Lumea viitorului: patul inteligent şi maşina fără şofer

Lumea viitorului: patul inteligent şi maşina fără şofer

Salonul de produse electronice de la Las Vegas prefigurează o lume în care inteligenţa artificială capătă tot mai multă autonomie.

Firma americană Leggett& Platt a creat un „centru de dormit“ capabil a satisface şi chiar depăşi cele mai exigente gusturi în materie de paturi.

Prezentat la Consumer Electronic Show, de la Las Vegas, „Starry Night“, „noapte înstelată“, este descris drept „dispozitivul suprem“ în materie de „tehnologie a confortului“: încorporează un sistem audio surround-sound, un proiector TV, conexiune internet, tastatură wireless, precum şi posibilitatea de a i se ataşa un iPod - sau oricare alt player MP3. În plus, salteaua se încălzeşte sau răcoreşte în funcţie de temperatura mediului şi preferinţele utilizatorului, iar un computer monitorizează constant mişcările şi respiraţ ia persoanei care ocupă patul, combătând activ sforăitul. Starry Night înglobează o tehnologie militară de detectare a vibraţiilor: când ocupantul sforăie, un motor ridică jumătatea superioară a patului la un unghi de până la 7 grade. Alţi senzori înglobaţi în saltea monitorizează calitatea somnului utilizatorului, numărând printre altele de câte ori acesta se întoarce sau coboară din pat. Computerul patului, care are impresionanta capacitate de stocare de 1,5 TB, mai poate ajusta preferenţial temperatura sub pătură, prin intermediul unui sistem de ţevi flexibile încastrate în saltea.

Starry Night este un veritabil centru de comandă, departe de „obiectul inert“ reprezentat de patul „clasic“, un loc în care se poate citi mai comod, viziona filme, asculta muzică şi chiar spăla rufe (printr-o interfaţă adecvată). Preţul unui astfel de echipament este de peste 37.000 de dolari, el urmând a fi comercializat în prima jumătate a anului curent. Maşini fără şofer peste 10 ani Corporaţia americană General Motors, unul dintre principalii constructori auto ai lumii, a prezis că în maximum zece ani vom putea cumpăra maşini care se conduc şi se parchează singure. „Aşa ceva nu este sciencefiction“, a declarat Larry Burns, vicepreşedinte pentru cercetare şi dezvoltare al GM.

Ne puteți urmări și pe Google News

În opinia sa, cele mai semnificative obstacole în calea dezvoltării de vehicule revoluţionare sunt mai degrabă umane decât tehnice: reglementări guvernamentale, temeri privind confidenţialitatea şi pasiunea oamenilor pentru automobile asupra cărora să aibă control total.

Cea mai mare parte a tehnologiilor necesare „eliberării volanului“ există deja: sisteme radar pentru controlul navigaţiei, navigaţie prin satelit, senzori de mişcare şi de orientare pe distanţe mici, controlul electronic al stabilităţii şi al traficului în zone aglomerate. „Întrebarea este: doresc oamenii aşa ceva?“. GM are în vedere implementarea unui microprocesor şi a unei antene radio ieftine, tehnologia „fără şofer“ având aplicabilitate imediată pe autostrăzi şi/sau drumuri slab circulate. Primele astfel de maşini vor fi testate în 2015, urmând a fi comercializate începând cel mai târziu din 2018. DUEL PLASMĂ-LCD Televizoare cât tot peretele Preşedintele diviziei Panasonic a concernului nipon Matsushita, Toshihiro Sakamoto, a prezentat personal, la Las Vegas, cel mai mare ecran TV cu plasmă din lume, având diagonala de 3,8 metri (foto). Ecranele TV cu plasmă pierd rapid teren în faţa celor cu cristale lichide (LCD), cu toate că încă se clasează înaintea retroproiectoarelor, a treia mare categorie de ecrane plate. Panasonic a mai prezentat la CES un sistem de placare a pereţilor cu ecrane plate, botezat „Life Wall“. CINEMA DE BUZUNAR Proiector la celular Pentru a arăta fotografiile sau videoclipurile şi altfel decât pe minusculul ecran din dotare, telefoanele viitorului imediat vor fi dotate cu proiectoare miniaturizate, capabile a reproduce astfel de conţinut pe un perete, pe o masă sau chiar pe cămăşile ori tricourile prietenilor utilizatorului.

Mai mulţi fabricanţi de aparatură electronică prezenţi la CES au încorporat această tehnologie într-o multitudine de aparate, de la telefoane mobile şi sisteme GPS la asistenţi digitali personali şi playere MP3/MP4.

Fabricanţii Microvision şi Light Blue Optics promit o piaţă concurenţială în care preţurile microproiectoarelor - actualmente de dimensiunea unei cutii mici de chibrituri - vor scădea semnificativ în viitorul apropiat.