit însă un an mai târziu cu Donkey Kong. A fost unul dintre primele jocuri video pe platformă care permitea personajului să sară. Jumpman avea să devină mai târziu Mario, mascota oficială a Nintendo. Numele a fost „împrumutat” de la Mario Segale, proprietarul birourilor Nintendo din Washington.

Lider pe piața consolelor

Între timp și producția de console s-a dezvoltat. A urmat Family Computer, sau Famicom, cu un succes uriaș. Încasările au fost într-atât de mari încât Nintendo a decis să se retragă de pe piața arcade ca să se concentreze doar pe console. În 1985 a fost lansat în America de Nord Nintendo Entertainment System, NES, și au apărut jocurile emblematice Super Mario Bros. și The Legend of Zelda. În total, aproximativ 62 de milioane de console Famicom și NES au fost vândute la nivel mondial.

În 1988, Gunpei Yokoi și echipa sa au conceput Game Boy, prima consolă portabilă de jocuri video realizată de Nintendo. În America de Nord, Game Boy a fost vândut împreună cu popularul joc Tetris. A fost un adevărat succes de piață – în Japonia a vândut 300.000 de unități în primele două săptmâni. În SUA și Canada –40.000 doar în prima zi de distribuție.

Au urmat apoi Virtual Boy, un precursor al echipamentelor virtuale de azi, Game Boy Color, Game Boy Advance și GameCube.

Un business de 63 de miliarde de dolari

La începtul anilor 2000, Nintendo a lansat Nintendo DS și revoluționara consolă Wii, care utilizează senzori de mișcare. Produsele au fost dezvoltate mai departe cu Nintendo 3DS și Wii U.

Jocurile au evoluat și ele, iar un succes de răsunet a avut Pokemon Go, dezvoltat de Niantic în 2016 pentru Ninetendo. În 2017 a urmat un alt succes pe piața consolelor – Nintendo Switch, dezvoltat și el ulterior.

În prezent, Nintendo are o evaluare de piață de 63,27 miliarde de dolari. Ceea ce nu-i deloc de rău pentru o companie care a început cu cărți de joc pictate.