Luptele intestine ale GAFA în Europa. Facebook vs. Apple
- Dragoș Lefterescu
- 9 februarie 2021, 15:37
Luptele intestine ale GAFA în Europa. Facebook s-a plâns că Apple îi aplică un tratament similar cu cel aplicat anterior Parler, platforma exclusă din AppStore și Google Play după incidentele de la Capitoliu.
Facebook a acuzat Apple de practici anticoncurenţiale, din cauza schimbărilor legate de confidenţialitatea datelor. Iar Margrethe Vestager, comisarul antitrust al UE, a avertizat producătorul de iPhone-uri să acorde un tratament egal tuturor aplicaţiilor de pe platforma sa.
Compania Apple le va cere utilizatorilor de iPhone-uri, începând din această primăvară, să îşi dea consimţământul pentru urmărirea datelor lor pentru reclamele personalizare. Apple afirmă că astfel vrea să protejeze viaţa privată a utilizatorilor.
Luptele intestine ale GAFA. Publicitatea țintită, vizată de schimbările Apple
Dar acest fapt va limita posibilitatea aplicaţiilor de a colecta date din telefoane. Acestea sunt folosite pentru publicitatea ţintită. Iar Facebook este unul dintre cei mai vocali critici. Compania condusă de Mark Zuckerberg se teme că-și va pierde mare parte din venituri din cauza deciziei Apple.
Platforma socială a acuza, pe blogul companiei, în decembrie, că decizia Apple este anticoncurenţială. Facebook spunea că platforma de publicitate personalizată a Apple va fi exceptată de la noua cerinţă de a oferi utilizatorilor dreptul de a opta dacă să fie urmăriţi de părţi terţe.
Margrethe Vestager a avertizat că, deși problema are legătură cu viaţa privată, aceasta se poate transforma într-o problemă antitrust dacă Apple influenţează piaţa prin această decizie.
Vestager: „Poate fi o problemă de concurenţă”
„Poate fi o problemă de concurenţă, dacă Apple nu tratează în acelaşi mod aplicaţiile proprii”, a spus Vestager. Ea a adăugat că până acum nu a primit o plângere legată de schimbările vizate de Apple.
Totuți, ea spune că schimbarea anunțată de Apple e similară cu propunerea sa de anul trecut. Vestager dorește limitatea puterii giganţilor americani de tehnologie. Și, de asemenea, să dea utilizatorilor un sporit asupra datelor lor personale.
„Este un lucru foarte bun de a avea o posibilitate clară de a opta. Dacă ne uităm la Legea Serviciilor Digitale, legea pentru Pieţele Digitale, sunt unele soluţii pe care le analizăm”, a arătat Vestager.
Compania Apple este, în prezent, obiectul a două investigaţii ale UE. Una se referă la sistemul de plăţi mobile Apple Pay, iar cealaltă la App Store.