Două incidente, jenante ținându-se cont de prestigiul Royal Navy, au afectat noile portavioane ale Marii Britanii.
La 6 decembrie, citând surse guvernamentale japoneze, cotidianul economic Nikkei a confirmat că portavionul britanic HMS Queen Elizabeth, a cărui capacitate operațională inițială (IOC) urmează să fie pronunțată foarte curând, se va deplasa în Japonia pentru prima sa desfășurare, în scopul să ia parte la manevre comune cu forțele americane și japoneze.
Dar nava britanică nu a fost scutită de probleme în timpul punerii la punct. De exemplu, în timpul unei ieșiri pe mare, în decembrie 2017, portavionul victima unei scurgeri de apă la nivelul unuia din arborii elicelor, lăsând să intre 200 de litri pe oră, scrie Opex 360
Cauza? Îmbinările de etanșeitate erau defecte, o problemă greu de imaginat în cazul unor nave strategice. Royal Navy „minimizează problema după ce a încercat să o ascundă. Este în mod clar jenant, mai ales că marina britanică avea la cunoștință de ceva timp de această problemă”, a comentat Jonathan Beale, corespondentulul apărării al BBC de la acea vreme.
Într-adevăr, marina britanică a relativizat importanța acestei avarii, subliniind că, în general, toate ambarcațiunile iau apă, de unde și prezența pompelor la bord și necesitatea de a efectua teste.
În cele din urmă, această problemă nu a împiedicat portavionul HMS Queen Elizabeth să-și continuie programul.
America, nu mai venim!
Cu toate acestea, acum afectat la Portsmouth, cel de-al doilea portavion al Marinei Regale, HMS Prince of Wales, s-a confruntat și el cu probleme de inundații.
Primul a avut loc în luna mai, când s-a rupt o țeavă de canalizare, deversându-se trombe de apă într-un compartiment.
Al doilea incident, mai grav, a avut loc în octombrie, în sala mașinilor navei, când mii de litri de apă de mare s-au deversat și au distrus sistemele electrice vitale ale portavionului care are un deplasament de 65.000 de tone și care a costat 3,2 miliarde de lire sterline.
Potrivit presei britanice, cauza avariei a fost o defecțiune la sistemul de stingere a incendiilor. Un purtător de cuvânt al Royal Navy a vorbit apoi despre o „problemă cu un sistem intern” și a anunțat deschiderea unei anchete pentru a determina cauza. În plus, el nu a reușit să precizeze amploarea daunelor.
Or, potrivit unor surse citate de presa britanică, reparațiile „ar putea dura până la șase luni” și „costurile lor vor ajunge la milioane” de lire sterline.
HMS Prince of Wales urma să plece în Statele Unite pentru a-și continua testele cu avioane F-35, la sfârșitul anului.
„Este jenant. Deplasarea în SUA a necesitat ani de planificare și acum a trebuit să spunem că nu putem veni”, a declarat o sursă pentru presa britanică.
Royal Navy a declarat că nu va comenta cu privire la starea în care se află portavionul HMS Prince of Wales sau cu privire la orice modificare a programului său. Dar a spus că nava va fi operațională până în 2023, așa cum era planificat.
HMS Prince of Wales este al doilea dintre cele două noi portavioane ale marinei britanice. Este mai lungă și mai grea decât sora ei mai mare, HMS Queen Elizabeth.
Cele două nave pot găzdui 36 de avioane F-35B și patru elicoptere.
Foto: Opex 360