Mai întâi pentru că raportul lui Muller vizează strict elementele cuprinse în mandatul său și care puteau fi aduse cu succes în fața unei curți. Însă raportul lui Muller poate conține numeroase teme asupra cărora consilierul special nu s-a putut pronunța, care nu au fost probate dincolo de orice dubiu și unde elementele nu se referă la faptele penale. Însă acest lucru nu înseamnă că apariția publică eventuală a acestor date nu ar aduce prejudicii, costuri de imagine și politice pentru președintele american. Dacă vor fi făcute publice.

Raportul a fost înaintat prourorului general William Barr, un conservator numit de președintele Trump, care va trimite Congresului doar "principalele concluzii". E adevărat că și Camera Reprezentanților dominată de Democrați, și multiplele comisii speciale de control, pot solicita și raportul complet, și audierea lui Muller, iar în raportul procurorului general, unde vor fi trecute în detaliu elementele respinse lui Muller – citații de audiere, acțiuni propuse și neacceptate de procurorii șefi care au supervizat ancheta – aceste elemente vor fi sub lupa congresmanilor.

De fapt, sfârșitul anchetei lui Muller e un nou început pentru alte categorii de acțiuni. Unele vor fi în justiție, pentru cazurile de elemente ce nu apar în raport, altele sunt în sarcina unor procurori independenți – precum cei din districtul sudic New York- care nu mai sunt constrânși de un mandat de consilier special, ci pot urmări orice pistă pentru orice faptă. În alte cazuri – precum finanțarea campaniei, finanțele lui Donald Trump și aspectele fiscale, dar mai ales descoperirile instituțiilor de forță – cu precădere cele din intelligence – audierile publice și clasificate se mută în Congres.

E adevărat că în cazul descoperirilor cele mai spumoase, cele clasificate, regulile interzic aducerea lor în spațiul public, însă în materie de substanță a noii campanii de realegere și de imagine a președintelui Trump, Congresul și membrii comisiei sunt suverani în a face alegații și referiri publice coerente, chiar dacă nespecifice, în legătură cu cele relevate de anchetă în spatele ușilor închise. Iar dacă până recent ținta lui Donald Trump era Muller, de acum marile probleme vor veni de la Congres.

Se spune că Trump a fost președintele cel mai hăituit de problemele juridice, pe care o parte importantă din site-urile republicane ce promovează teoriile conspirației le pun pe seama unor acțiuni secrete și neprecizate ale stângii, ale lui Soros și ale altor elemente media liberal-progresiste, care doresc, nu-i așa, sabotarea mandatului Trump. În același timp, avem de a face cu primul președinte care nu și-a publicat veniturile și impozitele sau care a intrat în legătură, prin echipa sa, prin cel puțin 16 persoane cuprinse în investigațiile lui Muller, cu reprezentanți la diferite niveluri ai statului rus, comunicând informații, preluând acțiuni, discutând afaceri, valorificând sau coordonând materiale compromițătoare obținute prin hacking de către serviciile speciale ruse împotriva Comitetului Național Democrat și a mailurilor personale ale doamnei Hillary Clinton, contracandidata lui Donald Trump.

Unii dintre cei implicați au fost condamnați, alții își așteaptă sentințele și încă colaborează cu investigațiile pe alte spețe, în sfârșit, o altă categorie a reușit să se salveze de acțiuni juridice directe. Trump însuși nu a compărut pentru o audiere în fața consilierului special Muller, trimițând, în schimb, prin avocați, declarații scrise amănunțite și răspunsuri la întrebări. Acest pas și evitarea oricărui răspuns în ce privește perioada de tranziție și cea de mandat, invocarea privilegiului executiv de a nu divulga discuțiile președinte/consilieri sunt marile realizări ale echipei de avocați a lui Donald Trump, cu certitudine una dintre cele mai bune de care ar putea beneficia un cetățean american.

Până în acest moment, pe temele investigate de către Robert Muller s-a făcut justiție, potrivit sistemului american. Dacă s-a făcut și dreptate, nu avem de unde să știm. Totuși liniștirea apelor în această fază și încheierea acestei etape avantajează sigur situația lui Donald Trump, care s-ar putea simți cu mâinile dezlagate cu precădere în relațiile cu Federația Rusă, după publicarea raportului și clarificarea elementelor acestuia. Singura preocupare majoră ține de elementele de imagine și atacuri politice pe care le-ar putea suferi mai departe Donald Trump.

La această oră, e neclar dacă Casa Albă va avea acces înainte de trimiterea în Congres, la raportul procurorului general. Dacă va putea ataca, sancționa sau modifica și ea raportul, pe baza propriilor elemente de interes, sau dacă va putea chiar ataca în instanță și bloca trimiterea raportului sau a unor elemente mai sensibile în Congres. Dar telenovela aspectelor juridice legate de campania Trump va continua cu siguranță. Și aceste elemente de presiune, oricât ar fi ele de relevante în politica internă, afectează postura, legitimitatea și credibilitatea Președintelui SUA la nivel internațional.

Pe de altă parte, orice perspectivă de a discuta o procedură de impeachment e prematură. Chiar și uzura și presiunea curentă nu e sigur că ajută opoziția democrată sau dacă, din contra, îl favorizează pe Donald Trump, în campania sa de victimizare, pe care acum o poate aduce la faza de triumf, după încheierea anchetei lui Robert Muller. Până la urmă, percepțiile publice și studiile sociologice calitative în SUA vor determina gradul de încrâncenare mai departe pe aceste teme. E adevărat că toți potențialii candidați prezidențiali democrați au vorbit despre faptul că-și doresc întreg raportul și că vor lupta ca acesta să devină public, dar asta înseamnă mersul la Curtea Supremă, cu toate consecințele pe care o decizie a acestei instanțe le-ar putea avea, negative și pozitive asupra șanselor actualului președinte Trump de a obține un al doilea mandat.

 

Te-ar putea interesa și: