Deşi îşi cumpără maşini costisitoare, românii continuă să le alimenteze cu cel mai ieftin combustibil din gama recomandată de producătorii auto.
Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul“. Proverbul se aplică perfect pe obiceiul de consum al românilor când vine vorba de benzina şi motorina folosite. Carburanţii au rămas singurele produse pentru care românii nu şi-au schimbat obiceiurile de consum în ultimii ani. Chiar dacă acum cumpără mâncare şi băutură de calitate mai bună sau îşi fac vacanţele în afara ţării, pentru români contează mai mult imaginea: sunt văzuţi la volanul unor maşini scumpe, dar se ştie mai puţin ce au în rezervor.
Cel mai ieftin e cel mai bun
Cea mai vândută benzină şi motorină în staţiile Petrom este Eco Premium fără Plumb (3,84 lei pentru un litru), respectiv Euro Diesel 4 (4,24 lei pentru un litru). „Aceste preferinţe se datorează faptului că produsele sunt adaptate calităţii impuse de parcul auto (care, potrivit reprezentanţilor Petrom, ar fi fie învechit, fie cu maşini ieftine - n.r.), dar creşterea puterii de cumpărare face ca opţiunile să vizeze zona premium“. Cu toate acestea, anul trecut au fost vândute în România peste 315.000 de autoturisme noi, cu 60.000 mai multe decât în anul precedent, ceea ce arată că parcul auto este în plină transformare. În anul 2003, 60% dintre şoferi conduceau un autoturism Dacia, iar anul trecut numărul acestora s-a redus semnificativ, până la 40%.
Şi reprezentanţii MOL cred tot că benzina ieftină intră doar în maşinile vechi. „Datorită faptului că parcul auto din România are o vârstă înaintată, în topul vânzărilor conduc Tempo Plus 95 la benzină şi Tempo Diesel la motorină“, ne spun ei.
La Rompetrol, tot produsele ieftine sunt cele mai cumpărate: benzina Efix 95 şi motorina Efix Diesel conduc în preferinţe. Acestea „nu s-au schimbat în ultimii ani“, potrivit reprezentanţilor Rompetrol. Compania condusă de omul de afaceri Dinu Patriciu vinde mai multă motorină, deoarece 67% din portofoliul de clienţi îl reprezintă flotele auto care folosesc acest carburant.
Benzinării-magazine
Benzinăriile au fost transformate de companiile petroliere în adevărate magazine, pentru a mai reduce din dezamăgirile petroliştilor privind preferinţele românilor pentru carburanţi ieftini. Rompetrol are cele mai mari vânzări pe produse nonpetroliere în Bucureşti, Otopeni şi Comarnic, Petromul în judeţele de graniţă, iar MOL în zona de Vest a României.
Valoarea pieţei petroliere va fi în România în jur de 7 miliarde de euro anul acesta, Petrom estimând o creştere de 10% pe partea de retail faţă de 2007.
Totuşi, deşi companiile investesc în produse premium (Rompetrol va investi 65 de milioane de euro pentru a produce numai carburanţi euro 5, iar Petrom a înlocuit uleiul de motor RO3 cu o nouă gamă), românii măsoară altfel raportul calitate-preţ.
NEINTERESAŢI DE PREŢ?
Românii una fac şi alta spun
Principalul motiv care îi determină pe români să alimenteze de la o anumită companie ţine de calitatea produselor (60,9%), potrivit unui studiu realizat de Daedalus Consulting. Criteriul proximităţii faţă de locul unde stau este al doilea în ordinea preferinţelor (39,9%), iar faptul că „este o companie de încredere“ reprezintă al treilea motiv al alegerii unei companii petroliere (34,7%). Din aceste date, şi din cele pe care ni le-au furnizat companiile, rezultă următorul lucru: pentru consumatori, „produsele de calitate“ sunt de fapt asociate cu imaginea companiilor petroliere şi nu cu calităţile propriu-zise ale acestora. De exemplu, alimentează de la Petrom, care ar avea „cea mai bună benzină“, doar pentru că ei cunosc foarte bine această companie, nu pentru că fac o comparaţie între produsele Petrom sau între produsele Petrom şi ale altei companii. Petrom este pentru 36% dintre români compania unde s-a efectuat ultima alimentare, urmată de Rompetrol (15%), iar OMV, Lukoil şi MOL au sub 15% în topul preferinţelor. Interesant este că, potrivit studiului, preţul avantajos este al cincilea criteriu care stă la baza alegerii unui produs.