Mașinile electrice și riscurile la incendiu. Dezbaterea momentului pe piața auto

Mașinile electrice și riscurile la incendiu. Dezbaterea momentului pe piața auto Mașini electrice; Sursa Foto: Arhiva EVZ

O nouă temă de dezbatere apare în spațiul public, legat de mașinile electrice. Întrebarea la care caută să răspundă experții auto este dacă autovehiculele electrice sunt mai predisupuse la incendii, decât celelalte.

Mașinile electrice prezintă un risc mai mare la incendiu? Este o întrebare la care încearcă să găsească răspunsuri experții în tehnologia auto. Tema a apărut după incendiul din parcarea aeroportului Luton, din Londra, de luna trecută. Imediat, au apărut speculații cu privire la faptul că focul a izbucnit de la o mașină electrică.

Mașinile electrice mai predispuse la incendiu?

Luna trecută, un incendiu a distrus o parcare de pe aeroportul Luton, din Marea Britanie. Iar cu acest prilej au apărut speculații cu privire la cauză. Pe rețelele de socializare s-a spus că focul ar fi fost izbucnit la un vehicul electric. Informația a fost dezmințită de serviciul de pompieri din Bedfordshire, conform căruia, incendiu a pornit de la o mașină diesel.

Speculațiile s-au răspândit pe rețelele sociale și au dat naștere dezbaterilor, conform The Guardian.

Ne puteți urmări și pe Google News

Specialiștii sunt de acord că mașinile electrice nu vor rezolva problemele legate de climă și de protejarea mediului. Experții cred că, totuși, vor contribui la tranziția de la combustibilii fosili la o altă formă de energie. Apare, însă, întrebarea, cu privire la siguranța pe care o oferă aceste vehicule.

Iar speculațiile cu privire la riscul de incendii împarte experții în două categorii. Uniii sunt de părere că riscurile de incendiu sunt mai mari la aceste tipuri de vehicule. Alții sunt de părere că, atunci când izbucnesc, incendiile sunt mai dăunătoare decât în cazul celorlalte mașini.

Dezbateri pe o temă controversată

Concluziile acestor dezbateri sunt deosebit de importante și vor afecta, cel mai probabil, comportamentul cumpărătorilor. Dacă mașinile electrice prezintă un risc sporit de incendiu, este de așteptat ca vânzările să scadă. Pe de altă parte, există și alte apecte de luat în considerare.

Autoritățile ar putea impune locuri de parcare mai mari pentru mașinile electrice, pentru a reduce riscul de răspândire a focului. Un europarlamentar din comisia pentru transporturi a cerut asigurări mai scumpe pentru proprietarii de vehicule electrice. Acestea pentru a acoperi eventualele riscuri în caz de incendiu.

În ciuda speculațiilor, experții sunt de părere, în baza datelor colectate, că nu există astfel de riscuri. Nu există motive care să ducă la concluzia că mașinile electrice sunt mai predispuse să ia foc.

„Toate datele arată că vehiculele electrice sunt mult, mult mai puțin susceptibile de a lua foc decât echivalentul lor pe benzină. Foarte multe incendii pe care le aveți pentru mașinile pe benzină sau diesel pur și simplu nu sunt raportate”, a declarat Colin Walker, șeful departamentului de transport din cadrul grupului de reflecție Energy and Climate Intelligence Unit, conform sursei citate.

Tesla incendiată

Mașină Tesla în flăcări Sursa foto: EVZ

Mașinile electrice și riscul la incendii

Un studiu realizat în Statele Unite, anul trecut, citează date preluate de la National Transportation Safety Board și de la Bureau of Transportation Statistics. Conform cercetării, la 100.000 de mașini mașinile cu motor pe benzină și cu ardere internă (ICE) vândute s-au produs aproximativ 1.530 de incendii. Pe de altă parte, mașinile electrice, alimentate doar cu baterii au fost implicate în 25 de incendii la 100.000 de unități vândute.

Paul A. Kohl, profesor la Școala de Inginerie Chimică și Biomoleculară din GeorgiaTech, din Atlanta este de părere că „mass-media nu tratează vehiculele electrice și cele cu motoare cu combustie internă la fel, deoarece benzina nu mai este senzațională”.

În Norvegia, unde se vând cele mai multe vehicule electrice din lume, se înregistrează de patru  - cinci ori mai multe incendii la mașinile pe benzină și diesel. Datele sunt preluate de la Direcția pentru securitate socială și pregătire pentru situații de urgență.

Agenția suedeză pentru situații de urgență civilă a constatat, în 2022, doar 3,8 incendii la 100.000 de mașini electrice sau hibride. Prin comparație, au avut loc 68 de incendii la 100.000 de mașini cu combustibili fosili.

Elon Musk despre mașinile electrice

Elon Musk Sursa: Ted.com/ Elon Musk

Care este opinia lui Elon Musk

Elon Musk conduce Tesla, cel mai mare producător de mașini electrice din lume. Potrivit spuselor sale, numărul de incendii în care au fost implicate mașinile sale, din 2012 până în 2021, în SUA, a fost de 11 ori mai mic decât cel înregistrat pentru toate mașinile cu motoare pe benzină sau diesel.

Paul Christensen, profesor la Universitatea din Newcastle, studiază bateriile și ajută la instruirea pompierilor. El vorbește despre o altă problemă. Este vorba despre riscul de explozie care este mai ridicat. Îi sfătuiește pe proprietarii de trotinete electrice, de exemplu, să nu le lase la încărcat în interior sau nesupravegheate.

Pompierii au și ei propriile observații. Aceștia spun că incendiile provocate de baterii necesită mai multă apă pentru a fi stinse decât celelalte. Acestea pot arde de aproape trei ori mai tare. În plus există și riscul să se reaprindă, potrivit EV FireSafe. Unele departamente de pompieri au experimentat cu scufundarea completă pentru mașinile electrice în rezervoare de apă.

Concluziile anchetei The Guardian

Concluziile anchetei The Guardian ar fi că în pofida pericolului sporit, în cazul unui incendiu izbucnit la o baterie electrică, probabilitatea ca focul să izbucnească la un vehicul electric pare a fi, în general, mult mai mică. Cel puțin acest lucru reiese din analiza datelor disponibile în prezent.

Este posibil ca situația să se mai schimbe pe măsură ce tot mai mulți oameni își achiziționează mașini electrice.

Experții cred că este posibil ca prevalența incendiilor la mașinile electrice să crească pe măsură ce vârsta medie a bateriilor de pe șosele crește.