Mai puțini profesori. Motivul pentru care tinerii fug de cariera didactică

Mai puțini profesori. Motivul pentru care tinerii fug de cariera didacticăProfesor. Sursa foto: Pixabay

România se confruntă cu un fenomen care și-ar putea pune amprenta asupra următoarelor generații. La catedră rămân tot mai puțini profesori, iar absolvenții de facultate fug de această meserie. Doi experți în educație au vorbit despre problemele actuale ale învățământului românesc și despre nevoile reale ale dascălilor.

Avem tot mai puțini profesori

„Education Policy Outlook 2024” este raportul OCDE despre măsurile luate de statele lumii pentru prevenirea acestui fenomen îngrijorător. State precum Anglia, America, Australia, Portugalia, Austria și-ah adaptat politicile educaționale în această direcție.

Astfel, absolvenții de facultate sunt atrași spre acest domeniu. În România, majoritatea tinerilor se îndreaptă spre sectoare de activitate mai profitabile.

Cum ar trebui motivați

În Anglia, tinerii care își doresc să devină profesori de Matematică, Tizică sau Chimie primesc 30.000 de lire sterline pentru formarea lor.

De altfel, cei care optează pentru a lucra cu elevii din școlile defavorizate beneficiază de bonusuri în valoare de 6.000 de lire sterline.

De asemenea, absolvenții din Statele Unite și Australia au la fel de multe avantaje dacă se îndreaptă spre cariera educațională.

absolventi

Sursa foto: Arhiva EVZ

Mai mult, aceștia au ocazia să ajungă la catedră încă din ultimul an de pregătire. În Portugalia, profesorii universitari pot trece la învățământul liceal în orice moment, arată Adevărul.

Deficitul de profesori poate fi combătut cu implementarea unor noi politici

„Când te afli la început de carieră, ai nevoie de ajutor, de sprijin. Mă refer, în primul rând, la partea financiară”, a precizat  profesorul Marius Perianu, directorul Colegiului Național „Ion Minulescu” din Slatina.

Totodată, acesta este îndrumător al lotului olimpic de juniori la Matematică. Potrivit acestuia, lipsa cadrelor didactice specializate pe științele reale este resimțită în unitățile școlare din zonă.

„Noi ne confruntăm cu un deficit de personal, mai ales în ceea ce privește profesorii de științe reale. La Matematică, încă mai rezistăm, deși suntem pe muchie de cuțit, dar dacă mă gândesc la Fizică sau Chimie, acolo situația este dezastruoasă”, a mai spus profesorul.

În opinia sa, tinerii evită să se îndrepte spre un domeniu dificil de studiat. În plus, aceștia își doresc să câștige sume importante imediat după ce ies de pe băncile facultății. În cazul meseriei de profesor, etapele pentru a ajunge la un salariu mare nu pot fi ocolite.

În acest sens, statul ar trebui să le ofere mai multe avantaje, spune directorul de liceu.

„Măcar la început de carieră tinerii să primească o bursă care să le rotunjească veniturile. Căci, debutanții au salarii mici, neatractive. Un stimulent condiționat, desigur, pe criterii de performanță”, a mai spus Perianu.