Firmele low-cost urca pretul

Firmele low-cost urca pretul

Pasagerii vor plati pentru orice serviciu: controlul bagajelor sau chipsuri.

Cei care vor calatori de acum inainte cu companiile aeriene cu preturi reduse (low-cost) nu vor mai simti o diferenta atat de mare in comparatie cu preturile practicate de companiile obisnuite.

Introducerea taxelor pentru servicii precum un pahar cu apa, o punga cu chipsuri sau controlul bagajelor pot indeparta pasagerii de aceste companii. Practic, vor exista costuri pentru „orice”, dupa cum mentioneaza editia on-line a „Spiegel”.

Noile companii taxeaza pentru rezervarea locurilor, verificarea bagajelor sau rezervari in avans. „Daca doresti un pahar cu apa trebuie sa-ti pregatesti portofelul”, spun indignati jurnalistii germani de la „Spiegel”. Noua generatie de transportatori low-cost pot determina si marile companii de transport sa le imite strategia.

Costuri mici, servicii jalnice Compania Skybus (care a strans capital de pornire de 160 milioane de dolari de la investitori precum Morgan Stanley, Fidelity Investments sau Nationwide Financial Services) este unul dintre ultimii intrati pe aceasta nisa. Compania din Ohio foloseste o „smecherie”. „Lucreaza doar cu aeroporturi de mana a doua, personal slab calificat, rezervari pe internet si are venituri din vanzarile de bere si snackuri”, spune „Spiegel”.

La inceput Skybus va zbura catre trei orase: Burbank, Kansas City si Portsmouth. Asteptarile sunt sa se extinda pe plan national in alte opt orase pana pe 12 iunie si sa continue aceasta extindere pana in 2012, cand va ajunge sa numere o flota de 80 de aparate.

Compania va evita insa aeroporturile mari ca Atlanta, Chicago si New York, unde transportatorii mari pot foarte usor sa reduca taxele, sa mareasca numarul de locuri in avioane si sa-i scoata de pe piata. „Nu ne plac aeroporturile mari”, spune Bill Diffenderffer, director la Skybus.

„O multime de oameni s-au saturat sa fie numarul 20 in coada de asteptare la decolare”, spune el, mizand pe faptul ca acesta este un motiv de confort oferit pasagerilor. Cu toate acestea, astfel de companii pot debarca pasagerii la zeci de kilometri de orasul unde vor sa ajunga din simplul motiv ca nu lucreaza cu marile aeroporturi.

Un alt exemplu in acest sens este AMR American Airlines, care a scos pernele de scaun din multe dintre aparatele sale, iar Northwest Airlines nu mai da biscuiti sau perne de dormit.

Taxe, nu lux

Unele dintre companiile recent intrate pe aceasta piata ignora politica preturilor reduse. De exemplu, Allegiant Airlines, care deserveste orasele mici, taxeaza cu 2 dolari verificarea unei genti, tot cu 2 dolari pentru un suc sau un pahar cu apa si cu 11 dolari daca vrei sa rezervi un loc.

Apoi, Spirit Airlines si-a redus preturile cu pana la 40% pe anumite rute, dar a inceput sa taxeze intr-un mod similar. Unii transportatori s-au gandit, precum a facut si Ryanair, sa vanda spatiul publicitar de pe suprafata masutelor din avion sau a lazilor de bagaje de mana.

Desi calatorii sunt „agresati” cu imaginea a tot felul de companii, Michael O’Leary, directorul Ryanair, declara anul trecut pentru „BusinessWeek”: „Vrei lux, mergi in alta parte”. Skybus va taxa 5 dolari pentru un bagaj imbarcat si 10 dolari pentru imbarcare cu prioritate. Pentru 500.000 dolari, o companie poate prelua modelul Asigurare Nationwide, care si-a vopsit logoul companiei pe un Airbus A319.

Problema este alta. „Spiegel” crede ca este posibil ca si transportatorii mari ca Delta Air Lines, US Airways si Northwest sa imite strategiile de reducere a confortului pasagerilor pentru a vinde bilete mai ieftine.

Ne puteți urmări și pe Google News