Evenimentul Zilei > Actualitate > Miting cu o miză mare în bani. Angajatii de la Automatica Moreni cer ca un milliard de euro să nu iasă din ţară cu destinaţia Elveţia
Miting cu o miză mare în bani. Angajatii de la Automatica Moreni cer ca un milliard de euro să nu iasă din ţară cu destinaţia Elveţia

Miting cu o miză mare în bani. Angajatii de la Automatica Moreni cer ca un milliard de euro să nu iasă din ţară cu destinaţia Elveţia

Ministerul Economiei a anunţat sindicatele din industria apărării că la anul se va organiza o licitaţie pentru achiziţionarea a peste o mie de autovehicole de război. Reprezentanţii angajaţilor de la Automatica Moreni susţin că au primit doar o finanţare de 500.000 de euro din care trebuie să realizeze un blindat cu care să participe la concursul de oferte de la anul

De la ora 09.00, timp de două ore, cei 322 de angajaţi ai uzinei de armament Automatica Moreni, judeţul Dâmboviţa, vor ieşi în faţa unităţii pentru a protesta faţă de faptul ca Ministerul Economiei intenţioneaza să cumpere printr-o licitaţie internaţională transportoare blindate pentru trupe, asta în timp ce modelul autovehicolului militar autohton SAUR nu a primit finanţare din 2011.

"Am ajuns la aceasta formă de protest din disperare. Sper să fie doar începutul şi angajaţi din restul unităţilor din industria apărării să facă astfel de acţiuni.  Toţi salariaţii uzinei de la Moreni participă la miting. Pe langa oameni, la acest miting vom scoate şi două transportoare blindate", a declarat pentru "Evenimentul zilei" Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Automatica Moreni.

Mai exact, salaraţii cer Guvernului să finanţeze finalizarea transportorului blindat de trupe care apoi să devină autovehicolul care să doteze Armana Română. “Transpotorul blindat pentru trupe fost declarat un proiect strategic şi a intrat la finanţare începând cu 2011.  El a avut alocat 500.000 de euro în prima faza, dupa care au urmat doar banii pe care i-am bagat noi şi munca cercetătorilor. În rest, nimeni nu a mai bagat un leu”, mai adăugat Bucuroiu.

Achiziţie multianuală

Acesta a participat, la începutul anului, la o întâlnire cu reprezentanţi ai Ministerului Economei unde a fost informat că la anul statul va începe să cumpere transportoare blindate pentru trupe şi dacă modelul de la Moreni nu va fi gata, nu va participa la concursul de oferte. "Vin şi spun facem TBT (transportor blindat pentru trupue – n.r.) într-un an ca sa participăm la o licitaţie internaţionala. La licitaţie internaţionala nu te prezinţi peste noapte. Nemţii care au o tehnologie avansată  termină un asemenea produs, cu finanţare sută la sută, în şase ani. Deci, vă daţi seama în ce situaţie suntem puşi?!”, a reclamat liderul sindical.

Conform informaţiilor obţinute de la sindicalişti şi de la reprezentanţi ai Guvernului, reiese că Ministerul Apărării ar urma să achiziţioneze 650 de transportoare 8×8 şi 400 de transportoare 4×4 prin licitaţie internaţională. Aceste autovehicole ar urma să intre în dotarea armatei pe o perioadă mai mare de an. Valoarea licitaţiei ar ajunge un miliard de euro, un transpotor blondat de 8×8 costând acum minimum de 1,5 milioane de euro.

Sindicaliştii spun că banii vor lua direcţia Mowag

 “Din informaţiile preliminare ale pregătirii licitaţiei se desprinde ideea ca vor sa meargă ori spre Mowag (transportor blindat eleveţian realizat cu tehnologie americană – n.r.), asta în detrimentul industriei româneşti. Dar de unde vor fi luate resursele? Dacă resursele vor finterne şi noi scoatem profit din România ca sa importam şomaj!”, s-a arătat revoltat Bucuroiu.
Nominalizarea transportorului Mowag de către liderul syndical are legătură cu ultima achiziţie de acest gen, în 2006 România a achiţionat 31 de autovehicile militare blindate amfibie Piranha care au costat 45 de milioane de euro. O mare parte din acestea au prezentat probleme şi nu au putut fi folosite pe teatrele de luptă din Afganistan.

În contractul privind achiziţionarea Mowag-ului a fost implicată şi compania israeliană Elbit Systems prin subsidia sa locală Elbit Sisteme SA. Între 2007 şi 2011, reprezentantul companiei a fost Constantin Dudu Ionescu, consilierul de stat şi șeful Departamentului Securității Naționale de la Cotroceni.

La licitaţia din urmă cu nouă ani au depus documente de calificare un numar de cinci firme şi au fost selectaţi un număr de trei operatori economici: Rheinmetal Landsysteme GmbH- Germania; Compania Naţională Romarm S.A. – România în consortiu cu S.C. Aerostar S.A. si Thales Communications – Franta şi Mowag – Elvetia;

Autorităţile: nu sunt bani

Întrebat daca sunt resurse financiare pentru acest transportor de la Moreni, fostul ministru al Apărării, Corneliu Dobriţoiu, a spus că nu. "Sumele noastre alocate înzestrării sunt derizorii. Mizăm pe o creştere a alocatiei, pe de altă parte vor fi niste intrări din vânzarea spectrului de frecvente, iar parte din sume le alocăm înzestrării'', a adaugat Dobritoiu. Uzina de armament Automecanica Moreni din judetul Dambovita a inceput anul trecut sa lucreze la transportorul blindat TBT 8X8. Pe 17 martie 2011, ministrul Apararii de atunci, Gabriel Oprea a lansat programul national "Transportor blindat pentru trupe 8×8" la Uzina Automecanică Moreni.

Industria de Apărare: din 220.000 de angajaţi au mai rămas 3.600

Sindicaliştii din industria apărării ne-au precizat că până la Revoluţie lucrau peste 200.000 de oameni în uzinele de profil. În aceste moment mai sunt doar 3.600 de oameni în aceste unităţi.

Romaero SA
Produce: piese aeronave prelucrate mecanic, ansamble si subansamble majore, instalatii electrice, executie si proiectare SDVG şi întretinere si reparatii aeronave militare si civile.
IAR SA Brasov
Produce: piese de schimb, reparatii, întretinere si modernizari elicoptere; asistenta tehnica, scolarizare piloti.
IOR SA
Produce: dispozitive de ochire mecanice si optice, pentru aruncatoare de grenade, aruncatoare de bombe, piese de artilerie; lunete de ochire si observare pentru armament de artilerie si infanterie; binocluri, periscoape, aparate de vedere pe timp de noapte pentru blindate si infanterie; lunete pentru arme civile.

Alte unităţi

Uzina Mecanica Orastie SA
Nu are activitate.
Avioane Craiova SA
Constructii Aeronautice SA Ghimbav
Fabrica de Arme Cugir SA
Uzina Mecanica Plopeni SA
Carfil SA Brasov
Uzina Mecanica Cugir SA
Automecanica Moreni SA
Metrom SA Brasov
Uzina Mecanica Mija SA
Uzina Mecanica Bucuresti SA
Uzina de Produse Speciale Dragomiresti SA
Fabrica de Pulberi Fagaras SA
Electromecanica Ploiesti SA
Arsenal Resita SA
Uzina Mecanica Sadu SA
Pirochim Victoria SA

Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News