Internetul a depășit demult granițele unui spațiu virtual de informare, divertisment și comunicare. Astăzi, mediul digital a devenit totodată o piață de desfacere deosebit de profitabilă pentru brandurile din diverse arii de activitate – de la segmentul serviciilor și până la magazinele online care au „populat” Internetul de-a lungul timpului, treptat, odată cu dezvoltarea sa atât din punct de vedere tehnic, cât și al numărului de utilizatori.
Practic, pe măsură ce au apărut variate instrumente, canale și tehnici de marketing online, precum optimizarea SEO, alături de tot mai multe persoane care petrec timp semnificativ pe Internet în diferite scopuri, brandurile au luat în considerare varianta de a-și vinde serviciile și produsele inclusiv electronic (în combinație cu existența spațiilor comerciale fizice sau chiar în mod exclusiv).
Cu alte cuvinte, în viziunea companiilor, orice utilizator de Internet este un potențial client. La rândul lor, foarte mulți astfel de utilizatori chiar caută în mod expres să facă shopping online. În felul acesta, comerțul electronic este un fenomen cât se poate de real și productiv, în toată regula.
Revenind la procesul de optimizare SEO, acesta este o tehnică de marketing online foarte des preferată de antreprenori, întrucât este direct corelată cu ROI. Despre ceea ce înseamnă atât optimizarea SEO, cât și indicatorul ROI, vom trece în continuare în revistă câteva detalii importante!
Procesul de optimizare SEO (Search Engine Optimization) presupune optimizarea site-urilor pentru motoarele de căutare – Google fiind cel mai popular și vizat – atât din punct de vedere tehnic, cât și al conținutului, on-page și off-page deopotrivă, în baza unor strategii de cuvinte cheie și link-building, factori de UX (User Experience) și principii de brand awareness.
Desemnând, așadar, numeroase activități, optimizarea SEO aduce site-ul (magazin online sau pagină de prezentare) în topul paginilor cu rezultate de căutare Google (SERPs), pe poziții cât mai fruntașe. Acest lucru se traduce prin vizibilitate și brand awareness, prin trafic organic, de calitate, care presupune că, odată ajuns pe site, există șanse reale că utilizatorul să devină client efectiv, achiziționând oferta brandului respectiv, în căutarea căreia se afla. Astfel, SEO urmărește, în definitiv, creșterea ratei de conversie, adică a încasărilor (n.r. tranzacții efectuate pe site între cumpărător și vânzător / cerere și ofertă).
ROI (Return On Investment) reprezintă rata de recuperare a investiției în serviciile de promovare. Totodată, vorbim de procentul care arată cât la sută din suma investită într-o acțiune de promovare (n.r. servicii SEO) se întoarce ca profit. Sintetizând, ROI-ul indică dacă investiția în optimizarea SEO a fost sau nu profitabilă pentru afacerea în cauză. Prin simplul motiv că tranzacțiile se încheie direct pe site, odată cu plasarea comenzilor online, rata de conversie poate fi astfel mai ușor calculată.
ROI-ul îți poate indica dacă ești pe cale de a-ți recupera investiția în tehnica de marketing online, dar și care este șansa de a obține profit. Formula clasică de calculare a ratei de recuperare a investiției este următoarea: ROI = (venituri obținute în urmă investiției - investiție) * 100 / investiție.