Litoral 2014, cu “turişti mulţumiţi” şi încasări uriaşe. Litoral 2015 , fără scumpiri la cazare

Litoral 2014, cu “turişti mulţumiţi” şi încasări uriaşe. Litoral 2015 , fără scumpiri la cazare

Peste 1,5 milioane de turişti şi-au petrecut, în acest sezon estival, vacanţele pe litoralul românesc ceea ce a dus la încasări de peste 200 milioane de euro. Pentru prima dată în ultimii 10 ani, numărul turiştilor mulţumiţi de calitatea serviciilor de pe litoral a crescut la 70%, au anunţat astăzi, la Mamaia, reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi ai Federaţiei Patronatelor din Turism (FPTR) adunaţi la o şedinţă de bilanţ şi la Târgul de Turism Litoral-Delta Dunării.

Peste 50% din vânzările prin agențiile de turism au fost pentru Mamaia și Năvodari, dar vânzările pentru stațiunile din sudul litoralului și-au reluat trendul de creștere, cu 7%. Preşedintele ANAT, Lucia Moarariu, a declarat la conferinţa de bilanţ că faţă de anul trecut, vânzările au crescut cu 2% în timp ce preşedintele Asociaţiei Litoral-Delta Dunării, Corina Martin crede că vânzările pentru litoral sunt mai mari cu 5%. Valoarea medie a pachetului de vacanţă, per turist, a fost de 599 de lei, cea mai ridicată fiind la Mamaia, 720 de lei, iar cea mai scăzută, 311 lei, la Eforie Sud.

Mamaia a stagnat, sudul litoralului a crescut

Faţă de anul 2013, în sezonul estival 2014, la evoluţia vânzării pe staţiuni , Mamaia a rămas staţionară, crescând mult, cu 25% , interesul pentru staţiunea Venus, datorită investiţiilor. Au scăzut vânzările, minus 25%, pentru staţiunea Costineşti , “evaziunea fiscală de aici îşi spune cuvântul”. Staţiunea Olimp a avut minus 7% vânzări. Toate programele speciale promovate de ANAT şi FPTR au înregistrat creşteri între 5% şi 20% faţă de anul trecut. Serviciile tip all inclusive vândute pe litoral, prin agențiile de turism, au un success din ce în ce mai mare, înregistrând în această vară o creștere de 25%.

Hotelierii de pe litoral, supăraţi pe guvern

„Vream turişti, vrem să facem investiţii şi să fim lăsaţi în pace!”, s-a enervat preşedintele Asociaţiei Patronale a Hotelierilor din Mamaia, Nicolae Bucovală, supărat că guvernul ignoră turismul. El a avertizat că turismul nu mai poate funcţiona dacă guvernul nu se implică în rezolvarea „urgentă” a problemelor investitorilor de pe litoral. Nicoale Bucovală face referire la impozitul forfetar, „rătăcit undeva în sertarele Senatului”, la problema vaucherelor de vacanţă, uitată şi ea. Hotelierii cer scăderea impozitului pe clădiri, având în vedere că funcţionează mai puţin de şase luni pe an,şi scăderea TVA-ului la alimentaţia publică. „Nu mai putem continua cu 24%, mai ales la all inclusive, e imposibil să supravieţuim”. Plajele ar trebui predate hotelierilor iar preţul uitilităţilor ar trebui redus, cum se întâmplă în ţarile concurente. „Facem comparaţie de tarife cu Grecia, Bulgaria, Turcia, unde guvernele respectice se implică în turism” a spus Nicolae Bucovală precizâd că revendicărilelor trebuie să ajungă pe masa guvernului.

„Nici nu ştim cine e ministrul Turismului”

Preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turimsul Românesc, Mohammad Murad, este şi el nemulţumit de relaţia cu guvernul, acuzând lipsa de comunicare. „Nici 3% din cei care lucrează în turism nu ştiu cum îl cheamă pe ministrul Tturismului. Nu avem canale de comunicare. Am început să o plângem pe doamna Grapini”. Preşedintele FPTR constată că pe lângă creşterea  gradului de ocupare şi a veniturilor, a crescut încrederea în produsul turistic. „Dacă acum 10 ani, plecau nemulţumiţi 50% dintre turişti,  astăzi pleacă mulţumiti peste 70%. Se oferă servicii de calitate, încredere în produsul românesc”. S-a plâns însă, pe lângă revendicările hotelierilor,  de fiscalitatea excesivă şi de relaţia cu autorităţile locale.

 Mohhamad Murad-„ Am observat că fără politică nu se poate. Vom discuta şi cu alte partide

Profitând de anul electoral , şeful FPTR pare să avertizeze guvernul că alegătorii din industria turistică pot oferi sprijin şi altor partide dacă revendicările lor sunt, în continuare, ignorate. „Fără investiţii nu se poate continua, aduc locuri de muncă. Deci cerem ajutorul guvernării dar nu excludem să discutăm cu alte partide politice, să vedem care are programul de guvernare cel mai convenabil pentru noi, ca să avem şi noi un punct de vedere. Am observat că fără politică nu se poate face nimic. În industria turistică lucrează peste 200.000 de oameni, avem şi noi opţiuni, păreri. Ştim să avem o viziune foarte clară pentru viitor, ne interesează viitorul economiei naţionale, şi pentru asta trebuie să ne şi implicăm”

Programul pentru Seniori lansat pentru 2015

Prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea, a anunţat în premieră, lansarea Programului pentru Seniori. Va începe pe litoral, în sezonul 2015, în intervalul 5 -31 mai şi 10-30 septembrie, fiind adresat turiştilor cu vârsta minimă de 52 de ani,” pentru cel puţin unul dintre participanţi”. Sejururile vor fi ieftine, fiind  considerat program social, şi vor cuprinde cazare cu pensiune completă, trei mese, transport pe CFR redus cu 50% şi transport gratuit de la gară la hotel. Programul pentru Seniori va include cel puţin o excursie gratuită, tur de litoral sau vizită la cetatea Histria. Biletele pentru Programul pentru Seniori vor fi puse în vânzare începând cu data de 15 noiembrie când, la Bucureşti, are loc Târgul Naţional de Turism.

Tarifele de cazare rămân aceleaşi şi în 2015

Preşedintele Asociaţiei Patronale a Hotelierilor din Mamaia, Nicolae Bucovală, a dat asigurări că, în viitorul sezon estival, litoralul nu se va scumpi. „Tarifele nu vor creşte Chiar dacă (guvernanţii) vor avea un moment de rătăcire  şi vor reduce TVA-ul. Chiar dacă vor scădea utilităţile, noi vă garantăm că la constituirea tarifului, vom micşora, în aceste condiţii, tarifele de cazare. Dar în condiţiile actuale, cu acest TVA şi aceste tarife la utilităţi vom menţine tarifele şi pentru 2015 cum sunt acum. Vor fi cazuri de hoteluri care fac investiţii uriaşe şi vor avea probabil creşteri uşoare”, a spus Nicolae Bucovală.