Legea asociațiilor de bloc în 2024. Obligațiile și drepturile proprietarilor de apartamente
- Ionel Sclavone
- 11 decembrie 2023, 08:01
Legea asociațiilor de proprietari vine cu drepturi, dar și cu obligații pentru cei care locuiesc la bloc. Actul normativ stabilește ce tipuri de cheltuieli sunt obligatorii pentru toți proprietarii de apartamente.
Legea asociațiilor de proprietari este actul normativ care reglementează condițiile de conviețuire într-un bloc de apartamente. Prevederile acestui document sunt obligatorii pentru toți proprietarii de locuințe și nu pot fi ocolite. Organismele de conducere ale Asociației de proprietari, alese prin vot, pun în aplicare aceste reglementări.
Legea asociațiilor de proprietari de la bloc
Actul normativ trebuie cunoscut de toți cei care locuiesc într-un apartament de bloc deoarece conține regulile care trebuie să conducă viața în comun. Între altele, documentul reglementează cheltuielile pe care trebuie să le suporte proprietarul unei locuințe.
În primul rând după cum prevede legea asociațiilor prevede că fiecare proprietar de apartamente este obligat să-și plătească cheltuielile cu întreținerea. Aici intră costurile cu consumurile propriului apartament, dar și cele pentru administrarea spațiilor comune.
Cota de cheltuieli ce-i revine unui proprietar este foarte clar reglementată de legea asociațiilor de proprietari. Suma este stabilită în funcție de numărul persoanelor care ocupă o locuință.
Ce mai prevede actul normativ
Legea asociațiilor de proprietari stabilește că ocupanții apartamentelor au dreptul să participe la luarea deciziilor importante, în cadrul asociațiilor de proprietari. Actul normativ mai stabilește faptul că fiecare asociație trebuie să aibă un regulament intern ce trebuie respectat de toată lumea.
Documentul va stabili programul în care se pot face anumite activități care pot deranja pe alții, felul în care sunt administrate spațiile comune și, în general, cam tot ce ține de viața în comun.
Legea asociațiilor stabilește regulile de conviețuire
Actul normativ prevede și situațiile în care reprezentanții asociației de proprietari pot să intre în locuința unui proprietar. Legea stabilește că proprietarii trebuie să permită accesul atunci când trebuie făcute inspecții, reparații sau înlocuiri ale unor elemente din proprietatea comună.
Însă, reprezentanții asociației trebuie să-și anunțe vizita cu cel puțin cinci zile înainte.
„Cu un preaviz de 5 zile, proprietarul este obligat să accepte accesul în apartamentul sau în spațiul său al unui delegat al asociației, atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună”, prevede legea asociațiilor de proprietari.
O situație în care accesul reprezentantului asociației poate fi necesară este la repararea conductelor sistemului de încălzire centralizată.