Se scoate TIMBRUL DE MEDIU. La ce CAPCANE să fiţi atenţi când cumpăraţi un autoturism second-hand
- Teodora Cimpoi
- 25 ianuarie 2017, 18:02
Începând cu 1 februarie nu va mai fi perceput timbru de mediu la înmatricularea unui autoturism second-hand. În acest context, este de aşteptat ca importurile de maşini rulate să crească, iar printre ele se pot afla autoturisme luate inclusiv de la fier vechi, întrucât lacunele din legislație permit epavelor să se reîntoarcă pe șosele.
“Automobilele vândute la noi în țară cu mai puțin de 2.000 euro sunt efectiv aduse de la fiare vechi din Germania și reprezintă un risc financiar imens și de siguranță rutieră pentru cei care le cumpără. Odată eliminat Timbrul de Mediu, orice barieră împotriva acestor fiare vechi vândute la preț de automobile dispare, așa că singurul filtru rămâne vigilența clienților și verificarea temeinică înainte de cumpărare”, explică Mihai Cune, fondator și director general al InspectorAuto.ro.
Potrivit acestuia, o statistică bazată pe autoturismele verificate în 2016 arată că aproximativ 40% dintre mașinile scoase la vânzare în România sunt bune de cumpărat, în timp ce restul de 60% prezintă probleme diverse, având nevoie de reparații costisitoare sau pur și simplu fiind nerecomandate deoarece: au fost daune totale, reparate și repuse în circulație; au fost reparate prost; prezintă atât de multe defecțiuni încât achiziția este dezavantajoasă. Mai ales în cazul mașinilor accesibile și foarte ieftine, reparațiile pot chiar depăși valoarea mașinii.
Iată mai jos problemele comune întânite în urma verificării fizice a mașinilor: • Mașini avariate grav sau daune totale
O astfel de mașină, care a fost grav avariată sau care a fost chiar daună totală, reprezintă cel mai mare risc pentru cumpărători. Locul acestor mașini ar fi la fiare vechi sau dezmembrări, însă lacunele din legislație permit epavelor să se reîntoarcă pe șosele.
În această categorie se găsesc mașini care costă peste 8.000-10.000 euro în momentul accidentului, astfel încât pentru un samsar merită să le repare cu costuri minime și să le vândă cu profit. Aceste mașini sunt foarte periculoase pentru că au, de cele mai multe ori, structura de siguranță compromisă. În plus, sunt reparate ieftin, fără a li se mai monta airbag-uri și capse pirotehnice în sistemele de reținere ale centurilor de siguranță. Aceste ”artificii” sunt bine mascate și greu de depistat, iar în cazul unui accident mașinile eșuează în a oferi maximul de protecție proiectat de fabricantul mașinii.
• Filtrul de particule pentru motorizările diesel
Problemele depistate de InspectorAuto.ro țin de faptul că multe mașini Euro 4 și Euro 5 au filtrul de particule aproape înfundat sau deja anulat. În cazul unei mașini diesel exploatate corect acest filtru poate ține până la maximum 250.000 km. Dar se poate înfunda și mult mai repede.
”Problemele care apar odată cu înfundarea filtrului de particule sunt multiple și afectează și alte componente ale motorului, cum ar sistemul EGR, turbina și galeria de admisie, etc... Ținând cont că 80% dintre mașinile aduse din strainătate au kilometri dați înapoi – conform estimărilor noastre – verificarea gradului de încărcare al filtrului de particule este obligatorie”, explică Mihai Cune.
Înlocuirea filtrului de particule este costisitoare, de regulă peste 2.000 euro. Chiar și filtrele aftermarket sunt relativ scumpe, între 500 și 1.000 euro. Curățarea lor este de asemenea o operațiune costisitoare (200-300 euro) și nu există garanția că vor funcționa corespunzător după aceea.
Din acest motiv cei mai mulți recurg la anularea acestui filtru. Din păcate operațiunea nu este considerată ilegală în România, deși poate transforma o mașină Euro 4 sau Euro 5 în una cu normă Euro înferioară. Așadar este atât o problemă de cost, cât și o problemă de poluare, care, la un moment dat, poate face mașina incapabilă să treacă testele RAR. Acest lucru înseamnă că utilizarea mașinii în continuare presupune costuri mari, de readucere la starea inițială.
• Turbină, injectoare, EGR, galerie de admisie
Multe dintre aceste probleme decurg din faptul că mașinile au rulaj foarte mare (evident, kilometri dați înapoi). Fiind componente de bază ale motorului diesel modern, turbina, injectoarele, EGR și galeria de admisie sunt interconectate, iar o problemă la una dintre ele generează o reacție în lanț. Toate aceste componente sunt scump de reparat sau înlocuit, reparațiile pornind de la câteva sute de euro până la câteva mii de euro.
Pentru a evita aceste probleme este esențiala inspectarea vizuală a componentelor și verificarea lor cu tester-ul. De asemenea, o soluție poate fi și orientarea către motoarele pe benzină de nouă generație, turbo. Ele nu au aceste probleme tipice dieselului. Totuși, indiferent de motorizare, verificarea propulsorului este foarte importantă deoarece fiecare motor are problemele lui specifice, iar reparațiile sunt, în general, scump de realizat.
• Kilometri dați înapoi
InspectorAuto.ro estimează că circa 80% dintre mașinile second hand aduse din alte țări și scoase apoi la vânzare în România au kilometri dați înapoi. De cele mai multe ori nu se poate afla cu cât a fost măsluit kilometrajul sau de câte ori s-a întâmplat acest lucru. Decizia de a cumpăra sau nu o astfel de mașină este bazată strict pe starea automobilului din momentul vânzării și pe uzura verificabilă a diverselor componente. O negociere serioasă cu vânzătorul poate aduce mașina la un preț rezonabil, astfel încât economia obținută să fie folosită ulterior pentru eventuale cheltuieli imprevizibile generate de rulajul mare.
• Probleme interne ale motorului
La mașinile cu rulaj foarte mare începe să fie evidentă uzura motorului: probleme de compresie și consum mare de ulei, bătăi ale motorului, zgomote metalice și antigel scurs în baia de ulei.
Aceste probleme sunt în general greu de depistat pentru un ochi neavizat. Însă dacă pot fi observate simptome în momentul cumpărării ele sunt de netrecut cu vederea, chiar dacă estetic mașina se prezintă bine. Problemele motorului presupun cheltuieli de reparație mari și imprevizibile.