Ilan Șor, păpușarul afacerii de la Gările Auto. Liderul CUB, Igor Munteanu, îl dă pe mâna procurorilor
- Viorica Gheorghe
- 21 august 2024, 07:50
Republica Moldova. Decizia de anulare a contractului de concesionare a gărilor auto era una așteptată de mulți ani. Este opinia liderului CUB, Igor Munteanu, care crede că târgul păgubos pentru stat l-a avut în spate pe Ilan Șor. Reprezentanții APP au mers la SRL „Gările Auto Moderne” pentru a prelua forțat activele, însă reprezentanții companiei au blocat procesul.
Ilan Șor a pus mâna pe gări, prin interpuși
Igor Munteanu spune că proiectul de concesionare a gărilor auto a fost scris, promovat și adoptat de către guvernul Filip. Mai mult, a fost folosit un studiu de fezabilitate scris de „Alternative Internaționale de Dezvoltare” și oamenii lui Ilan Șor.
„ Guvernul Filip a mers în mod obraznic și deschis la primirea unei singure oferte. Astfel, transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto are loc în baza unei note informative de 3 pagini”, scrie Munteanu.
Concurs trucat și condiții dedicate
Liderul CUB mai spune că în ziua în care a fost primită oferta, Ministerul Economiei a obținut avizele Consiliului Concurenței și Cancelariei de Stat, iar condițiile avantajau clientul special.
„Contractul de concesionare este semnat de Ex-Factor SRL, una dintre cele mai puternice sub aspect financiar și logistic companii de construcții, care se retrage din Contract. Exact ca și în cazul Blue-Air-Air-Moldova, Ex-factor a transmis drepturile sale unei companii apărute peste noapte, “SRL Auto Moderne””, conchide Munteanu.
Totodată, liderul CUB se întreabă dacă vor urma acțiuni ale procurorilor pe cauza celor care-au viciat concursul, care le-au oferit oamenilor lui Șor cea mai largă infrastructura de transport public.
Ce prevedea contractul de concesiune
Contractul de concesiune a autogărilor a fost semnat pe 17 decembrie 2018, în timpul Guvernului Pavel Filip, pe un termen de 25 de ani.
Ulterior, s-a constatat că, la câteva zile de la fondare, firma a obținut dreptul asupra întregii reţele de gări auto din ţară.
Conform contractului, partenerul privat s-a obligat să modernizeze 30 de gări și stații auto, iar aceste lucrări nu vor depăși trei ani.
Investiții insuficiente și justificări fără acoperire
În anul 2022 a fost formată o comisie care a evaluat toate contractele de concesionare încheiate de guvernarea democrată. Membrii comisiei au descoperit că SRL „Gările Auto Moderne” a investit mai puține mijloace.
Mai mult, raportul arată că au fost constatate întârzieri la executarea planului de investiții. Reprezentanții companiei au invocat diverse justificări, dar în lipsa documentelor confirmative.