Festivalul de la Cannes. Regizorul roman si actrita Laura Vasiliu au fost prezente stralucitoare la ceremonia de deschidere.
Daca si-a propus sa-si surprinda invitatii la deschiderea de miercuri seara, Cannes-ul pare sa fi reusit: un film plin de staruri hollywoodiene, regizat de un asiatic excentric, Wong Kar-wai, si o petrecere „cool”, iesita din canoanele festivalului.
„My Blueberry Nights”, programat in deschidere, i-a adus pe Croazeta pe Jude Law si Norah Jones. Si-au facut intrarea pe covorul rosu si Juliette Binoche, Andie MacDowel, Luc Besson si David Lynch. Acesta din urma a pregatit special pentru deschidere un scurtmetraj „nelinistitor” de trei minute, „Absurda”.
Si romanii s-au facut remarcati la Cannes. La conferinta de ieri, dupa proiectia pentru presa a filmului „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, Cristian Mungiu a fost aplaudat, iar dintre actorii din distributie a impresionat prezenta stralucitoare a actritei in rol principal, Laura Vasiliu.
Oficial, editia a 60-a a festivalului a fost declarata dechisa de actrita taiwaneza Shu Qi si de singurul regizor in viata care a prins filmul mut, portughezul Manoel de Oliveira, in varsta de 98 de ani, care a exclamat un „traiasca cinemaul!”. Amfitrioana ceremoniei a fost actrita germana Diane Kruger.
Pamuk, vedeta juriului
Filmul lui Mungiu va fi „judecat” de noua membri ai juriului, prezidat de britanicul Stephen Frears, dar dominat ca popularitate de scriitorul turc Orhan Pamuk. Laureatul cu Nobel pentru literatura de anul trecut a captat aproape in intregime atentia presei la conferinta de deschidere de miercuri, unde a declarat ca va urmari fiecare film cu „entuziasmul unui copil” si nu cu judecata rece a unui critic.
Daca scenariul covorului rosu si a speech-urilor de inaugurare s-a inscris in „trendul” festivalului, petrecerea de dupa a surprins. Intr-un decor ultramodern, cu pereti rosii, stralucitori si lumini purpurii, invitatii au fost poftiti sa se aseze pe scaune transparente si sa guste de pe mese cu degetele.
Indragostita Norah Jones
Atat la proiectie, cat si la show, excentricul regizor Wong Kar-wai a aparut cu vesnicii ochelari negri, alaturi de Norah Jones si Jude Law. Regizorul da interviuri foarte rar, si atunci pe e-mail, isi incepe filmele fara scenariu, doar cu idei vagi, si nu si le termina niciodata la timp, dand frisoane producatorilor. „My Blueberry Nights”, primul sau film in engleza, a fost primit „respectuos, dar cu jumatate de inima”, cum a remarcat presa internationala.
Desi fascinant prin efectele vizuale - slow motion, unghiuri inedite - filmul esueaza prin „transplantarea” lumii pline de mister a asiaticului Kar-wai intr-un Occident caruia nu i se potriveste aceasta imagine, comenteaza „The Variety”. Daca unele replici ar suna provocator in chineza, ele apar rasuflate intr-o cafenea americana.
Norah Jones, care debuteaza in cinema cu acest film, face figura buna in rolul lui Elisabeth - o tanara cu inima franta dupa o poveste de dragoste, ce porneste intr-o calatorie prin State - insa e lipsita de acel „ceva”. In film apar si Natalie Portman, Rachel Weisz si Jude Law. Maine, un alt regizor asiatic, Kim Ki-duk, va avea proiectia oficiala cu „Breath”, imediat dupa filmul „No Country for Old Men”, al fratilor Joel si Ethan Coen.
PRIMIRE ENTUZIASTA Mungiu are sanse mari la Palme d’Or
Primele reactii ale presei straine la vizionarea filmului lui Cristian Mungiu, „4 luni, 3 saptamani si 2 zile”, difuzat ieri, au fost extrem de entuziaste. Regizorul si actorii prezenti, printre care Laura Vasiliu, Vlad Ivanov si Alex Potoceanu, au fost chiar aplaudati in timpul conferintei, potrivit Mediafax.
„The Variety” l-a anuntat ca pe un candidat serios la Palme d’Or, cu o „realizare cinematografica uimitoare”, de „o puritate si o onestitate” extraordinare, ce surprinde nu numai povestea avorturilor ilegale din comunism, ci si „constantele compromisuri necesare pentru supravietuire in ultimele zile ale blocului sovietic”.
Criticii publicatiei elogiaza si viziunea lui Mungiu, si aerul extrem de natural al dialogului din filmul sau, prezicandu-I un succes la fel de mare ca al lui Cristi Puiu, cu „Moartea domnului Lazarescu”.
Regizorul roman este, pentru moment, revelatia festivalului, spun cronicarii de la Cineuropa.org, apreciind si jocul protagonistelor, Anamaria Marinca si Laura Vasiliu. La fel de entuziaste sunt si articolele din „The Hollywood Reporter” si „Le film fran