Lăsăm „Fabrica de cretini digitali” să ne educe copiii? Atenție! Sechelele sunt pe viață!

Lăsăm „Fabrica de cretini digitali” să ne educe copiii? Atenție! Sechelele sunt pe viață!

V-am vorbit de nenumărate ori despre faptul că filmele, reclamele și emisiunile produse în Occident sunt folosite nu numai să aducă bani, ci și să ne „educe” în spirit progresist.

Nu m-am gândit deloc, însă, la efectele pe care acest bombardament  audio-video le are asupra creierilor în formare. O face, însă, cu minuțiozitate cercetătorul francez Michel Desmurget, specialist în științe cognitive. Ultima sa carte- „Fabrica de cretini digitali”- ar trebui să ne pună serios pe gânduri.

Desmurget este foc și pară pe escrocii care, preocupați să-și umple cât mai repede portofelele, sunt total indiferenți față de pericolele la care îi expun pe cei mici. Ca să demonstreze că  cei care vor să ne vândă produsele lor sunt lipsiți de conștiință, de simțul responsabilității, de umanitate și de orice urmă de demnitate, autorul vorbește despre reclamele pentru alcool, dulciuri sau mâncarea fast food. Exemplele sunt bine cunoscute, dar oare suntem conștienți cât de periculoase sunt aceste mesaje pentru un creier în formare? Acesta este, de altfel, marele atu al cărții „Fabrica de cretini digitali”.

Mulțumită cunoștințelor în domeniul științelor cognitive,  Desmurget demonstrează că Internetul și televizorul au un efect devastator asupra copiilor, iar consecințele sunt ireversibile. Creierul copiilor, care ar avea nevoie de contacte umane  și educație pentru a se dezvolta; este dezumanizat de „ecrane”. Nu numai că copilul înțelege și reține mai bine ceea ce vede pe ecran decât ceea ce îi comunică o ființă în. carne și oase, dar  învață să trișeze rapid. La școală e „multitasking”, lucru care  îi scade atenția și, prin urmare, capacitatea de a înțelege și de a memora.

Ne puteți urmări și pe Google News

Care ar fi soluția? Desmurget spune că am putea lua exemplulfamiliilor din domeniu (cazul lui Steve Jobs este cunoscut), care refuză accesul copiilor mici la computere și îi trimit pe aceștia la școli private mult mai stricte...

Cercetătorul francez respinge argumentele comercianților de tablete, computere, programe și reviste pe calculator că școala „digitală” ar fi  eficientă, egalitară și, mai ales, ar costa, pe termen lung, mult mai puțin decât profesorii și materialele tipărite. El crede că demonstrația celor care vor să facă bani cu orice preț se bazează pe studii false sau incomplete. În opinia lui, școala „digitală”  va aduce averi escrocilor din lumea digitală, dar îi va transforma pe tineri în niște zombi perfecți,  clienți „buni” pentru jocuri video, zahăr, alcool și mâncare nesănătoasă. Desmurget spune clar, niciodată în istoria omenirii nu s-a realizat o asemenea experiență  la o scară atât de mare. Are răspunsul pregătit pentru cei care argumentează  că umanitatea se schimbă, evoluează:

„Marea perioadă de plasticitate cerebrală tipică fazelor copilărie și adolescenței nu este veșnică. Odată încheiată, nu mai învie. Ceea ce s-a stricat, se pierde pentru totdeauna”. Argumentul modernității, atât de des folosit, este ridicol, susține cercetătorul francez.  „Trebuie să trăim cu vremurile, ni se spune. Este imposibil de contestat... Dar ar trebui să ne avertizăm creierul că vremurile s-au schimbat; pentru că nu a evoluat deloc de secole. Și, din păcate, înainte de a se adapta perfect noului său mediu digital (dacă va reuși într-o zi), va avea nevoie de câteva zeci de milenii".