EXCLUSIV PRINT. Filiera maghiară a contrabandei cu țigări

EXCLUSIV PRINT. Filiera maghiară a contrabandei cu țigări

Pe 6 august 2014, inspectorii antifraudă din ANAF au descins inopinat la sediul unei SRL din Arad, SC Taban Trafic, firmă care se ocupă cu importul și distribuția de produse din tutun. Controlul a dus la descoperirea unei noi metode de evaziune fiscală la o firmă ai cărei stăpâni au conexiuni până la ministrul ungur János Lázár, șeful cabinetul premierului Ungariei, Viktor Orban și șef al Comunității de Informații de la Budapesta.

Inspectorii au descoperit că pachetele care conțineau câte șase țigări de foi erau cel puțin ciudate. Rulourile nu aveau aspectul unor țigări de foi și aveau capetele drepte, astfel că din ele se scurge cu ușurință tutunul prelucrat.

Cum plăteau „ungurii” accize de 12 ori mai mici

Inspectorii antifraudă susțin că foile de tutun slujeau, de fapt, doar drept ambalaj pentru tutunul din interior, care putea fi folosit apoi pentru „umplerea de țigarete”. Motivul este, potrivit inspectorilor, eludarea taxelor la buget. Acciza pentru tutunul din așa-zisele țigări de foi este de numai 1,82 lei/ pachet. Pentru aceeași cantitate de tutun, adusă însă în mod cinstit în pungi cu „tutun de fumat” (pentru umplerea de țigarete), trebuia plătită o acciză de 21,12 lei, de aproape 12 ori mai mare!

„Prezentarea și ambalarea tutunului sub forma țigărilor de foi (...) reprezintă în fapt o formă mascată de sustragere de la plata către bugetul de stat a accizelor”, au scris inspectorii antifraudă. Ei au constatat că numai pentru cantitatea de „țigări de foi” găsită în stoc, prejudiciul (accize + TVA) depășește cu mult un milion de lei.

Aceiași inspectori remarcă și că un site de promovare a produselor controlate evidenția tocmai posibilitatea scoaterii tutunului în cauză și umplerea cu acesta a tuburilor de țigarete.

Cine e în spatele Taban Trafic SRL

SC Taban Trafic SRL a fost înființată în 1999, ca subsidiară a Tobacco Continental Group, singurul producător autohton de țigarete din Ungaria. Acționarul majoritar (99,9%) este firma ungară Tabán Trafik ZRT, care a preluat acțiunile de la János Istvan Sánta, nimeni altul decât șeful Continental Group. Dealtfel, Tabán Trafik ZRT este divizia de vânzări a Continental Group, proprietate a familiei Sánta.

Șeful de cabinet al lui Orban, asociat cu Sánta Șeful

Continental, János Istvan Sánta, este cel deal doilea membru al familiei Sánta aflat la timonă, după tatăl său János Jozsef Sánta. Numele Sánta este strâns legat, de către presa maghiară, de cel al ministrului Lázár János, un personaj extrem de controversat, nimeni altul decât mâna dreaptă și șeful de cabinet al premierului Ungariei, Viktor Orban. Pe 20 iunie 2013, purtătorul de cuvânt al Partidului Socialist Maghiar a întrebat public partidul de guvernământ FIDESZ (Partidul Civic Maghiar) dacă șeful grupului Continental – János Sánta, și-a “cumpărat” o funcție guvernamentală în persoana șefului de minister Lázár János.

„Naționalizare” în favoarea Continental

Au urmat mai multe scandaluri de presă, în cursul cărora numele celor doi au fost asociate în dezvăluirile din mass-media. În 2013, când cota de piață Continental scăzuse drastic, guvernul Orban a naționalizat comerțul cu tutun - s-a limitat numărului de magazine în care să se vândă țigarete și s-a interzis comercializarea produselor de tutun în magazine generaliste.

Legislația prevedea și că licențele de vânzare în magazinele de specialitate se puteau concesiona, pe 20 de ani, astfel că mare parte dintre acestea au ajuns sub controlul firmei Continental. Presa maghiară a dovedit că cel puțin 500 de magazine au fost concesionate unor persoane care aveau legătură cu firma lui Sánta János (rude ale directorului, foști directori, foști angajați).

Gafa de la Bruxelles care a inflamat Ungaria

Propunerea legislativă, trimisă spre avizare la Bruxelles, a dus la un alt mare scandal. Pe documentul care conținea proiectul de lege a fost uitată „amprenta” calculatorului pe care fusese scris.

