ISAILA: iPhone pune in pericol globalizarea

ISAILA: iPhone pune in pericol globalizarea

Emilian Isaila: "Un mobil da dureri de cap corporatiilor".

In fiecare zi auzim cuvantul globalizare. Ne-am si obisnuit sa-l asociem cu ceva negativ si, de cele mai multe ori, nu gresim facand astfel. Am inceput sa intelegem conceptul, sa-l experimentam si sa avem o opinie in legatura cu el.

Percepem globalizarea ca fiind un fenomen de uniformizare a produselor si  a serviciilor care are ca efect depersonalizarea consumatorilor si pierderea individualitatii.

Da, in goana dupa profit, corporatiile s-au dezvoltat in asemenea masura incat intregul glob s-a transformat intr-o singura piata, iar consumatorii trebuie modelati si determinati sa cumpere de la globalizatori.

Dar, de o saptamana, acestia au realizat ca si ei au probleme cu globalizarea. Fenomenul e mai vizibil ca oricand dupa ce iPhone, „telefonul revolutionar”, a fost lansat pe piata.

Ce s-a intamplat? O companie de computere condusa de un manager vizionar, Steve Jobs, a decis sa revolutioneze comunicatiile si a aruncat pe piata primul mobil care, de fapt, e un computer.

Nu o sa ma pierd prea mult in detalii tehnice, dar, schimband unghiul de abordare si propunandu-si sa nu mai produca telefoane care fac fotografii, ci un computer la care, printre altele, poti si vorbi, piata de comunicatii a fost aruncata in aer.

Brusc, toate bugetele de reclame pentru noile modele de mobile reprezinta bani irositi. Prin birourile globalizatorilor din domeniul comunicatiilor nu se face altceva decat sa se caute o solutie prin care sa se concureze noul produs.

Toti utilizatorii nu se gandesc decat la momentul in care pot sa renunte le vechiul telefon si sa achizitioneze un iPhone, iar vanzarile de mobile noi au intrat pe o curba descendenta.

Daca, din punctul de vedere al comunicarii, nu traiam intr-un sat global, revolutia i-Phone n-ar fi avut loc. Oamenii n-ar fi aflat atat de repede de calitatile produsului si nu si l-ar fi dorit cu o astfel de intensitate.

Aceasta revolutie din comunicatii demonstreaza ca, in lumea globala, ierarhiile se pot schimba peste noapte, ca invingatorul ia tot si ca intotdeauna castiga cel care descopera ce probleme au oamenii si le rezolva in mod inteligent.

iPhone are din start cateva dificultati, cea mai mare fiind aceea ca operatorii de telefonie mobila, in goana dupa profit, nu-i lasa pe clienti sa-l foloseasca la capacitatea maxima.

De exemplu, telefonul iti permite sa dai mesaje (SMS-uri) cat de lungi vrei in limita memoriei uriase, dar, in SUA, operatorul a limitat marimea unui mesaj pentru a taxa mai multe SMS-uri si pentru a nu fi obligat sa-si schimbe serverele din cauza traficului crescut.

Asa ca revolutia pornita de Jobs e abia la inceput. El si compania lui sunt marii castigatori de astazi, dar intr-o lume globala, maine e o noua zi, o noua lupta, un nou castigator.

Pe langa multele ei pacate, globalizarea are cel putin o calitate, aceea de a le da putere consumatorilor sa aleaga si sa poata prabusi oricand o corporatie aroganta care incearca sa-si pacaleasca clientii.

De acelasi autor, cititi si blogul Experimentul Budapesta.

Ne puteți urmări și pe Google News