Guvernul Ponta anunță cu o întârziere de trei ani înființarea unei agenții speciale pentru recuperarea prejudiciilor create de infractori
- Arhiva
- 11 martie 2015, 07:15
În România, nu a existat o voință politică reală pentru creșterea ratei de recuperare a pagubelor create fondurilor publice, deși statul român avea, încă din anul 2002, obligația de a lua "măsuri legislative și alte măsuri necesare"care să permită confiscarea sau blocarea în alt mod a instrumentelor și produselor infracțiunilor prevăzute în Convenția penală privind corupția.
Rata mică de recuperare a prejudiciilor cauzate de infractori a fost mereu o problemă, dar ea a fost semnalată, cu preponderență, în bilanțurile anuale din ultimii ani, privind activitatea unităților de parchet. Cu toate acestea și parcă în ciuda sentințelor judecătorești de condamnare prin care s-au dispus confiscări, guvernanții - prea ocupați cu veșnica bătălie electorală, ba pentru suspendarea președintelui, ba pentru alegerile generale, ba pentru cele prezidențiale - nu s-au grăbit să ia măsurile necesare eficientizării activității de recuperare a pagubelor.
Iată că Guvernul Victor Ponta face acest lucru - anunțând înființarea unei agenții specializate - abia după ce a intrat în al treilea an de la instalare. Și în schemă apare, bineînțeles, și ministrul Justiției, Robert Cazanciuc, în mandatul căruia tehnicienii din minister au fost aduși la disperare de lipsa de preocupare, lipsa de hotărâre și indiferența față de calendarul stabilit pentru o seamă de măsuri importante pentru mai multe arii ale vastului domeniu de împărțire a dreptății.Dar actualii guvernanți nu sunt singurii care au scăpat din vedere segmentul cel mai important pentru bugetul statului și anume acela al recuperării pagubelor. Încă din anul 2002, prin Legea nr. 27, România a ratificat Convenția penală privind corupția, adoptată la Strasbourg în data de 27 ianuarie 1999. Care convenție prevede în articolul 3 că "Fiecare parte adopta masurile legislative si alte masuri care se dovedesc necesare pentru a-i permite sa confiste sau sa blocheze în alt mod instrumentele si produsele infractiunilor stabilite în temeiul prezentei conventii sau bunurile a caror valoare corespunde acestor produse". Iar la articolul 23 sunt prevăzute măsurile care vizează facilitarea strângerii de probe și confiscarea produselor, măsuri care să permită identificarea, cercetarea, blocarea și sechestrarea instrumentelor si a produselor coruptiei sau a bunurilor a caror valoare corespunde acestor produse,
"Blocare, sechestru şi confiscare"
Așa este intitulat articolul 31 din Convenția ratificată în 2004 și prevede următoarele:1. Fiecare stat parte ia, în măsura posibilităţilor şi în cadrul sistemului său juridic intern, măsurile necesare pentru a permite confiscarea: a) produsului infracţiunii provenind din infracţiunile prevăzute de prezenta convenţie sau a bunurilor a căror valoare corespunde cu cea a produsului; b) bunurilor, materialelor sau altor instrumente folosite sau destinate a fi folosite pentru infracţiunile prevăzute de prezenta convenţie. 2. Fiecare stat parte ia măsurile necesare pentru a permite identificarea, localizarea, blocarea sau sechestrul a tot ceea ce este menţionat la paragraful 1 al prezentului articol, în scopul eventualei confiscări. 3. Fiecare stat parte adoptă măsurile legislative sau alte măsuri care se dovedesc a fi necesare, conform dreptului său intern, pentru a reglementa administrarea şi utilizarea de către autorităţile competente a bunurilor blocate, sechestrate sau confiscate, vizate de paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol. 4. Dacă produsul infracţiunii a fost transformat ori convertit, în parte sau în totalitate, în alte bunuri, acestea din urmă pot face obiectul măsurilor prevăzute în prezentul articol în locul şi în schimbul acestui produs. 5. Dacă produsul infracţiunii a fost amestecat cu bunuri achiziţionate în mod legal, aceste bunuri, fără prejudicierea competenţelor de blocare sau de sechestru, pot fi confiscate până la concurenţa valorii estimate a produsului cu care a fost amestecat. 6. Veniturile sau alte foloase obţinute din produsul infracţiunii, bunul în care produsul a fost transformat sau convertit ori bunurile cu care a fost amestecat pot, de asemenea, face obiectul măsurilor prevăzute în prezentul articol, în acelaşi mod şi în aceeaşi măsură ca produsul infracţiunii. 7. În scopurile prezentului articol şi ale art. 55 din prezenta convenţie, fiecare stat parte împuterniceşte instanţele sale judecătoreşti sau alte autorităţi competente să ordone prezentarea ori sechestrul documentelor bancare, financiare sau comerciale. Un stat parte nu poate invoca secretul bancar pentru a refuza să dea curs dispoziţiilor prezentului paragraf. 8. Statele părţi pot avea în vedere să solicite ca autorul unei infracţiuni să stabilească originea licită a produsului prezumat al infracţiunii sau a altor bunuri care pot face obiectul unei confiscări, în măsura în care această exigenţă este conformă principiilor fundamentale ale dreptului lor intern şi naturii procedurilor judiciare şi altor proceduri. 9. Interpretarea dispoziţiilor prezentului articol nu trebuie, în nici un caz, să aducă atingere drepturilor terţilor de bună-credinţă. 10. Nici o dispoziţie a prezentului articol nu aduce atingere principiului conform căruia măsurile care sunt prevăzute în acesta sunt definite şi executate conform dreptului intern al fiecărui stat parte şi sub rezerva acestora.