LE FIGARO: Europenii, din ce în ce mai mult «consumatori activiști»

LE FIGARO: Europenii, din ce în ce mai mult «consumatori activiști» Sursa foto: Arhiva EVZ

Nu doar angajați, ci și «activiști»: europenii sunt din ce în ce mai exigenți și mai ”militanți” în modul lor de a consuma, se arată într-un studiu realizat pe un număr de 14.000 de persoane de către Observatorul Cetelem, dat publicității marți.

«Se vorbește de mult timp de consum responsabil, de a consuma mai bine, dar ceea ce este nou este această atenție care se transformă în dorința de a vedea ce fac ceilalți», detaliază pentru AFP Flavien Neuvy, director al Observatorului. «Dorim să consumăm mai mult pentru noi și pentru planetă, dar cum conștientizarea problemelor legate de mediu reprezintă o miză globală, acest fapt incită consumatorii să privească la ceea ce fac ceilalți», adaugă el.

Efectul «flygskam»

De aici vine efectul «flygskam», mai exact rușinea de a lua avionul, termen provenind din Suedia. Dar această conștientizare poate lua și forma unor «discuții în sânul familiilor, de multe ori crispate și pline de tensiune», sau de reflecții în interiorul întreprinderilor. Duminică, de exemplu, peste 300 de angajați ai Amazon au criticat propria firmă în ceea ce privește politicile sale de mediu.

În termeni de consum, 9 europeni din 10 (87%) au sentimentul că ei consumă în mod responsabil, dar 63% din cei intervievați sunt dispuși să facă mai mult de atât. Ei consideră legitim să boicoteze o marcă/un brand pentru a apăra o cauză, în timp ce ”revolta civilă este acceptată de către aproape jumătate din europeni”, potrivit studiului. Tinerii «dau dovadă de un voluntarism mai accentuat decât cei mai mari ca ei». La nivel global, societatea de consum este «stigmatizată», astfel încât Flavien Neuvy crede că «vremea consumului de masă, nepăsător, este o paranteză pe cale să se închidă».

Ne puteți urmări și pe Google News

Europenii chestionați consideră societatea de consum «materialistă» în proporție de 48%, «superficială» - 38%, «manipulatoare» și «individualistă» în procent de 29%. Doar 5% o consideră «generoasă», 7% «fericită». Pentru firme și companii este dificil să se poziționeze în acest context: «orice ar face, ele sunt suspectate că o fac doar în scopul publicității», observă Neuvy: «dar când sinceritatea nu este pusă la îndoială, totul merge foarte bine și este spectaculos».

Studiul a fost realizat în 15 țări europene (Germania, Austria, Belgia, Bulgaria, Spania, Franța, Ungaria, Italia, Polonia, Portugalia, Rep. Cehă, România, Regatul Unit, Slovacia și Suedia), din 30 septembrie până pe 22 octombrie 2019, pe un eșantion reprezentativ de 14.200 de indivizi din toate țările participante, cu vârste de la 18 la 75 ani.