Locomotiva electrică nr.1 românească de la Craiova - 59 de ani

Locomotiva electrică nr.1 românească de la Craiova - 59 de ani

Locomotiva electrică nr.1 românească de la Craiova - 59 de ani. Oltenia devenea acum aproape șase decenii o citadelă feroviară românească

România a avut până acum aproape 6 decenii o rețea feroviară deservită de locomotive cu aburi. Mai erau și faimoasele Automotoare Diesel Malaxa, foarte moderne pentru timpul lor. Apariția locomotivelor electrice a fost o mare realizare.

Locomotiva electrică și cearta cu Nikita Sergheevici Hrusciov

Desigur, locomotiva electrică românească numărul 1 nu s-a născut din nimic. Inginerii români au ales să se instruiască pe baza unei licențe suedeze.  În varaa anului 1962, liderul sovietic Nikita Hrusciov vine la Craiova. Se arată supărat că România dorea o licență suedeză, în loc de una sovietică. I se face cadou o machetă metalică a primei locomotive care se proiectase pe planșetă și se construia în atelierele din Bănie.

Se spune că încă din 1962, începuse desprinderea economică și ideologică de URSS. Declarația de independență din 1964 nu a fost decât apogeul acestei desprinderi de URSS.

Locomotiva electrică nr.1 - momentul 9 decembrie 1965

Locomotiva românească era fabricată sub licența companiei suedeze ASEA (Allmänna Svenska Elektriska AB). Puterea unei astfel de locomotive era de 5.100 kW. Dezvolta viteza maximă de 120 km/h. Primele probe pe calea ferată s-au făcut într-o zi de 9 decembrie 1965. Era momentul istoric de debut pentru tracțiunea feroviară electrică în România.

Din 1966, a început producția de serie pentru locomotiva 060-EA sub licența ASEA. S-a proiectat și varianta 060-EA-1. Aceasta dezvolta viteza de 160 km/h. Locomotiva avea două boghiuri. Fiecare boghiu era prevăzut cu câte trei osii. Așadar, locomotiva avea 12 roți. Boghiul este subansamblul compus din cadru metalic (șasiu), arcuri, osii și roți. Osia este un organ de mașină care susține două roți de rulare. Osia este fixată pe boghiu prin intermediul cuzineților.

Colaborarea dintre uzinele românești la realizarea locomotivelor

Locomotiva 060-EA-1 ca și predecesoarea sa era, oficial, construită la Electroputere Craiova. De fapt, la Craiova, locomotiva se asambla. Tot craiovenii asigurau și partea electrică.  Întreprinderea de Construcții de  Mașini ICM Reșița a produs componentele mecanice. Osiile, boghiurile, roțile vor fi produse la Întreprinderea de Osii și Boghiuri Balș, Județul Olt. Uzina a fost proiectată în perioada 1965-1968. Din 1969, deja au început angajările.  Cum părinții mei au lucrat la IOB Balș, copil fiind am văzut pe viu cum se realiza o roată, Am văzut cum se montau, se vopseau șasiurile pe care apoi veneau osiile și roțile, rezultând boghiul.

Astăzi, atât ICM Reșița, cât și IOB  Balș rezistă cu greu.  Din Electroputere Craiova, s-a ales praful, acolo fiind astăzi un Mall. Dar, de aproape 60 de ani, locomotivele cu sigla Electroputere conectează orașe, oameni, companii la tracțiunea garniturilor de călători și mărfuri.

Sursa foto: CFR Istorie și Cotidian

Ne puteți urmări și pe Google News