Francois Fourmont are un bilant exceptional: a lansat Loganul si trei derivate si il aduce la 400.000 de unitati pe an.
Intrebat de presa ce asteptari are de la Dacia pentru urmatorii ani, Carlos Ghosn, presedintele de la Renault-Nissan, nu a stat prea mult pe ganduri. Raspunsul dat de cel mai bine platit manager din Europa, in urma cu cateva saptamani, la Bucuresti, l-a facut sa zambeasca pe seful de la Dacia, Francois Fourmont. „Profit si exporturi” era raspunsul, iar lui Fourmont i s-a confirmat ca este pe drumul cel bun: din 2005, constructorul roman de automobile a trecut pentru prima oara pe profit, dupa privatizare. Tot ca o premiera, exporturile au depasit livrarile pe piata romaneasca, in primele sase luni ale acestui an.
In spatele zambetului increzator, un breton specializat in rezolvarea grevelor, care lucreaza in grupul Renault de 32 de ani. „Nu sunt chiar francez, sunt breton (n.r. - locuitor al regiunii Bretania, din vestul Frantei)”, spune Fourmont. „Se spune despre noi ca suntem foarte incapatanati in a ne indeplini obiectivele”.
Inainte de a ajunge la Dacia, in 2003, a lucrat in mai multe fabrici ale grupului Renault din Franta, ca director de resurse umane si apoi ca director general. Din aceste pozitii, a gestionat constructia de noi modele de autoturisme, dar si numeroase greve. „Nemultumirea angajatilor francezi nu e un mit, iar eu am experimentat asta. Devenisem expert in negocierea cu sindicatele”, isi aminteste Fourmont.
„Principarea provocare era sa schimb mentalitatea angajatilor, sa-i fac sa inteleaga ca lucram impreuna, nu unii impotriva altora. Partial, asta se intampla si la Dacia”.
Biroul lui Fourmont, de la etajul 6 al cladirii Dacia de pe Calea Floreasca, din Bucuresti, nu surprinde. Nici prin dimensiuni, cu atat mai putin prin opulenta. Laptopul de pe masa si geanta mare de lucru par gata de plecare. Trei zile pe saptamana le petrece aici, doua la uzina de la Mioveni si doua cu familia. La fiecare doua luni pleaca la Paris, unde se intalneste cu directorii uzinelor Renault din regiune, pe care compania o numeste „Euromed” (Europa de Est, Turcia, Rusia, Nordul Africii).
Cu presedintele Ghosn se intalneste mai rar, in vizitele acestuia in Romania sau la ocazii speciale, la Paris, cand pune la punct planurile de dezvoltare pentru anii urmatori.
PROIECT
Managerul Loganului Francois Fourmont a venit la Dacia in iulie 2003, cu jumatate de an inainte de lansarea modelului Logan, produsul cu cea mai spectaculoasa ascensiune din grupul francez si care a ajuns in prezent la trei derivate - break (MCV), furgoneta (VAN) si Pick-Up. „Cand mi s-a propus sa conduc Dacia, singura bariera in a accepta postul a fost ca si sotia mea sa fie de acord. Mereu ma consiliez cu ea inaintea unei relocari”, spune Fourmont. La Dacia, sarcina e bine trasata: performanta economica si competitivitate in fata fabricilor din India si Maroc.
Romania este prima tara straina in care lucreaza managerul. El vine din functia de director general al diviziei de sasiuri a Renault-Nissan. Imediat dupa terminarea facultatii, in 1975, s-a angajat la Renault. „Era obligatoriu ca, la sfarsitul facultatii, fiecare student sa faca un stagiu intr-o companie, iar eu am ales Renault, fara sa am vreo afinitate in domeniu”, isi aminteste Fourmont. In anii ‘70, Renault avea o cota de piata de 40a in productia de automobile si era clasata printre cei mai buni cinci angajatori din Franta.
A intrat in departamentul de Resurse Umane, unde i s-a propus sa conceapa un sistem informatic de gestiune a personalului, in sase luni. A realizat baza de date si a ramas in companie. S-a mutat intr-o fabrica a Renault din imprejurimile Parisiului, cu 3.000 de angajati, unde se ocupa de resurse umane. „Nu erau multumiti de nimic. Spuneau ca lucreaza prea mult si ca nu sunt rasplatiti ca atare”, isi aminteste Fourmont de primele negocieri cu sindicatele, cu ani buni inainte ca Franta sa treaca faimosul program de lucru de 35 de ore pe saptamana.
TIMP LIBER
„Calea Victoriei imi aminteste de Franta” In timpul liber, seful de la Dacia viziteaza Romania intr-una dintre cele doua masini pe care le detine, un Logan break (MCV) si Nissan X-trail. Merge la opera, e atras de spiritul medieval al Sighisoarei si de cel frantuzesc al Caii Victoriei, din Capitala. „E cel mai parizian loc pe care il stiu in Bucuresti”, spune Fourmont.
Din bucataria romaneasca, cel mai des alege sa manance porc. „Il gatiti excelent!”, adauga managerul de la Dacia. Despre bani, spune ca „nu sunt un simbol de reusita”, iar in afaceri nu are mentori, ci a invatat din propriile greseli. Sotia lui Fourmont este artista, canta si picteaza si are o fundatie prin care ajuta copiii din orfelinate.
CV
Francois Fourmont
> Nascut in 1948, in regiunea Bretania, in vestul Frantei
> Doctorat in Stiinte Economice, diploma de studii superioare in Resurse Umane, la Paris
1975: Director de personal la uzina Billancourt, in Regiunea Pariziana
1981: Director de resurse umane la uzina Maubeuge, din nordul Frantei
1988: Manager general al uzinei Sandouville din Normandia, una dintre cele mai importante platforme ale grupului
1993: Director general adjunct la ASI, uzina de sasiuri de la Mans
1996: Director general la ASI
2000: Director al diviziei de sasiuri a Renault-Nissan
iulie 2003: Director general la Dacia
1999: Renault cumpara Dacia si investeste 1 miliard de euro
2005: Primul an de profit pentru Dacia, de la privatizare - aproape 50 de milioane de euro
2006: Profit net de 100,6 milioane de euro, echivalent cu 6,5a din cifra de afaceri
2007: Venituri estimate de 2 miliarde de euro
2009: 400.000 de automobile vor iesi din fabrica de la Mioveni, fata de 100.000, in 1999