Visul oricărui gurmand e să mănânce cât mai multe dulciuri fără să se îngrașe. Acesta este unul dintre motivele pentru care îndulcitorii artificiali sunt la mare căutare. Însă, chiar dacă au puține calorii, înlocuitorii pot duce la obezitate deoarece modifică flora intestinală, arată o cercetare de ultimă oră.

Utilizați în multe alimente și băuturi, îndulcitorii artificiali sunt substanțe cu mare capacitate de îndulcire, dar fără calorii. Studiind impactul acestora asupra șoarecilor de laborator și pe un grup de șapte persoane, cercetătorii au descoperit că ei perturbă compoziția și funcția florei intestinale. Cum și varianta zahăr este considerată nesănătoasă, ce este de făcut?

Mâncăm dulciuri fără să ne îmbolnăvim?

„Îndulcitorii artificiali au fost introduși masiv în alimentație cu scopul de a reduce aporturile calorice și a normaliza nivelurile de glucoză din sânge, fără a scădea pofta pentru dulciuri”, scriu cercetătorii în revista britanică „Nature”. Studiile lor sugerează însă că îndulcitorii artificiali ar fi putut contribui direct la intensificarea epidemiei pe care ar fi trebuit să o combată.

Potrivit dr. Eran Elinav de la Institutul Weizmann din Israel, anumite bacterii ar putea interacționa cu compușii chimici din îndulcitori — care nu sunt absorbiți de intestin—, producând reacții inflamatorii ce exacerbează tulburările metabolice precum intoleranța la glucoză sau diabetul. Aceste rezultate trebuie să ducă la reanalizarea consumului masiv și necontrolat de îndulcitori în societatea actuală, consideră el.

Specialiștii rămân totuși prudenți, arătând că cercetările lor trebuie efectuate la scară mai mare pe oameni. Alte studii asupra îndulcitorilor ajunseseră până acum la rezultate contradictorii în privința impactului asupra pierderii în greutate sau a toleranței la glucoză.

Mai bine zahăr puțin, decât îndulcitori

Și nutriționistul Cristian Mărgărit susține că e mai indicat să folosim zahărul în porții mici în locul îndulcitorilor: „O linguriță de zahăr în cafea are efecte negative neglijabile. Consumul îndulcitorilor de sinteză ar trebui să fie ocazional, existând suspiciuni că ar tulbura metabolismul, inclusiv în direcția creșterii apetitului, diabetului și obezitătii”.

Un alt studiu pe 60.000 de femei, cu o medie de vârstă de 62,8 ani, a scos la iveală legătura dintre consumul de băuturi dietetice şi problemele cardiovasculare. „Cu toate că termenul dietetic ar trebui să desemneze un produs sănătos, mai multe studii au arătat că îndulcitorii artificiali din aceste băuturi cu conţinut redus de calorii reprezintă una din cauzele sindromului metabolic şi ale bolilor de inimă”, a explicat cercetătorul Ankur Vyas, de la University of Iowa Hospitals and Clinics.

Stevia și mierea, variantele mai sigure

Potrivit Agenției Americane pentru Alimente și Medicamente (FDA), majoritatea îndulcitorilor naturali sunt considerați mai siguri decât aspartamul și zaharina. Unul dintre cei mai la modă îndulcitori este extractul din stevia rebaudiană, o plantă de origine sud-americană, cu zero calorii și o putere de îndulcire de 300 de ori mai mare decât a zahărului. În plus, studiile au arătat că are și proprietăți curative: controlează diabetul și depresia, reduce pofta de dulce, diminuează dorința de țigări și alcool, ameliorează gingivitele și acneea. „Avantajele îndulcitorilor naturali precum stevia, siropul de agave, mierea de albine sunt următoarele: conțin zaharuri simple, ușor absorbabile și digerabile, iar prelucrarea industrială este minimă și nu sunt toxice pentru organism așa cum se întâmplă cu îndulcitorii artificiali”, potrivit nutriționistului Ionuț Ștefan.

Te-ar putea interesa și: