Iar m-a certat şefu’!

Iar m-a certat şefu’!

Experţii în resurse umane spun că, atunci când superiorul te mustră, trebuie să-l asculţi fără să te enervezi, dar să-ţi spui şi tu părerea

Chiar dacă observaţiile superiorului te indispun, gândeş- te-te că şeful nu te critică pentru a te face de râs. În fond, un adevărat lider vrea ca orice subaltern al său să „crească“ astfel încât să facă faţă cu brio tuturor problemelor pe care le are de soluţionat.

De aceea, este important să interpretezi critica drept o formă de feed-back. „Putem face asemănarea cu cearta adresată de părinţi copiilor, ce are ca scop educarea lor sau evitarea unor situaţii greu de gestionat“, spune trainerul Daniel Bichiş, specialist în inteligenţă emoţională.

Necazul este că, frecvent, certurile părinţilor nu au fost înţelese, iar criticile provoacă acum mai degrabă tendinţa de revoltă sau de blocare a comunicării. De aceea, în relaţia cu şefii este foarte important modul în care percepi critica, dar şi felul în care ţi-o însuşeşti. „Pentru angajaţi, înţelegerea criticii constructive este esenţială în dezvoltarea personală şi profesională. Fiecare angajat trebuie să fie suficient de matur emoţional încât să accepte asta“, recomandă Delia Burnham, country manager al CVO Recruitment din România.

Experienţa de viaţă te ţine calm

Este indicat să rămâi calm atunci când eşti criticat. Iritarea, furia, enervarea nu fac decât să-ţi orbească raţiunea.

„Orice angajat îşi poate disciplina şeful prin dispoziţia calmă menţinută în timpul discuţiei şi prin tăria argumentelor. Persoanele cu nivel de inteligenţă emoţională ridicat au reacţii adecvate la critică, fiindcă ele decodează informaţia corect. Reacţionează mai bine cei care au o mai mare experienţă de viaţă. De cele mai multe ori, aceştia au un mod de gândire realist“, afirmă Mihaela Forgaciu, vicepreşedinte al companiei Assess Finance, de intermediere financiară. Un discurs logic, coerent, focalizat pe situaţie, este o alegere mult mai înţeleaptă decât să intri în capcana caracterizării negative a interlocutorului tău.

Află ce anume l-a enervat atât de tare

Trainerul Daniel Bichiş spune că este extrem de important să te foloseş- ti de curiozitatea ta, chiar şi atunci când şeful te mustră. „Propune-ţi să asculţi până la capăt tot ce are de spus atunci când te critică“, recomandă Daniel Bichiş. Dacă în afara argumentelor raţionale se strecoară şi interpretări subiective, întreabă-te ce anume l-a determinat pe şeful tău să gândească astfel. După ce identifici cauza, încearcă să o înlături. De exemplu, un şef care le reproşează frecvent subalternilor lipsa de motivare şi numărul mare de greşeli probabil că se teme că va fi tras la răspundere şi sancţionat dacă echipa nu termină proiectul.

„Criticile sale vor fi cu atât mai acide cu cât această frică este mai mare. În loc să constate realizarea a 96% din sarcinile unei zile, nu observă decât cele 4% încă nerealizate“, este de pă- rere Daniel Bichiş.

Însă un angajat inteligent emoţional, mai spune trainerul, are capacitatea să descopere frica din spatele reacţiilor. Cel mai frecvent, poate să-şi calmeze şeful sugerându-i modul prin care a doua zi se vor recupera nerealiză rile de astăzi.

Ne puteți urmări și pe Google News