Monstrul nuclear al lui Putin își ascute dinții pe gheață
- Tudor Borcea
- 13 decembrie 2019, 12:52
Cel mai mare spărgător de gheață din lume a început testele pe mare
Vopsit în drapelul tricolor al Rusiei, noul spărgător de gheață Arktika a navigat în golful Finlandei pentru un voiaj de testare de două zile. În timpul testelor pe mare, echipajul va testa sistemul de balast al navei, echipamentul de navigație, ancorele, instalațiile electrice și caracteristicile de manevră, a informat Rosatomflot.
Arktika este cap de serie al noi clase de spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară de mare putere, cinci astfel de nave urmând să fie construite.
Nava, aparținând clasei Projet 22220 (LK60Ya), cu o lungime de 173 de metri și o lățime de 34 de metri, este cel mai mare și mai puternic spărgător de gheață la ora actuală, furnizând o putere de 60 MW. Cele două reactoare RITM-200 au o putere termică de 175MW fiecare.
Hop, dar de ce n-au pornit reactoarele?
Comandantul direcției ruse a rutei maritime a Nordului, Viaceslav Rukșa, a declarat că primele teste pe mare vor avea loc fără ca reactoarele să funcționeze. „Nu am avut timp să terminăm lansarea reactoarelor. În această primă fază, nava va merge doar cu generatoarele”, a declarat Rukșa.
Dar, notează The Barents Observer, oficialul a refuzat să comenteze ce probleme au stat la originea demarării reactoarelor, principala sursă de energie a noului spărgător de gheață.
Directorul Atomflot, Mustafa Kașka, a ținut să liniștească speculațiile: „Spărgătorul de gheață universal aparținând proiectului 22220 este echipat cu cele mai avansate sisteme de propulsie electrică”.
Un al doilea voiaj de teste, mai lung, este prevăzut în perioada martie-aprilie 2020.
Alte două spărgătoare de gheață din această clasă se află în fază de construcție în șantierul naval din Sankt-Petersburg. Este vorba de navele Ural și Sibir, care vor intra în serviciu în 2021, respectiv 2022.
Contractele de construcție a celui de-al patrulea și a celui de-al cincilea spărgătoare de gheață au fost semnate dar lucrările încă nu au început.
Arktika a împrumutat numele de la fostul spărgător de gheață rusesc ce a navigat din 1975 până în 2008.
În 17 augut 1977, fosta navă Arktika a devenit prima navă de suprafață care a atins Polul Nord.
Rusia este singura țară care deține spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară în lume și are cea mai mare flotă de astfel de nave. Explorarea resurselor naturale și controlul navigației în zona arctică este una din prioritățile majore ale președintelui Vladimir Putin.