Serviciile unui "personal shopper" vă pot scuti de alegeri vestimentare neinspirate, dar şi de orele petrecute inutil în magazine.
O meserie destul de nouă în România este cea de personal shopper sau consilier de imagine, care face alegerile vestimentare pentru un client. Persoana care beneficiază de serviciul unui specialist nu trebuie să mai petreacă ore întregi prin magazine, pentru că, de cele mai multe ori, hainele sunt aduse direct acasă. În plus, riscul unor gafe vestimentare este exclus. „Oamenii îşi doresc un stil personal şi merg în direcţia asta ghidaţi“, este de părere personal shopperul Ramona Voicu. Pe de altă parte, la astfel de servicii se poate apela şi ocazional, pentru evenimente speciale. „Ajungi la un anumit standard de viaţă, destul de ridicat. Ideea nu e rea. Decât să arunci bani pe garderobă inutil, mai bine apelezi la un specialist. Este la limita snobismului, dar e practic“, mărturiseşte criticul de modă Alin Gălăţescu. Clienţi din clasa business
Persoana care apelează la un consilier de imagine are 30-40 de ani, deţine o funcţie de conducere într-o firmă sau este soţia unui bărbat bogat. Ramona Voicu spune că are clienţi din clasa business, persoane interesate de imagine, care au nevoie de acest serviciu, care nu este extravagant, ci unul absolut necesar: „Nu am clienţi preocupaţi de cum arată la cafenea. Nu-mi doresc. Oamenii cu care lucrez sunt activi, împachetează repede pentru un zbor la Londra, de exemplu. Una dintre cliente lucrează în piaţa imobiliară, şi pentru ea e importantă imaginea atunci când se întâlneşte cu clienţii, am persoane din media, care ştiu că există un mesaj vizual. Sunt oameni din showbiz, conştienţi că există un fel de uniformă şi nu vor să fie la fel“, spune specialista. Bază de date: fotografierea garderobei
Într-o primă fază, personal shopperul merge la cumpărături împreună cu clientul şi au ocazia să se cunoască. Sarcina este preluată apoi, în întregime, de specialist. „După un anumit timp cunosc persoana şi ce mărimi poartă. Cumpăr eu, şi asta simplifică lucrurile. Este un serviciu de care clientul nu se preocupă şi nu mai are această bătaie de cap“, susţine Ramona Voicu. Un avantaj este acela că specialistul poate fi sunat oricând de cei pentru care lucrează: „Am dezvoltat un sistem: le fotografiez garderoba şi am o bază de date. Astfel, nu trebuie să mă întâlnesc cu clientul, ci putem comunica pe internet. Cumpărăturile sunt făcute atât în ţară, cât şi în străinătate, pentru că noi nu avem o ofertă foarte mare“. Mii de euro lunar Costurile unui astfel de serviciu nu sunt deloc de neglijat. Ramona Voicu spune că preţurile variază în funcţie de client, de meseria lui, de timpul cât este solicitată, dar admite că astfel de servicii nu sunt ieftine: „Te solicită: ai nevoie de timp, răbdare, e alergătură, trebuie să cauţi“.
Pe de altă parte, Alin Gălăţescu spune că un personal shopper costă între 2.000 şi 4.000 de euro lunar. La aceste cheltuieli se mai adaugă drumul şi cazarea atunci când „vânătoarea“ este un oraş în afara graniţelor. „Asta nu înseamnă că un client îţi virează 20.000 de euro să te duci într-un oraş, să cumperi şi să-i bagi pe gât“, încheie Voicu.
PROFIL
Calităţile care recomandă un personal shopper
> Să cunoască persoana înainte să-i recomande ceva, să meargă cu ea în oraş.
> O persoană extrem de maleabilă şi deschisă. Nu condiţionează, face un fel de „terapie vizuală“.
> Din câteva produse să poată alcătui multe ţinute.
> Să fie atent la client, la mesajul lui, personalitate, ce vrea să spună, să-l ajute să transmită un mesaj.