Unul dintre proiectele ambiţioase ale Parlamentului European este realizarea unei reţele de piste pentru ciclism, de 66.000 de km. Dintre europarlamentarii români care susţin această politică europeană pentru ciclism este şi Adriana Ţicău, membră a Partidului Socialiştilor Europeni şi vicepreşedinte a Comisiei de Transport din PE.
Aceasta consideră că mobilitate urbană şi reducerea schimbărilor climatice pot fi rezolvate prin încurajarea ciclismului.
În cursul zilei de ieri, PE a organizat o reuniune, în cadrul căreia Federaţia Europeană pentru Ciclism a reluat invitaţia adresată administraţiilor locale din statele membre ale UE să adere la "Carta oraşului Bruxelles pentru ciclism" şi a solicitat Parlamentului European crearea unui intergrup pentru ciclism.
Alternative ecologice
"Trebuie să dezvoltăm infrastructura specifică la nivel european şi local, având în vedere că bugetele alocate pentru construirea de piste pentru biciclişti sunt foarte mici sau inexistente. Proiectul Euro Velo îşi propune să dezvolte o reţea europeană de piste pentru ciclism la cele mai înalte standarde şi care să lege între ele ţările europene", a precizat Ţicău.
Traseul transeuropean TEN-T, care are 45.000 km, străbate 12 state europene. Se doreşte mărirea acestuia la 66.000 km.
"Ruta europeană pentru ciclism 6, EuroVelo6, leagă Atlanticul de Marea Neagră, mare parte a acestui traseu mergând de-a lungul Dunarii. Aceasta arată că mai multe state membre au înţeles importanţa promovării turismului pe bicicletă", a declarat europarlamentara PSD Adriana Ţicău, vicepreşedintele Comisiei pentru Transport din Parlamentul European.
Pe bicicletă, de la Oceanul Atlantic, până la Marea Neagră
În ceea ce priveşte traseul EuroVelo6 în România, acesta este prezentat, pe site-ul proiectului, sub forma a trei segmente, de-a lungul Dunării, prin oraşe româneşti şi bulgare: Belgrad-Porţile de Fier (400 de km, prin Turnu Severin, Vidin, Lom, Belene), Porţile de Fier-Delta Dunării (470 km, prin Bucureşti, Cernavodă, Brăila, Tulcea), Delta Dunării şi litoralul românesc (400 km, prin Sulina, Babadag şi Constanţa, punctul final al traseului).
Aceste trei segmente încă nu fost finalizate, dar se aşteaptă ca în următorii ani pistele de biciclete din România să fie operaţionale. Inaugurarea simbolică a traseului occidental EuroVelo 6 a avut loc în octombrie 2006. O parte din itinerariul ce traversează Ungaria, Slovacia, Serbia şi Croaţia este, în acest moment, în curs de reabilitare.
În ceea ce priveşte traseele existente, Adriana Ţicău a mai precizat că unele dintre acestea se intersectează cu infrastructura deja existentă, dar alte porţiuni au fost realizate special pentru a fi incluse în proiecte care încurajează ciclismul la nivel european şi, implicit, mobilitatea urbană.
Un alt element pe care trebuie să se insiste este cel al protecţiei cicliştilor, care sunt "cu siguranţă, unii dintre cei mai vulnerabili participanţi la trafic. Este necesar să creştem siguranţa rutieră a acestora printr-o mai bună educare a participanţilor în trafic", a subliniat eurodeputata. În opinia acesteia, unul dintre cele mai frumoase trasee din România, va fi cel de la Tulcea la Constanţa, pe malul lacului Razelm şi de-a lungul litoralului.
Prin intermediul acestui proiect european, care să traverseze, de la nord la sud şi de la est la vest, ţările UE se doreşte eficientizarea transportului urban, decongestionarea traficului, reducerea poluarii urbane, creşterea siguranţei rutiere şi reducerea poluării.