Legi comune în UE pentru consumatori

Legi comune în UE pentru consumatori

Experţii europeni cer ca în statele Uniunii să fie o legislaţie unică.

O legislaţie unică de protecţie a consumatorului pentru toate ţările din Uniunea Europeană a fost cerută de experţii din domeniu cu ocazia Zilei Consumatorului European - organizată săptămâna trecută la Madrid, de European Economic Social Committee (EESC), în parteneriat cu preşedinţia spaniolă şi Comisia Europeană.

Mai mult timp la dispoziţie pentru returnare

Viviane Reding - vicepreşedinte al Comisiei Europene şi comisar pe Justiţie, Drepturi Fundamentale şi Cetăţenie - a pledat pentru un singur set de drepturi ale consumatorului. Ea susţine că o astfel de decizie ar uşura lucrurile pentru companiile mici deoarece ar putea ajunge mai uşor la consumatorii din toată Europa.

Ne puteți urmări și pe Google News

În plus, un singur set de drepturi ar stimula încrederea mediului de afaceri în comerţul transfrontalier. Ca urmare ar exista mai puţine refuzuri la vânzări făcute între state din UE. Pe de altă parte, consumatorii care-şi cunosc drepturile vor cumpăra cu mai multă încredere din străinătate.

Comisarul european a propus următoarele:

1. Consumatorii să fie protejaţi împotriva riscului de pierdere sau deteriorare până sunt în posesia bunurilor. 2. Clienţii să nu se mai teamă de taxe ascunse. Dacă nu sunt informaţi dinainte asupra taxelor suplimentare pentru livrare, nu sunt obligaţi să le plătească. 3. Consumatorii să aibă mai mult timp la dispoziţie să se răzgândească: acum legea prevede 10 zile, pe viitor să fie de peste două săptămâni.

„27 de legislaţii ne împiedică să profităm de piaţa unică”

Comisarul european pentru Sănătate şi Protecţia Consumatorului, John Dalli, este de părere că în noua legislaţie trebuie să se găsească un echilibrul între consumatori şi întreprinderi, astfel încât nicio parte să nu beneficieze în detrimentul celeilalte, iar armonizarea să nu ducă la un nivel mai scăzut de protecţie a consumatorului.

„Faptul că avem 27 de legislaţii diferite nu permite consumatorilor să profite din plin de piaţa unică, iar interesul consumatorului este piaţa unică”, declară el.   Dalli a adăugat că produsele, serviciile şi canalele de vânzări devin din ce în ce mai sofisticate, iar consumatorii trebuie să facă alegeri din ce în ce mai complexe, din toate astea rezultând un risc sporit de prejudiciu.

„Vom dezvolta un cadru legal solid, dar trebuie să ne asigurăm că o lege bună nu rămâne o literă moartă, ci se transformă în realitate şi va conduce la protecţie egalitară pentru cetăţenii din UE, indiferent de ţara în care locuiesc şi indiferent dacă aceştia îşi fac cumpărăturile de acasă sau din străinătate, on-line sau pe autostradă”, mai spune comisarul european pentru Protecţia Consumatorilor.