Ioan Rus promite 2.700 de kilometri de drum, dar are bani doar pentru o zecime

Ioan Rus promite 2.700 de kilometri de drum, dar are bani doar pentru o zecime

Într-un plan utopic prezentat ieri de ministrul de resort al Transporturilor, Ioan Rus, rezultă că România va concentra 28 de miliarde de euro pentru infrastructură când în realitate, potrivit calculelor EVZ, dispunem doar de cinci miliarde.

Concret, la un cost mediu de circa 14 milioane de euro pentru un kilometru de autostradă, cum rezultă din planul prezentat de ministru, România ar avea bani doar de 357 de kilometri de autostradă, în următorii zece ani. În schimb, ministrul anunță 725 de kilometri de autostradă și 2.000 de kilometri de drum expres.

Salt de la 5 la 28 de miliarde de euro

Cumulat, Transporturile au calculat că au nevoie de 28 de miliarde de euro pentru proiectele de infrastructură ce vor începe în acest an și ar trebui continuate timp de zece ani, bani pe care ministrul nu are însă nicio idee despre cum îi poate obține. Concret, el poate să justifice doar o cincime din suma anunțată. „Un miliard avem din exercițiul 2007 - 2013, cinci miliarde din exercițiul 2014 - 2020. Ce va veni de la rovinietă și de la accize... de la un miliard se poate ajunge și la două, deci în total șapte”, a spus ministrul Rus. Jurnaliștii din sala de conferințe i-au atras însă atenția că fondurile europene alocate României reprezintă mult mai puțin. În realitate, pentru următorii ani, România ar avea un total de cinci miliarde disponibile aceste surse anunțate de ministru - așadar o cincime.

Ne puteți urmări și pe Google News

Concesiuni și 100% grad de absorbție

Însă socotelile acestuia nu s-au oprit aici. El a adăugat că se bazează și pe banii de concesiuni, ajungând la un total de 10 miliarde, deși până acum România nu a derulat niciun astfel de proiect. Cum se ajunge însă la triplu, adică 28 de miliarde de euro? Simplu. Ioan Rus a făcut o paralelă cu programul european de stimulare a investițiilor al lui Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene dând asigurări că dacă Juncker poate, atunci cu siguranță și „noi vom reuși”. Nu în ultimul rând, într-un singur an, vom ajunge la un grad de absorbție de 58% în Transporturi, la 100%, spune ministrul.

2015, anul „revoluției” în Transporturi

Ce se va construi însă cu acești bani? Potrivit ministrului, în 2015 se începe lucrul la nu mai puțin de 725 de kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată, și 1.800 de kilometri de drum expres, fie că va fi vorba de licitații pentru studii tehnice sau construcții efective. Spre comparație, toată rețeaua de autostrăzi a României măsoară în prezent circa 600 de kilometri de autostradă. Dacă anul trecut s-au finalizat mai puțin de 50 de kilometri, iar în 2015 planul este de 57 de kilometri, în 2016 se vor finaliza nu mai puțin de 200, cât în ultimii patru.

De la drum expres, înapoi la autostradă

Dacă până acum planurile ministrului Rus implicau construirea de drumuri expres în loc de autostradă, ieri am aflat că revine asupra lor. Este cazul drumului expres Pitești - Sibiu. „Mergem direct pe autostradă pe porțiunea Curtea de Argeș - Sibiu”, a spus Ioan Rus. De asemenea, în Nord - Estul țării, Ungheni – Târgu Neamț va fi autostradă, ministrul dându-ne asigurări că nu există justificare pentru a se începe construcția ca drum expres..

Comarnic - Brașov primește rută alternativă, dar blocajele rămân

Potrivit noilor planuri, în maxim o lună vom ști soarta celei mai „bancabile” autostrăzi, din România: Comarnic - Brașov, a spus Ioan Rus. Mai concret, dacă va fi semnat contractul cu consorţiul selectat să execute lucrarea în concesiune. Deși „cea mai bancabilă” autostradă sau nu, tocmai banii sunt problema de care suferă autostrada acum, din ce au lăsat să se înțeleagă oficialii. Termenul asumat oficial pentru semnarea contractului este 15 februarie. „Dacă BEI, BERD, Banca Mondială stau lângă ei, bine, dacă nu, alții”, a spus Ioan Rus.

Potrivit premierului, există până acum bani doar pentru primul tronson, din cele patru. Dacă se va semna contractul, atunci lucrările ar urma să înceapă pe 15 aprilie. În plus, nu se știe exact cât va trebui acoperit de la buget din costurile autostrăzii, respectiv ce nu se va acoperi din taxarea celor care o vor traversa. Proiectul depinde și de o decizie a Eurostat, institutul european de statistică, privind fondurile costurilor ce trebuie acoperite de stat din buget, decizie care nu există încă.

Până atunci, va fi construită o alternativă la această autostradă, destinată celor care „vin din Cluj și nu vor neapărat să treacă pe Valea Prahovei”, repectiv drumul Câmpina - Săcele, a spus ministrul de resort. Proiectul va fi terminat chiar anul viitor, dă asigurări ministrul.