Exclusiv. Trai pe vătrai din drepturile de autor ale altora. Chirie de 700 de mii de euro, din care se putea cumpăra un sediu, plătită în avans pe opt ani
- Catalin Pena
- 15 octombrie 2020, 08:38
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) solicita, prin Decizia nr. 96 din 28 iulie 2020, organismului de gestiune colectivă Uniunea Producătorilor de Film și Audiovizual din România – Asociația Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual, pe scurt UPFAR-ARGOA, să ia măsurile necesare intrării în legalitate.
Concret, ORDA, sesizat după Adunarea Generală a UPFAR din 20 aprilie de unul dintre membri, cerea organismului de gestiune să recupereze suma de 1.649.471,45 lei, reprezentând cheltuieli de funcționare, utilizată în 2019 din „Fondul special al veniturilor provenite din sume prescrise, repartizate, notificate și nerevendicate în termenul legal de 3 ani”.
Cele 1,65 de milioane au fost cheltuite, cu încălcarea legii 8/1996 privind dreptul de autor, pentru: amenajarea punctului de lucru Iordache Golescu nr. 17 et.1 – 70. 207,04 lei; asistență juridică proiecte – 21.471,70 lei și închiriere punct de lucru Iordache Golescu – 1.557.792,71 lei.
Trebuie precizat că ORDA a comunicat Evenimentului zilei că, având în vedere ce a constat, a sesizat organele de cercetare penală.
Salarii și onorarii de 84 % din buget
În sesizare, reclamantul mai spune: „Cheltuielile (deficitul) pe anii 2017, 2018, 2019 sunt de 2.111.974 lei.
Conducerea executivă, Departamentul Economic și Consiliul Director au susținut că nu s-au realizat veniturile deoarece nu s-a încasat o creanță de la Dacin Sara, creanță încă în litigiu la Curtea de Apel (nu este definitivă, irevocabilă și executorie).
Precizez că această creanță a fost trecută la venituri și pe anul 2020 în buget, existând un mare pericol de realizare a unui nou deficit și în 2020, fără a propune măsuri de reducere a cheltuielilor de funcționare, având în vedere și criză economică din 2020.
Susțin că salariile și onorariile Consiliului Director sunt de 84% din total buget (…) Făcând o analiză mai atentă a situației financiare a cheltuielilor din Fondul Special, am observat că, încălcându-se Legea 8/1996, s-au făcut cheltuieli mult mai mari din Fondul Special destinat producătorilor, sume prescrise care nu ar trebui folosite pentru funcționarea administrativă.
Mai precizez că Consiliul Director a propus aprobarea bugetului de cheltuieli care încalcă Legea 8/1996.
Enumăr câteva din aceste cheltuieli:
a) 1.753.167 lei pentru chiria efectivă a sediului (totodată chiria a fost plătită în avans pe 5 ani!!!, plată care a fost făcută fără aprobarea Adunării Generale).
b) 1.887.167 lei pentru achiziții și echipamente pentru membrii UPFAR, fără licitație și oferte și fără aprobarea Adunării Generale (contrar hotărârii Adunării Generale)
c) alte cheltuieli fără aprobarea Adunării Generale, în valoare de 1.500.000lei.”
Unde se duc banii televiziunii publice?
Trei membri UPFAR au sesizat și Comisia de Cultură a Parlamentului, arătând:
„UPFAR-ARGOA are printre membri și TELEVIZIUNEA ROMÂNĂ, care primește o serie de sume de bani ca drepturi de autor, în calitate de producător de film;
2. Din Consiliul Director UPFAR-ARGOA face parte și un reprezentant al TELEVIZIUNII ROMÂNE (salariat la acesteia), în acest consiliu hotărându-se politică generală a colectărilor sumelor de bani din drepturi de autor, precum și cheltuielile de funcționare și organizare a UPFAR-ARGOA.
3. La Adunarea Generală a UPFAR-ARGOA din martie 2020 am observat o serie de ilegalități de folosire a banilor producătorilor de film, dintre care cea mai gravă este plata chiriei în avans pe o perioada de 8 ani (2017-2025) în 2 rate, în suma de circa 700.000 euro.
Cu acești bani ne puteam cumpără un sediu ultracentral și modern, proprietate a UPFAR-ARGOA și, implicit, co-proprietatea Televiziunii Române.
4. Acești bani s-au plătit din Fondul Special al producătorilor, în loc să se distribuie producătorilor de film, evident și TVR-ului.
