Escrocheriile s-au mutat în mediul online. Mare atenție la email-uri și mesaje. Puteți rămâne fără bani în conturi

Escrocheriile s-au mutat în mediul online. Mare atenție la email-uri și mesaje. Puteți rămâne fără bani în conturiHackeri. Sursa foto: Arhiva EVZ

Reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC) îi avertizează pe români că atacurile de tip phishing s-au înmulțit mult în ultima perioadă. Email-urile false sunt cel mai des folosite de hackeri, care vă pot goli conturile într-un moment de neatenție.

Escrocii s-au mutat demult în mediul online și găsesc în fiecare zi noi metode să păcălească oamenii. Dacă nu sunteți atenți, hackerii vă pot goli conturile în câteva minute. Dacă respectați însă câteva reguli simple, veți fi în siguranță.

Mare atenție la email-uri

Atacurile de tip phishing sunt simplu de pus în practică și extrem de eficiente. De cele mai multe ori infractorii cibernetici se folosesc de imaginea unor bănci sau ale unor companii extrem de cunoscute. Crează pagini care seamănă perfect cu cele ale băncilor sau ale companiilor și reușesc astfel să păcălească mulți români.

„Infractorii cibernetici continuă să vizeze utilizatori din România prin atacuri de tip phishing. Metoda preferată de propagare este email-ul, iar mesajele-capcană sunt din ce în ce mai bine scrise în limba română. Astfel, aceste tentative de fraudă devin mai credibile, iar potențialele victime pot cădea mai ușor în capcană, dacă nu respectă recomandările esențiale de securitate a datelor online.

Verificați mereu sursa reală a mesajului, evitați accesarea link-urilor din astfel de mesaje nesolicitate și nu furnizați date sensibile la cerere, în urma unor notificări venite pe mail, sms sau social media! Banca nu îți va cere niciodată să-ți validezi datele astfel”, explică Mihai Rotariu, manager în cadrul cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC)

Sfaturi pentru români

Ionuț Encescu, director Produse şi Hub de Inovaţie Digitală face mai multe recomandări românilor: Nu accesați link-uri de plată primite pe rețele de socializare/WhatsApp/alte platforme de mesagerie sau SMS în urma unui dialog purtat pe chat-ul unei platforme de anunțuri online;

Nu divulgați date personale/financiare cum ar fi: codul PIN, numărul de card, coduri de activare sau de autentificare pentru anumite servicii sau plăți;

Banca nu solicită în nicio situație informații confidențiale prin e-mail (cod de acces/parolă, număr de card, data expirării acestuia, codul PIN). De asemenea, informații precum parola și codul PIN nu trebuie divulgate sub niciun motiv, nimănui;

Pentru a limita daunele potențiale, utilizați un CVV cu valabilitate limitată când faceți cumpărături online;

Când utilizați serviciile unui comerciant nou, folosiți un card virtual legat de un cont care conține o sumă limitată de bani și nu dați acces la fondurile din contul principal;

Nu instalați simulatoare de tastatură care să ia locul tastaturii standard a telefonului sau tabletei dumneavoastră, decât dacă sunteți sigur că aceasta provine dintr-o sursă sigură și verificată.

Nu deschideți atașamentele trimise pe e-mail decât dacă cunoașteți cu certitudine sursa din care a fost trimis acel atașament. Instalați un antivirus pe telefon sau calculator pentru ca acesta să scaneze toate atașamentele care sunt deschise, potrivit unui comunicat de presă al DNSC.