EDITORIALUL EVZ: Cacealmaua boicotului mediatic

EDITORIALUL EVZ: Cacealmaua boicotului mediatic

Ioana Lupea: "In plin boicot mediatic, Traian Basescu incheie campania pentru referendum cu un bilant-record de 10 interviuri."

Sa le numaram, ca-n Caragiale: doua la TVR, tot atatea la Radio Romania Actualitati, doua si la Realitatea TV, unul la „Nasul” si altul la MTV. Cu exceptia „Evenimentului zilei”, seful statului a mai selectat ca vehicule media pentru a-si transmite mesajul in favoarea sistemului majoritar in doua tururi saptamanalul de politici naturiste „Formula As” si ziarul „Ziarul”.

Doar aceste trei publicatii, nu pentru ca alte cotidiene centrale ar fi conspirat in stil oligarhic sa pastreze tacerea asupra referendumului si sa-i gatuiasca sefului statului comunicarea cu publicul. Pe unele le-a uitat chiar el cu ochii in soare, suprasolicitat de aparitiile TV si de mitingurile electorale, transmise si acestea in direct, cel putin de un post de televiziune. Traian Basescu a evitat din motivele politice cunoscute Antenele lui Dan Voiculescu si OTV, care n-ar fi dat-o pe Elodia cea aducatoare de rating pentru votul uninominal. 

Boicotul presei centrale de care presedintele s-a plans in public si in particular jurnalistilor din teritoriu, in prima si poate ultima conferinta de presa organizata la Palatul Cotroceni, nu s-a materializat. Dimpotriva, mesajul sau in favoarea votului uninominal a fost singurul transmis in spatiul public. Chiar pana la satietate, din moment ce seful statului era peste tot, in direct, in reluare sau in relatari. Aceasta este probabil si explicatia pentru audientele inregistrate de emisiunile cu Traian Basescu comparabile cu cotele apelor Dunarii in verile secetoase.

Ne puteți urmări și pe Google News

Seful statului nu a avut contraopinenti pentru ca niciun politician nu a indraznit sa se opuna public sistemului de vot majoritar in doua tururi. Ar fi fost trecut pe toaca de electorat si s-ar fi oferit ca prada sigura pentru seful statului aflat in cautarea unui adversar pe care sa-l combata.

In lipsa unui rival din sfera politica sau de afaceri, Traian Basescu a pretins ca este asuprit de media. A mizat probabil si pe suspiciunea, creata tot de el, ca o buna parte din presa este controlata de oligarhia politico-financiara cu orientare antiprezidentiala. Numai ca presa acuzata de interese oculte la inceputul campaniei electorale nu i-a ripostat, ba, mai mult, i-a oferit cat spatiu audiovizual si tipografic si-a dorit. „Boicotul mediatic” reclamat de seful statului a fost mai degraba o gaselnita de marketing politic decat o realitate obiectiva.

Singur in ring si echipat cu un discurs uzat in campania de la precedentul plebiscit (vezi teoria guvernului condus de Dinu Patriciu), Traian Basescu a avut de invins si lehamitea generala fata de politica si politicianism. Prezenta la referendumul pentru introducerea sistemului majoritar in doua tururi este si un test pentru capacitatea sefului statului de a-si mobiliza sustinatorii in vremuri de pace, nu de conflict.