Constructorul american vede in piata romaneasca o oportunitate strategica de a-si reveni.
Aflata in impas financiar si luand in calcul succesul pe care Renault l-a avut cu marca Logan, compania americana Ford isi schimba strategia. Renunta la marcile scumpe si se orienteaza spre pietele estice cum ar fi Romania, Rusia si Turcia.
Constructorul de peste Ocean promite investitii de 1 miliard de euro pana in 2012 si este asteptat cu marci ieftine pentru piata est-europeana, precum Ford Fiesta, chiar daca anul trecut a inregistrat cele mai mari pierderi din istorie - 13 miliarde dolari. Nu este exclusa nicio varianta derivata din acest model, chiar mai ieftina.
Desi oferta financiara pentru fabrica Automobile Craiova a intrat ieri in a doua saptamana de asteptari, americanii, singurii care doresc preluarea producatorului din Oltenia, s-au intalnit de-a lungul zilei cu membrii guvernului si au discutat strategia Ford pentru Romania. Cu toate acestea, inca nu se stie cat vor da pe fabrica in care, pe rand, investitori din Franta si Coreea s-au poticnit.
Productia incepe anul viitor
Sebastian Vladescu, presedintele Comisiei de privatizare, ne-a spus ca „John Fleming (n.r. - presedintele Ford Europa) a reiterat ideea ca ar dori sa produca in Romania, dar nu s-a discutat nimic despre pretul fabricii din Craiova”.
Vladescu a mai spus ca oferta tehnica a Ford, prin care s-a angajat sa produca 300.000 de masini anual, este una „consistenta”. „Nu este vorba ca aceasta productie va incepe in 2011, ci ca in 2011 Ford doreste sa atinga aceasta cifra maxima deoarece vor incepe productia imediat dupa privatizare”, adauga presedintele comisiei de privatizare.
Fleming nu a oferit pana acum detalii privind modelele pe care ar urma sa le produca pe liniile de asamblare ale fostelor masini Daewoo, dar analistii estimeaza ca Ford va produce modele ieftine (cum ar fi Fiesta) pentru a intra in competitie cu cele produse de Renault la Pitesti sau modele scumpe pentru export (cum ar fi Mondeo).
In „recuperare” la Craiova
„Constructorul american are o lipsa de capacitati de productie in Europa, iar oferta pentru Automobile Craiova vine natural din acest punct de vedere”, ne-a spus Marius Carp, analist auto. El spune ca Ford are o productie planificata de 2 milioane de autoturisme in Europa, dar ca are o capacitate de productie de 1,8 milioane, „plus ca este mai ieftin sa produci in Romania decat in Germania”.
Carp afirma ca planurile Ford de a produce 300.000 de masini la Craiova sunt „exceptionale” deoarece in caietul de sarcini se angajau sa produca doar 200.000 de masini, iar evaluarea fabricii la 800 milioane euro nu trebuie sa se faca dupa investitiile pe care le-a facut Daewoo, ci dupa capacitatea fabricii de a aduce profit.
Ford renunta la lux pentru profit
Grupul american Ford Motors doreste sa vanda producatorul suedez de automobile Volvo pentru 8 miliarde de dolari, dupa ce l-a cumparat acum opt ani pentru 6,95 miliarde de dolari. Surse din cadrul companiei au mai spus ca un posibil cumparator este gigantul BMW, potrivit Reuters. Reprezentantii Ford in Suedia au dezmintit insa informatia.
Grupul a cedat deja Aston Martin (catre doua fonduri de investitii din Kuweit si compania Prodrive) intr-o tranzactie de aproape 900 de milioane de dolari. Apoi, anuntul ca Ford isi revizuieste pozitia fata de brandurile Jaguar si Land Rover a alimentat zvonurile conform carora se apropie de vanzarea acestora. Analistul David Cole crede ca vanzarea Volvo are sens doar daca problemele financiare ale Ford sunt disperate.
Presa internationala analizeaza zvonurile din piata prin prisma incercarilor Ford de a redeveni profitabila pe fondul concurentei producatorilor asiatici si a cresterii cererii pentru modele eficiente energetic pe piata americana. Pe de alta parte, Ford a anuntat ca isi va majora productia de automobile din Rusia la 125.000 de unitati anual, pana in 2009, de la 72.000 de vehicule.
Calcule
Planuri mari Compania americana Ford vrea sa transforme fabrica din Craiova in una dintre cele mai mari unitati de productie din Europa, au spus reprezentantii companiei.
Pentru cele 300.000 de masini produse si cele 300.000 de motoare, Ford crede ca va avea nevoie de pana la 9.000 de angajati (fata de 3.900 cati sunt in prezent).
Investitiile directe ale Ford pentru fabrica vor fi de 675 milioane euro pentru modernizare si retehnologizare. In comparatie, din 1999 Renault a investit in uzina Dacia 772 milioane euro.
Obiectivul Renault pentru 2010 este producerea a 500.000 de autoturisme Dacia, dintre care 200.000 in Romania. Ford produce si distribuie autovehicule pe 200 de piete, are 260.000 de angajati si aproape 100 de fabrici in lume.
Conform estimarilor din piata, statul ar putea primi peste 500 de milioane de euro pentru participatia sa de 72,4% la Automobile Craiova.
Oferta financiara a Ford ar putea sa nu conteze prea mult deoarece, atunci cand pentru o privatizare ramane in cursa un singur ofertant, nu mai este evaluata oferta in functie de pretul oferit si angajamentul de investitii, ci doar dupa al doilea criteriu.