Autoarea de best-seller-uri a explicat de ce o carte nu-i mai aparţine odată ce a scris "Sfârşit".
Ultimul roman de Kate Morton, "Grădina uitată", a apărut recent, în traducerea Sânzianei Dragoş, în colecţia "Raftul Denisei", la editura Humanitas Fiction. Scriitoarea australiană a relatat pentru EVZ că, atunci când lucrează la o carte, locurile unde se petrece acţiunea sunt la fel de reale pentru ea ca şi interiorul casei sale.
Tranziţia către marele ecran
Fireşte, prima întrebare care îţi vine la îndemână se referă la transformarea celor două best-seller-uri în lungmetraje. "Am un agent în Los Angeles care gestionează cererile privind drepturile de ecranizare a cărţilor şi, deşi cred că ar fi încântător (şi suprarealist!) ca o carte de-ale mele să fie transpusă pe marele ecran, deocamdată nu m-ar interesa să scriu scenariul. În primul rând, există persoane mult mai calificate decât mine. Mai mult, ador să scriu şi, când lucrez la o carte, trăiesc într-o anumită măsură în lumea poveştii ei: mă gândesc mereu la personaje, desfac «noduri» narative (şi în somn!), iar locurile unde se petrece acţiunea sunt la fel de reale pentru mine ca şi interiorul casei mele; odată ce am terminat şi am scris «Sfârşit», povestea e gata. Le aparţine cititorilor, nu mie, şi mi se pare imposibil să reintru în lumea acelei cărţi. În plus, de obicei sunt prea ocupată cu următoarea carte, încercând să cunosc un nou set de personaje, care au de spus propriile poveşti", opinează Kate Morton.
Best-sellerul la control
Cum Morton are apariţii frecvente în presă, dar şi turnee, e imposibil să nu te întrebi cum poate un autor de best-seller-uri să îşi conserve intimitatea, aşa cum scriitoarea susţine că face.
"Da, se poate face. De la scriitori se aşteaptă să îşi promoveze cărţile într-o oarecare măsură, însă există o diferenţă între a vorbi despre ceea ce scrii şi a vorbi despre propria persoană. Mă consider o persoană foarte discretă apropo de viaţa personală, dar nu am nicio problemă când vine vorba să vorbesc unui public despre ceea ce citesc şi, mai ales, despre cărţile mele. Cred că de când cu dezvoltarea comunităţilor online şi a socializării în me diul virtual, stabilirea grani ţelor personale şi conservarea intimităţii sunt chestiuni care afectează pe toată lumea", susţine Kate Morton.
Ambele ei cărţi au destule în comun: poveste de dragoste, mister, sunt "de epocă" şi se integrează la categoria "saga". În plus, ambele se axează asupra unei bunici cu o poveste extraordinară. Să fie asta reţeta unui best-seller? "Nu cred că există aşa ceva dincolo de a spune o poveste pe care oamenii chiar să vrea s-o audă. Pentru mine, şi în calitate de scriitor, şi în calitatede cititor, contează poveştile despre secrete, mistere, familii şi trecut. Încerc să nu gândesc în termeni de reţete şi ingrediente când scriu. Dacă un personaj, o răsturnare de situaţie sau un «decor» mă interesează, despre asta scriu. Să fac altfel ar însemna să îmi stric bucuria. A mea şi a cititorilor mei, desigur", declară Morton.
Secretele familiei
Autoarea nu se sfieşte să spună că s-a folosit de secretele familiei ei pentru a scrie "Grădina uitată". "Dar, când epuizez secretele familiei mele, sunt mai mult decât încântată să inventez unele sau să împrumut de la alţii. Avertizez mereu oamenii să nu îmi spună secretele familiei lor, dar (din fericire!) nu mă ascultă niciodată".
Care a fost personajul cel mai greu de creat din "Grădina uitată"? "La început, Eliza mă îngrijora, pentru că era atât de importantă pentru poveste şi pentru că voiam foarte mult să o iubesc. Ea este personajul despre care oamenii îmi scriu cel mai des şi îmi spun că o adoră, aşa că probabil am reuşit să îi transpun spiritul pe pagină", spune Morton. Constrângerile vieţii de scriitor
Scriitoarea a declarat în numeroase rânduri că a trăit cu foarte puţini bani înainte să devină faimoasă. Şi, în ceea ce priveşte modul în care un autor aspirant trebuie să îşi gestioneze finanţele, nu şi-a schimbat părerea: "dacă un scriitor încă nepublicat vrea doar să scrie, atunci e foarte important să fie capabil să trăiască cheltuind puţin sau să găsească alte moduri de a avea un venit. Dar foarte puţini oameni se apucă să scrie pentru că vor să câştige mulţi bani; este una din meseriile de care trebuie să te apuci din dragoste. Mai mult, când faci ceea ce iubeşti să faci, tinzi să ai nevoie de mai puţin", e de părere autoarea australiană. "Pentru mine, şi în calitate de scriitor, şi în calitate de cititor, contează poveştile despre secrete, mistere, familii şi trecut." KATE MORTON, scriitoare
SUCCES
Reuşitele s-au ţinut lanţ
Cartea "Grădina uitată" egalează succesul internaţional al debutului lui Morton, "Casa de la Riverton", devenind, în 2008, mai întâi best-seller în Australia, apoi bestseller "Sunday Times" în Marea Britanie şi bestseller "New York Times în SUA".
Reacţiile presei internaţionale au fost pe măsură şi în cazul celui de-al doilea roman - "Kate Morton a scris o carte de succes, cu un subiect tulburător, o poveste de dragoste emoţionantă, dar tensionată, şi un final-şoc", scria "Publishers Weekly", în timp ce "Star Telegram" definea "Grădina uitată" drept un "roman alert, cu imagini puternice, uneori zguduitoare, alteori surprinzătoare. Copleşitor".
Potrivit lui Morton, reacţia care a mişcat-o cel mai mult dintre acelea ale cititorilor a venit sub forma unei scrisori, de la o amatoare de lectură care parcursese "Grădina uitată" la puţin timp după moartea mamei ei şi care spunea că ultimele capitole au ajutat-o să treacă peste această pierdere.