Elevii români, cocoșați de educație! Au cele mai multe zile de școală din Europa

Elevii români, cocoșați de educație! Au cele mai multe zile de școală din Europa Sursă foto: Arhiva EVZ

România, care în general se numără printre ultimele țări europene din punct de vedere al numărului de zile petrecute de elevi la școală, figurează, într-un raport dat publicității marți, pe primul loc într-o astfel de statistică. Fenomenul are multiple cauze, potrivit specialiștilor.

Clasarea României pe primul lor din punct de vedere al numărului de zile petrecute de elevi la școală are multiple cauze , arată într0un amplu articol edupedu. Există o combinație de factori, legați pe de o parte de numărul de ani de învățământ obligatoriu, respectiv de timpul dedicat curriculumului obligatoriu. Acesta nu lasă în România aproape deloc timp pentru programe flexibile sau opționale, ca în alte țări. Plus numărul mare de ore în gimnaziu și liceu.

Avem cel mai mare număr de ore de instruire (11.650)

În consecință, în raportul dedicat timpului recomandat pentru școala obligatorie în țările europene, publicat marți de rețeaua europeană Eurydice, România, cu 13 ani de școală obligatorie, de la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, apare pe primul loc în rândul țărilor europene, după criteriul: “Numărul de ani de educație obligatorie (în școala primară și secundară) și timpul total recomandat de instruire (în ore) pentru curriculumul obligatoriu”, în anul 2022-2023.

România figurează, aici, cu cel mai mare număr de ore de instruire (11.650), ținând cont de faptul că are cea mai lungă perioadă de învățământ obligatoriu (școală primară, gimnaziu și liceu) dintre toate țările europene, anume 13 ani.

România depășește, astfel, sisteme precum cele din Olanda, Danemarca, Belgia sau Turcia, singurele care mai depășesc 10.000 de ore de instruire obligatory. Totodată, este depășită cu mult media europeană a numărului recomandat de ore în învățământul obligatoriu – 7.930.

Trei cauze care duc România pe primul loc

Pe de o parte, notează raportul Eurydice, timpul total de instruire e determinat, cu puține excepții, de numărul de ani de studiu: cu cât sunt mai mulți ani de studiu obligatorii, cu atât crește numărul total de ore de instruire. Așa se face că România, cu 13 ani de studiu, este pe primul loc, urmată în general de țări cu 12 ani obligatorii de școală (Olanda, Belgia, Turcia, Portugalia).

Statistica elimină, deci, din start clasele care nu sunt cuprinse în sistemul obligatoriu de învățământ din multe state, chit că și acele clase sunt frecventate de majoritatea elevilor.

Pe de altă parte, nu e luat în calcul decât timpul dedicat curriculumului obligatoriu. Or, în multe țări, acesta este mai restrâns decât în România care, comparativ cu alte țări europene, alocă puțin timp curriculumului opțional. România nu oferă deloc o astfel de flexibilitate, numărându-se, din acest punct de vedere, într-un grup relativ restrâns de țări

În al treilea rând, România se remarcă printr-un număr mare de ore pe care elevii îl petrec studiind curriculumul obligatoriu în gimnaziu și liceu. România raportează, pentru curriculum obligatoriu: Pentru școala primară, 720 de ore. Media europeană este considerabil peste rezultatul României: 736 de ore anual. Pentru gimnaziu: 1001 ore. Media europeană: 869 de ore. Pentru liceu: 1012 ore – mai mult decât majoritatea țărilor cu învățământ liceal obligatoriu (depășită doar de Spania).

Luna trecută, dezbaterile privind proiectele de planuri-cadru pentru liceu, unde o serie de materii erau lăsate la decizia elevilor, au stârnit vii comentarii  în mediul educațional.

Ne puteți urmări și pe Google News