Informația a fost publicată în cotidianul: „Népszabadság”, iar ziarele ungurești au explodat, deoarce legea părea a fi fost scrisă pe un calculator al lui Sánta János, boss-ul de la Continental: „Documentul transmis la Bruxelles a fost redactat pe un calculator cu nume de utilizator Sánta János. Șeful Continental Zrt. (SA de tip închis), care este și președintele Asociației Investitorilor din Domeniul Tutunului din Ungaria DBMSZ, a recunoscut la solicitarea (n.n. cotidianului) „Népszabadság”, că a participat la completarea legii, dar a precizat că nu el a redactat textul legii. De asemenea a recunoscut și faptul că i s-au transmis mai multe părți din textul legii pe care le-a unificat”.

Lázár a recunoscut doar că Sánta l-a ajutat, ca specialist, la întocmirea proiectului de lege.

Sánta, fi rmă și cu deputatul Șcheau

Taban Trafic SRL nu este singura afacere din România a familiei Sánta, majoritatea acestora fiind localizate în industria tutunului. Face excepție firma Lombard Imobiliare pe care Sánta- tatăl (Jozsef) a pus-o la cale cu Ion Șcheau, deputat PNL de Arad (fost PP-DD, fost PSD, fost PDL).

Ocupă Lázár János un post cumpărat de Continental?

Purtătorul de cuvânt al Partidului Socialist Maghiar a întrebat public partidul de guvernământ FIDESZ (Partidul Civic Maghiar) dacă șeful grupului Continental , János Sánta, și-a „cumpărat” o funcție guvernamentală în persoana șefului de minister Lázár János. Presa din Ungaria a subliniat dealtfel, în repetate rânduri, strânsa legătură dintre cei doi.

János Lázár, „spion șef” și mâna dreaptă a premierului Ungariei, Viktor Orban

În vârstă de aproape 40 de ani, pe care îi împlinește în februarie 2015, János Lázár este fost lider al grupului parlamentar Fidesz și actualul șef al Cabinetului Primului Ministru. El este și șeful Comunității de Informații a guvernului ungar.

János Lázár și-a început cariera în 1995, ca „ucenic jurist” (și-a luat diploma în drept în 1999) la consiliul municipal din Hódmezövásárhely, un orășel de 50.000 de locuitori din sudul Ungariei.

A aderat la Fidesz în 2000, în timpul primului mandat de premier al lui Viktor Orban. Doi ani mai târziu, încă student, și-a început cariera politică, drept secretar personal al primarului, iar în 2002, la vârsta de 27 de ani, a devenit atât primarul localității Hódmezövásárhely cât și reprezentant în Adunarea Națională a Fidesz (funcție în care a fost reales în 2006, 2010 și 2014).

După alegerile din 2010, a devenit și lider al grupului parlamentar al partidului de guvernământ Fidesz.

Lázár a demisionat din funcția de primar când a fost numit ministru al Cabinetului Primului Ministru (2 iunie 2012). În septembrie 2013, a devenit și unul dintre cei patru vicepreședinți ai Fidesz, înlocuindu-l pe Mihály Varga.

Declarații discriminatorii

În martie 2011, într-o înregistrare postată pe Internet, Lázár, pe atunci primar al Hódmezövásárhely putea fi auzit spunând consiliului local, în 2008, că „acei oameni care nu au nimic (săracii – n.n.) valorează tot atât”. Ulterior difuzării înregistrării, într-o conferință de presă, Lázár și-a cerut scuze „pentru declarația mea ambiguă și de neînțeles”.

El a încercat să se disculpe precum că nu ar fi făcut referire la săraci, ci doar la aceia care, în loc de a reuși în profesia lor, s-au angajat în politică cu scopul de a obține câștiguri materiale. János Lázár nu i-a convins însă nici pe opozanții săi, nici electoratul maghiar.

Presiuni asupra presei

Pe 12 mai 2014, un site de știri maghiar, „Origo”, a publicat un articol despre călătoriile sale efectuate pe bani publici, și că Lázár ar trebui să returneze 2 milioane de forinți la bugetul de stat. Pe 2 iunie, editorul principal al site-ului a fost concediat, iar presa a speculat că demiterea s-a făcut sub presiunea lui Lázár. Lázár a spus că nu a fost implicat în această decizie.

Taban, acțiune în instanță

Taban Trafic a acționat în instanță Direcția Generală Antifraudă-Fiscală, cerând anularea procesului verbal de control. Acțiunea a fost depusă pe 4 noiembrie la Curtea de Apel Timișoara, dar nu s-a dat încă un termen.