Gara de Nord, spoită de primăvară

Gara de Nord, spoită de primăvară

Lăsată în paragină ani de zile la rând, Gara de Nord din Timișoara este zugrăvită în această perioadă, la cererea primăriei. Intervenția e menită să scape orașul din vestul țării de rușinea de a avea o gară infectă.

Gara de Nord din Timișoara trebuia reabilitată în cadrul unui proiect complex, finanțat printr-un împrimut de la BERD. Acest împrumut a expirat în 2013, fără ca lucrările de reabilitare să fie demarcate, din cauza firmei care trebuia să execute lucrările. Banii pe care Statul i-a pierdut au fost la dispoziţia s vreme de 10 ani,  din 2003, când Compania Naţională de Căi Ferate SA a contractat un credit de 24 de milioane de euro, de la BERD, pentru execuţia de lucrări de modernizare a cinci mari staţii de cale ferată din ţară – Constanţa, Iaşi, Cluj, Timişoara şi Craiova. Cu excepția Timișoarei, lucrările au fost executate. În orașul de pe Bega au apărut neînțelegeri cu antreprenorii, Poldmir Construction ltd Israel.

Reabilitarea Gării de Nord, la Curtea de Arbitraj Internațional

Lucrările trebuiau finalizate până în 2007, însă s-au realizat în proporţie de numai 30%. Ministerul Transporturilor a reziliat contractul, în 2008, iar CFR a cerut despăgubiri de patru milioane de euro de la israelieni. Firma israeliană a acuzat reprezentanţii Ministerului Transporturilor că nu ar fi fost lăsată să termine lucrările. Oficialii CFR au precizat că firma a folosit materiale neconforme. Spre exemplu, la înlocuirea unor ţevi, s-au folosit materiale vechi.

Ne puteți urmări și pe Google News

Litigiul a ajuns la Curtea de Arbitraj Internaţional de la Paris, unde, după ani de zile, CFR a avut câștig de cauză, însă prea târziu, pentru că banii s-au pierdut.

Zugrăveala de primăvară

La cererea municipalității care a stabilit că e cazul să se implice în felul dezastruos în care se prezenta una din cele mai importante porți de acces în oraș, Gara de Nord din Timișoara de zugrăvește în acesată peiroadă, iar în sala principală, un graffer german a realizat picturi murale cu obiective din Timișoara. Dacă pentru întreg proiectul s-au alocat 500.000 de lei, aproape 7.000 de lei merg la artistul din Germania. Oficialii  nu au explicat de ce a fost ales un artist strain, în contextual în care în Timișoara acționează grafferi cu experiență și recunoaștere.

Până acum au fost efectuate lucrări la faţadă, dar şi lucrări de curăţare a subpasajului unde primarului Nicolae Robu era să i se facă rău anul trecut, la ultima vizită în gară. ”Anul acesta lucrările vor continua în partea dinspre liniile de peron. La peroane intenţionez să confecţionez jardiniere suspendate din fier forjat, pe care noi le-am avut la linia 1, dar din cauză că am avut infiltraţii foarte mari au fost distruse. Din discuţiile pe care le-am avut cu colegii, am zis să progresăm vizavi de casele de bilete, vizavi de spaţiile care sunt închise din cauza pierderii contractului de finanţare cu bani europeni pe investiţii. Anul acesta sperăm că vom putea demara acel contract. Vom face din bani proprii partea a doua de faţadă, plus o iluminare cum e la muzeu, o parte de iluminat de design care va costa 250.000 de lei. Din punctul meu de vedere mi se pare o realizare, e ceva normal pentru zilele noastre lucrurile astea trebuiau să se întâmple de mult, ele trebuiau făcute cu mulţi ani în urmă”, a declarat Alexandru Simu, directorul Regionalei CFR Timișoara.

Edilul Nicoale Robu a concluzionat că ”Ce s-a întâmplat acum nu e nimic spectaculos, ţine de normalitate, numai că mereu trebuie să ne uităm de unde am plecat. Zeci de ani această clădire care ţine de o instituţie importantă a fost dată uităii. A fost şi acel ghinion cu acel contract care a ajuns într-o stare litigoasă şi a fost supus judecăţii 12 ani, dar dincolo de orice realizare trist a fost că timp de zeci de ani în această clădire nu s-a investit nimic. Eu nu m-am împăcat cu ideea că nu se poate face nimic, să tot criticăm şi să găsim explicaţii pentru starea anormală în care s-a ajuns şi care devenea din ce în ce mai adânc anormală şi mi-am spus că dacă începem cu presiuni trebuie să se găsească şi soluţii”.