Printre membrii care au votat în Consiliul Director se numără și reprezentantul TVR care a votat pentru plata în avans a chiriei în suma de 700.000 de euro unui privat, evident păgubind atât producătorii, cât și Televiziunea Română, care este o instituție de stat și care, din câte știm noi, are mari probleme cu bugetul anului 2020.
Plata s-a făcut fără aprobarea Adunării Generale care aprobă politică generală de investiții a UPFAR-ARGOA, conform Legii 8.
5. Reprezentantul TELEVIZIUNII ROMÂNE a primit în anul 2019 peste 100.000 lei (cu titlu de onorarii că membru al Consiliului Director, prime și alte beneficii), iar noi considerăm că aceste sume trebuiau date Televiziunii Române, care este membru UPFAR-ARGOA, și nu personal reprezentantului acesteia, salariat al televiziunii de stat. Ar prezenta interes să știm ce sume a primit reprezentantul televiziunii de stat și pentru anii precedenți anului 2019.
6. Responsabilitățile Comisiei dumneavoastră nu sunt de a controla UPFAR-ARGOA, ci Televiziunea Română despre cum se folosesc fondurile, precum și orice alte activități culturale și educative, așadar va rugăm să verificați cele sesizate mai sus”.
SRTv-ului nici că-i pasă!
Evenimentul zilei a adresat TVR următoarea întrebare:
„Ați dat mandat reprezentantul TVR în Consiliul Director al Uniunii Producătorilor de Film şi Audiovizual din România – Asociaţia Română de Gestiune a Operelor din Audiovizual (UPFAR-ARGOA) să aprobe plata în avans de către acest organism, pentru chiria sediului unde-și desfășoară activitatea, a sumei de 658.729 euro?”.
Răspunsul primit din partea unei instituții finanțate de la buget, deci care trebuie să fie atentă la fiecare bănuț ce ar trebui să-i intre în cont, este halucinant:
„Vă informăm că activitatea reprezentantului SRTv, ales și mandatat de Adunarea Generală a membrilor UPFAR-ARGOA în cadrul consiliului director se desfășoară conform statului acestei asociații și a legislației din domeniul organismelor de gestiune colectivă.
Pe cale de consecință, informațiile privind activitatea membrilor acestui organ de conducere al asociației UPFAR-ARGOA nu privește și nu rezultă din activitatea SRTv, reglementată de Legea nr. 41/1994, nefiind condiționată de existența unor mandate punctuale din partea conducerii SRTv.”.
Deci, conducerea SRTv nu este interesată de ce se întâmplă cu banii ce ar trebui să-i încaseze din drepturi de autor, iar „reprezentatul” ei în UPFAR-ARGOA dispune de drepturile ce se cuvin televiziunii publice și celorlalți membri după cum îl taie capul.
Niște venituri de te doare mintea
Pe site-ul UPFAR componența Consiliului Director este document protejat, probabil fiind un mare secret. Totuși, sursele noastre susțin că în ședința AGA, convocată pentru 15/16 octombrie, numărul membrilor CD va fi redus de la șase la trei, pentru a calma spiritele de revoltă ale multora dintre cei 95 de membri.
Președinte-director general este regizorul Dinu Tănase, ale cărui propuneri erau cu sfințenie aprobate de membrii CD.
Unul dintre membri, care a demisionat din Consiliu, ne-a declarat că aberațiile votate în acest organism au întrecut orice măsură, dându-ne și un exemplu:
Din fondul social-cultural unui producător i se poate da o sumă de bani pentru post-producție. Însă, Dinu Tănase a refuzat să dea bani unui producător, pe care nu-l are la inimă, motivând că refacerea coloanei sonore nu reprezintă activitate de post-producție.
Aberația era atât de mare că însuși unui dintre oamenii de bază ai șefului, reprezentatul TVR Laurențiu Oprea, ca s-o dreagă, a propus să se supună la vot în AGA dacă este sau nu post-producție.
Evident că în AGA chestiunea nu a fost discutată niciodată.
Pentru ca să vă faceți o idee cum e cu traiul pe vătrai din drepturile de autor ale altora, tot pe surse dezvăluim veniturile realizate de șefii UFPAR: director general – 5000 euro net pe lună; administrator – circa 2500 euro pe lună, membrii Comitetului Director – 3500 lei pe ședință (au fost luni în care s-au ținut și trei ședințe).
Asta în condițiile în care deficitul pe 2018 a fost de 995.238,99 lei. Punctele de vedere ale UPFAR-ARGOA, ORDA și SRTv le puteți citi în documentele-PDF atașate: