Fără Lagerfeld, Chanel ar fi făcut şi acum haine pentru mame
- Adam Popescu
- 12 iulie 2010, 22:54
Sub acoperişul din sticlă al Palais Royal din Paris, casa Chanel a oferit un spectacol plin de strălucire cu ocazia prezentării ultimei colecţii haute couture, care a avut ca temă opulenţa dinastiei Romanov.
De data aceasta, abandonând linia sobră a sacourilor negre din stofă, a căptuşelilor albe şi a perlelor, Karl Lagerfeld a ales paietele şi flecuşteţele de serie obţinând o colecţie haute couture de-a dreptul spectaculoasă pentru aceste vremuri de criză.
Doar câteva dintre costume au fost create din brocat auriu, cu broderii complicate şi căptuşeli din blană. Culorile - în tonuri pământii sau de un roşu aprins - au recreat sobrietatea unei tapiserii dintr-o biserică de secol XVIII, în stil bizantin.
Modelele au defilat de jur împrejurul unui leu înalt de 15 metri, despre care designerul german spune că reprezintă semnul astrologic al fondatoarei casei de modă, Coco Chanel.
„În rest, totul a fost îndepărtat, fără însă a crea o atmosferă fadă, minimalistă, falsă ori pretenţioasă” a spus Lagerfeld la încheierea showlui. La cei 75 de ani ai săi, veteranul nu dă niciun semn că ar vrea să se retragă şi se poate mândri că este acela care a tranformat casa Chanel într-o reală putere în modă.
Pe timp de criză, lipsa clienţilor a dărâmat la propriu multe afaceri de succes. Designerul Christian Lacroix a fost nevoit să tragă obloanele pentru că nu a reuşit să facă faţă cheltuielilor necesare manufacturării unor rochii unicat adresate unei clientele care nu numără mai mult de 300 de persoane. Chanel, însă, a crescut numărul ansamblurilor din colecţiile haute couture.
„Lagerfeld a făcut din Chanel ceva mai mult decât Chanel. Ce era înainte de Karl? Haine pentru mame. El a reuşit să dea o infuzie de amuzament, rock şi modernitate. El a readus această casă la viaţă”, apreciază Aliona Doletskaya, editor al ediţiei în limba rusă a revistei Vogue.
De asemenea, în timp ce alţi designeri par tot mai puţin interesaţi de creaţiile haute couture – o lume deosebit de exclusivistă, în care o singură rochie poate costa şi 40.000 de dolari, Chanel şi-a mobilizat întregul arsenal de croitori care au abilitatea de a crea dantelă, brocat şi alte tipuri de broderii manuale.
Cu toate acestea, numeroşi observatori ai fenomenului au remarcat tendinţa tot mai evidentă a lui Lagerfeld de a se detaşa de esenţa Chanel. În timp ce el vorbeşte de permanenta influenţă a creatoarei brandului – în ceea ce priveşte simplitatea şi confortul – pe podium defilează, tot mai des, creaţii strălucitoare, cu teme metalice. Astfel că, pentru fiecare sacou creat în linia clasică Chanel a existat, în această ultimă prezentare de la Paris, o rochie strălucitoare, care se oprea la genunchi.
Dar, esenţa haute couture este tocmai de a crea fantezii, chiar şi atunci când sfidează purtabilitatea.