Asigurătorii au arătat că, la nivel european, legile care reglementează domeniul asigurării RCA sunt elaborate la nivel de principii, iar aspectele tehnice sunt detaliate în legislaţia secundară, prin normele elaborate de autoritatea de reglementare.

Principala critică pe care UNSAR o aduce este limitarea cheltuielilor de administrare şi de vânzare, inclusiv taxe ale companiilor de asigurare la 25%.

"Prin această formulare a articolului de lege, principiul plafonării este menţinut, o situaţie nemaiîntâlnită la nivelul Uniunii Europene, unde cheltuielile de administrare cad în sarcina fiecărui asigurător, principiile concurenţei ducând la ajustarea acestora în mod natural, aşa cum a fost de fapt şi cazul pieţei din România în ultimii ani. Aşa cum UNSAR a enunţat deja în nenumărate rânduri, orice plafonare, fie că vorbim de un nivel de 25%, fie că vorbim de un nivel de 90%, încalcă Directivele europene în domeniu, riscând în continuare infringementul pentru România. Mai mult decât atât, prevederea nu aduce beneficii reale pentru niciuna dintre părţile implicate, deoarece pune presiune asupra calităţii serviciilor oferite şi este extrem de dependentă de alte costuri asupra cărora asigurătorii nu deţin niciun control", au subliniat reprezentanţii UNSAR.

În plus, în momentul în care a fost stabilit acest cuantum, nu a fost luat în calcul faptul că o parte importantă a acestui procent, aproximativ o treime, o reprezintă contribuţiile obligatorii, stabilite prin lege, pe care companiile de asigurare le plătesc către ASF, Fondul de Garantare a Asiguraţilor, Fondul de Rezoluţie sau Biroul Asigurătorilor Auto din România, reprezentând în special contribuţii pentru protecţia păgubiţilor.

Potrivit comunicatului, o altă prevedere care va duce la o creştere necontrolată a nivelului daunelor plătite de societăţile de asigurare, care se va reflecta direct în prime, este modul în care se va realiza despăgubirea pentru reparaţia autovehiculelor avariate. Deşi în acest moment este cunoscut faptul că pe piaţă sunt service-uri auto care practică preţuri pentru manoperă şi piese mult peste costul oferit de reprezentanţele oficiale ale mărcilor auto, legea, aşa cum a fost votată de către Parlament, prevede că justificarea costurilor pentru reparaţia unui autovehicul poate fi făcută atât prin sisteme de evaluare specializate, cât şi prin documente emise în baza legii.

Pe de o parte, sistemele de specialitate menţionate şi-au dovedit deja utilitatea în practică şi sunt utilizate deja atât de service-uri, cât şi de asigurători în mod frecvent pentru poliţele RCA şi Casco. Pe de altă parte, o formulare ambiguă cum este 'documente emise în baza legii' oferă o breşă prin care reparatori de rea credinţă pot factura mult peste preţul pieţei pentru reparaţia unei maşini, abuzând practic de faptul că dauna este acoperită de un asigurator, şi fără ca legislaţia să îi impună cerinţe stricte în ceea ce priveşte justificarea acestor facturi.

"Considerăm această prevedere paradoxală, ţinând cont de faptul că legiuitorii au luat în calcul nevoia pieţei de predictibilitate în ceea ce priveşte daunele, introducând în lege sistemul tabelar pentru reglementarea despăgubirilor pentru daune morale asociate vătămărilor corporale. Scopul introducerii în lege a acestui sistem cu puncte traumatologice realizat de specialişti în medicină legală, aşa cum a fost adoptat de către Parlament, a fost în primul rând asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru persoanele prejudiciate, acesta având un efect direct în scăderea costurilor legate de instrumentarea daunelor şi a costurilor de reasigurare, reducând presiunea exercitată în acest moment asupra primelor RCA", au mai arătat asigurătorii.

Aceştia au subliniat că este imperativ ca tarifele de referinţă prevăzute în acest act normativ să nu dea naştere, în cele din urmă, prin intermediul legislaţiei secundare, unei noi forme de plafonare a tarifelor RCA care ar conduce la destabilizarea acestui segment pe termen lung şi cu efecte imprevizibile.

"Având în vedere aspectele menţionate, UNSAR consideră că, în forma adoptată, noua lege răspunde doar parţial obiectivelor asumate la începutul acestui demers legislativ, şi anume acela de maturizare a pieţei şi conferirea de sustenabilitate. Astfel, o reevaluare a unora dintre prevederile cuprinse în lege se impune, cu siguranţă, în perioada următoare. În acest sens, UNSAR îşi exprimă disponibilitatea pentru dialog şi o colaborare constructivă, care să ajute la crearea unui cadru echitabil şi sustenabil pentru toate părţile implicate", au continuat oficialii UNSAR.