Festivalul de film de la Cluj: despre graşi, mâncare şi crimă

Festivalul de film de la Cluj: despre graşi, mâncare şi crimă

Tema culinară, în accepţia ei spaniolă sau thailandeză, a ţinut zilele acestea afişul Festivalului Internaţional de Film Transilvania, îmbogăţită şi cu o tentă de canibalism.

Scenaristul şi regizorul Daniel Sánchez Arévalo câştigase o puzderie de premii pentru „Azuloscurocasinegro”, inclusiv pe acela al publicului de la TIFF din 2006. Numai că pelicula cu care participă în competiţie, „Graşii”, nu se situează la nivelul celei anterioare. Urmăreşte aventurile unor personaje durdulii, care fac terapie pentru a scăpa de kilogramele în plus, şi nu doar: sexul, sportul şi crima le vin la îndemână.

Deşi situaţiile în care ajung ţin de domeniul absurdului, poantele curg cu nemiluita, iar structura în patru episoade se mulează pe aceea a unui show de teleshopping, ritmul devine repede monoton, oscilând de la dramă la comedie şi înapoi în spaţiul a cinci minute. Cu toate acestea, pelicula - acompaniată de actriţa Verónica Sánchez - nu a părăsit sala neaplaudată.

Scurtmetrajul „Gemenele de pe Stada Apusului” (Umbre scurtmetraj), difuzat înaintea „Graşilor”, a fost întâmpinat benign de public, în ciuda canibalismului şi a incestului pe care le presupunea.

Minimalism thailandez

Dacă Arévalo, datorită reputaţiei, a umplut până la refuz Cinematograful Republica, din Cluj, „Poveste anodină”, de Anocha Suwichakornpong, primul lungmetraj thailandez inclus în competiţie, s-a bucurat de mult mai puţin public. Între timp, apăruseră şi câteva dificultăţi de ordin tehnic - scurtmetrajul „Zombi şi ţigări” a început fără sunet, după cum semnala şi directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov.

Însă acestea nu au afectat proiecţia „Poveştii anodine”. Lungmetrajul lui Anocha Suwichakornpong radiografiază relaţia dintre un asistent medical şi tânărul paralizat de la mijloc în jos de care se ocupă. La celălalt pol faţă de pelicula suprarealistă „Unchiul Boonme, care-şi aminteşte vieţile anterioare”, proaspăt câştigătoare al Palme d’Or, în „Poveste anodină”, minimalismul e pe cai mari: se mănâncă mult, se discută mult despre mâncare şi nici la spălatul vaselor nu stă prea rău.

Oricum, filmul lui Anocha Suwichakornpong nu i-a căzut tocmai cu tronc publicului. În schimb, potrivit bursei zvonurilor, „O soluţie raţională”, de Jorgen Bergmark (Suedia), lungmetraj care figurează în competiţie, şi „Cum mi-am petrecut sfârşitul verii”, de Aleksei Popogrebski, inclus în Supernova, rămân deocamdată cele mai gustate de amatorii de TIFF.

Originalitate şi longevitate

Juriul competiţiei TIFF, compus din Martin Blaney - jurnalist la publicaţia „Screen International”, Christine Dollhofer - fondatoarea şi directorul festivalului Crossing Europe de la Linz, actriţa Monica Bârlădeanu şi regizorii Barmak Akram şi Ineke Smits, pune accentul pe originalitate.

„Îmi atrag atenţia filmele care mă emoţionează, care rămân cu mine şi a doua, şi a treia zi”, a declarat Monica Bârlădeanu; ea a fost întrebată şi cu privire la „rolul ei ideal” şi la stadiul în care se află „Francesca” în urma proceselor intentate în Italia. „Mă simt mai mult expusă în filmele în care joc, e o experienţă extraordinară, e prima de acest fel, pot să spun foarte puţine la momentul acesta”, a mai spus Monica Bârlădeanu despre experienţa jurizării.

Dollhofer a vorbit şi despre filmele româneşti, arătând că în programul festivalului de la Linz este loc pentru patru-cinci astfel de producţii şi că la ediţia de anul acesta au fost selectate „Francesca”(în regia lui Bobby Păunescu) şi „Lumea văzută de Ion B.”, de Alexander Nanău.

Martin Blaney, jurnalist la publicaţia „Screen International”, a declarat că filmul românesc devine tot mai important în lume. Cineastul Barmak Akram, care, anul trecut, a câştigat premiul pentru regie la TIFF, a afirmat că începe să-i cunoască pe colegii săi, iar cu Monica Bârlădeanu ar putea colabora în viitor.

FILM-SURPRIZĂ

„Prea târziu”

Pentru a şasea zi de TIFF, organizatorii au pregătit o peliculă surpriză, un film de Wim Wenders (“Prea târziu”), la care intrarea este liberă, şi două lungmetraje româneşti (“Caravana cinematografică”, de Titus Muntean, de la 17.00, la Cinema Arta, şi “Medalia de onoare”, de Călin Peter Netzer, ora 22.30, Cinema Victoria).

Tot astăzi, la 10.30, la Hotel City Plaza, are loc conferinţa “Focus Israel”, la care sunt invitaţi Dan Făinaru, Edna Făinaru, Samuel Maoz, Costel Safirman, Katriel Schory, David Volach, Jay Weissberg şi Excelenţa Sa Oren David, ambasadorul Israelului la Bucureşti.

La ora 12.00, e rândul conferinţei “Ziua Maghiară”, care îi va avea drept oaspeţi pe Szabolcs Hajdu, Aron Matyassy, Gergely Fodor, Gabor Kovacs şi pe Eva Vezer. Pe seară, un alt eveniment hibrid: proiecţia lui “Dracula” (1931), de Tod Browning, dublată de un concert live al Cvartetului Arcadia.

Ne puteți urmări și pe Google News