EDITORIALUL EVZ: UE îl dezumflă pe premierul Citroën

EDITORIALUL EVZ: UE îl dezumflă pe premierul Citroën

Interesantă cerbicia cabinetului Tăriceanu care, cu toată presiunea venită de la Bruxelles, refuză să scoată mâna din buzunarul cetăţenilor români şi să renunţe la taxa de înmatriculare auto.

De obicei, la marile reuniuni ale liderilor europeni, România nu este decât o voce bleagă, un yesman al celor puternici. Când este vorba să-i spolieze pe propriii cetăţeni, guvernul liberal se răţoieşte fără jenă la comisarii UE. În fapt, executivul încearcă să abată atenţia de la discuţia despre taxă şi să mute interesul opiniei publice pe disputa cu Laszlo Kovacs, comisarul european responsabil de fiscalitate.

Ceea ce nu vrea guvernul să recunoască, sub nicio formă, este că taxa de înmatriculare are ca scop apărarea unor interese economice de grup. De la cele ale producătorilor autohtoni de automobile la cele ale importatorilor. Achiziţionarea unui vehicul second-hand a devenit, datorită acestei taxe, extrem de costisitoare, aşa că potenţialii cumpărători se îndreaptă către maşini noi. Taxa poate ajunge, pentru o maşină mai veche de şase ani, la 8.500 de euro. În acest context, nu trebuie să uităm că o firmă la care premierul Tăriceanu deţine 90% din acţiuni se ocupă cu importurile de automobile noi, produse în Franţa.

Să nu ne mire o astfel de atitudine a unui guvern care susţine că ar fi „liberal“. România este pe locul 107 în lume - potrivit unui studiu PwC - ca pondere în profit a taxelor plătite de o firmă într-un an. Doar impozitele aferente forţei de muncă ajung la 34,4% din profit. Este clar că succesul cotei unice de impozitare a fost îngropat prin menţinerea altor taxe şi impozite, precum şi prin introducerea unora noi. Doar taxa de înmatriculare auto, colectată de la peste 300.000 de cetăţeni care şi-au cumpărat maşini în acest an, a adus la buget, în primele zece luni şi jumătate, aproximativ 225 de miloane de euro.

Cât despre protecţia mediului, să fim serioşi. Comisarul Laszlo Kovacs a explicat foarte bine că această taxă se aplică inclusiv unei maşini mici, dar uzate, deşi aceasta poluează la fel ca un Porsche Carrera nou-nouţ.

Kovacs greşeşte însă prin faptul că creează false speranţe românilor, spunându-le că „banii trebuie daţi înapoi“. Patronul firmei care importă autoturisme Citroën, domnul Tăriceanu, este hotărât să menţină taxa cât mai mult timp posibil. Oalele sparte de această guvernare vor fi plătite de cei care vor veni la putere în 2009, care, foarte probabil, se vor confrunta cu un proces la Curtea Europeană de Justiţie. Doar dacă acest proces se va încheia - previzibil, de altfel - cu o decizie care va constata că taxa a încălcat legislaţia europeană, românii vor fi îndreptăţiţi să-şi ceară banii. Pentru a ajunge însă efectiv în posesia lor, vor trebui să dea guvernul în judecată. Experienţa din alte ţări arată că extrem de puţini dintre cei jecmăniţi şi-au mai complicat viaţa cu un astfel de proces.

În consecinţă, atât timp cât Tăriceanu rămâne la Palatul Victoria, singura soluţie este să vă înmatriculaţi în Bulgaria maşinile second-hand.

Ne puteți urmări și pe Google News