INACO lansează Ghidul Meseriilor Viitorului în prima zi de şcoală
- Emil Simionescu
- 10 septembrie 2018, 09:26
Plecând de la considerentul că sistemul de orientare şcolară şi de orientare profesională nu informează suficient tinerii şi nu formează elevii pentru schimbările perspectivei structurii forţei de muncă, organizaţia neguvernamentală INACO lansează Ghidul Meseriilor Viitorului în prima zi de şcoală. „Ghidul oferă dovezi prin informaţii şi imagini despre robotică, biotehnologii, inteligenţa artificială, realitatea virtuală, blockchain, internetul tuturor lucrurilor, transporturile sau resursele viitorului etc., dar şi cele mai bine structurate previziuni despre economia şi piaţa locurilor de muncă", a declarat Andreea Paul, coordonatoarea proiectului şi preşedintele INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate, într-un comunicat transmis AGERPRES.
În prima zi de şcoală, INACO lansează Ghidul Meseriilor Viitorului. „Ghidul Meseriilor Viitorului vă propune un tur virtual în viitor, bazat pe ultimele rezultate ale cercetărilor asupra economiei viitorului, cu multe exemple concrete de meserii care apar, dispar sau care se transformă, într-un efort civic de informare, conştientizare şi responsabilizare a elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice, a tuturor celor care doresc să ţină pasul cu tendinţele de formare profesională”, se arată în comunicat.
„Care vor fi meseriile viitorului?”, „Care sunt meseriile în curs de apariţie, de transformare sau chiar de dispariţie?”, „Care vor fi competenţele şi abilităţile cele mai căutate de către angajatori?” sau „Cum le-am putea dobândi? sunt doar câteva din întrebările la care comunitatea de profesionişti ai grupului de reflecţie INACO a răspuns simplu şi clar, pe înţelesul tuturor.
„Trăim momente de răscruce tehnologică li economică, cunoscute ca revoluţii industriale. Părinţii şi bunicii noştri au cunoscut deja trei astfel de revoluţii, cea a mecanizării, a electrificării, a calculatoarelor şi a automatizării. În prezent, ne aflăm în faţa celei de-a patra revoluţii industriale numită 4.0 sau Revoluţia Digitală. Până în 2025, ea va aduce transformări majore. Consecinţele se vor vedea rapid în modul în care trăim şi muncim", se precizează în comunicat.
„De prea multe ori, tinerii absolvenţi ai diferitelor forme de învăţământ mediu, profesional sau universitar ajung să nu lucreze în domeniile în care şi-au obţinut diplomele pentru că nu au intuit care sunt cele mai căutate locuri de muncă şi o iau de la zero în alte domenii de activitate sau aleg calea emigrării şi munca necalificată. Perspectiva este şi mai provocatoare pentru alegerea locului de muncă potrivit în viitorul imediat. 85% din locurile de muncă din 2030 nici nu au fost încă inventate, susţine un studiu Dell Technologies. Toate domeniile de activitate se resetează, de la agricultură la comerţ, de la producţia industrială la medicină. Meserii cunoscute, precum cea de şofer sau oricare meserie care poate fi înlocuită de un automat este foarte posibil să dispară în curând. Munca manuală va fi înlocuită de cea creativă. Veţi descoperi Harta Meseriilor Viitorului în cadrul acestui Ghid, cu multe exemple. Vor apărea noi oportunităţi de carieră pentru care ar fi bine să ne pregătim chiar din acest moment", susţine Andreea Paul.
Acest context naţional şi internaţional şi perspectiva viitorului în care se va schimba radical paradigma meseriilor actuale au determinat comunitatea de experţi membri şi colaboratori ai INACO să propună primăriei sectorului 3 un proiect complex, care va conecta 13 licee bucureştene cu realităţile pieţei muncii de mâine.
„De prea multe ori, tinerii absolvenţi ai diferitelor forme de învăţământ mediu, profesional sau universitar ajung să nu lucreze în domeniile în care şi-au obţinut diplomele pentru că nu au intuit care sunt cele mai căutate locuri de muncă şi o iau de la zero în alte domenii de activitate sau aleg calea emigrării şi munca necalificată. Perspectiva este şi mai provocatoare pentru alegerea locului de muncă potrivit în viitorul imediat. 85% din locurile de muncă din 2030 nici nu au fost încă inventate, susţine un studiu Dell Technologies. Toate domeniile de activitate se resetează, de la agricultură la comerţ, de la producţia industrială la medicină. Meserii cunoscute, precum cea de şofer sau oricare meserie care poate fi înlocuită de un automat este foarte posibil să dispară în curând. Munca manuală va fi înlocuită de cea creativă. Veţi descoperi Harta Meseriilor Viitorului în cadrul acestui Ghid, cu multe exemple. Vor apărea noi oportunităţi de carieră pentru care ar fi bine să ne pregătim chiar din acest moment", susţine Andreea Paul.
„Ghidul Meseriilor Viitorului este un proiect al INACO aflat la prima sa ediţie în anul 2018, realizat cu sprijinul Primăriei Sectorului 3, pe baza unui contract de finanţare nerambursabilă semnat anul acesta în urma competiţiei deschise pentru ONG-uri: Ghidul Meseriilor Viitorului şi Traininguri Non-formale cu elevii claselor XI-XII din liceele Sectorului 3 care urmează să-şi aleagă parcursul profesional'", a afirmat Bogdan Dumitrescu, expertul de comunicare al INACO.
Autorii Ghidului sunt: Andreea Paul, Alexandru Mironov, Alexandra Cernian, Izabela Lazăr, Anca Tamaş şi Bogdan Dumitrescu.
Totodată, Ghidul Meseriilor Viitorului va sta la baza a 13 workshopuri interactive, creative, evenimente de educaţie non-formală coordonate de experţii INACO, care vor stimula participarea şcolară şi orientarea profesională a tinerilor din clasele terminale din 6 licee teoretice şi 7 licee tehnologice ale sectorului 3. Peste 650 de elevi, 150 de părinţi şi 78 de profesori vor fi antrenaţi direct în proiect.
"Elevii care se vor înscrie în acţiunile Caravana Meseriilor Viitorului vor putea participa şi la un concurs de eseuri despre cum îşi proiectează cariera profesională după impactul creat de activităţile proiectului, concurs cu premii de câte 400 de lei în fiecare dintre cele 13 licee incluse în activităţi. (...) Acest demers informativ-instructiv al INACO se doreşte un program-pilot pentru pregătirea pentru viaţă a tinerilor din România, el putând fi activat şi în alte licee ale Bucureştiului sau ale ţării, având potenţialul de acţiune educativă la nivel naţional, în contextul necesităţii stringente a informării tinerilor despre perspectivele carierei lor profesionale", a adăugat preşedintele INACO.