Diplomatul Silviu Ionescu a scăpat de ştreang, nu şi de cătuşe

Diplomatul Silviu Ionescu a scăpat de ştreang, nu şi de cătuşe

Fostul însărcinat cu afaceri al României a scăpat de pedeapsa cu moartea în Singapore. În ţară, riscă acum maximum şapte ani de puşcărie. Azi-noapte, Judecătoria sectorului 5 a decis arestarea preventivă pentru 29 de zile a diplomatului.

„Rezultă în mod clar din declaraţii faptul că Dr. Ionescu a spus numeroase minciuni.” Aceasta este concluzia anchetatorilor din Singapore, care - în rechizitoriul transmis autorităţilor române - au intitulat capitolul dedicat declaraţiilor diplomatului „Minciunile Dr. Ionescu”.

În baza acestui document, dar şi a probelor furnizate procurorilor Parchetului General, fostul însărcinat cu afaceri al României la Singapore, Silviu Ionescu, a fost reţinut ieri pentru 24 de ore şi arestat preventiv 29 de zile, pentru accidentele provocate în dimineaţa de 15 decembrie 2009, soldate cu un mort şi doi răniţi.

Pentru faptele sale, dar şi pentru că a încercat să ascundă adevărul anchetatorilor, Ionescu ar fi riscat în oraşul-stat pedeapsa cu moartea prin spânzurare. În România, acuzaţiile de ucidere din culpă, fugă de la locul accidentului şi fals în declaraţii i-ar putea aduce maximum şapte ani de închisoare.

Ne puteți urmări și pe Google News

„Singaporezii şi-au făcut treaba”

„Am fost impresionaţi de modul în care şi-au făcut treaba colegii noştri din Singapore. Au strâns nu doar probe video, ci şi zeci de mărturii - inclusiv ale unor români, foşti subordonaţi ai diplomatului - care-l incriminează. În plus, pe toată perioada anchetei, au lăsat «să transpire» în presă doar anumite in for maţii pe care Silviu Ionescu şi-a construit apoi depoziţiile mincinoase. (...) De fapt, Ionescu nu a făcut decât să-i ajute să demontreze că minte continuu. Dacă, din perspectiva pedepselor aplicate, am înţeles de ce s-a temut să-şi recunoască faptele acolo, nu am putut să înţelegem de ce a continuat să mintă şi în ţară”, au explicat surse judiciare.

În faţa anchetatorilor, Ionescu a negat că s-ar fi aflat la volan în momentul producerii accidentului. Nu are însă probe care să le contrazică pe cele câteva zeci care-l incriminează.

FINAL DE ANCHETĂ

Trădat de propriul şofer şi de însoţitoarea sa

„Mărturiile aduse de Stat au demonstrat faptul că Tong Kok Wai (un malayesian în vârstă de 30 de ani, rezident permanent în Singapore) a murit din cauza rănilor rezultate de lovirea lui de către maşina S4301CD (autoturismul Audi al misiunii României), la intersecţia străzilor Bugkit Panjang şi Bangkit, în data de 15 decembrie 2009, în jurul orei 3.00. Statul a stabilit de asemenea, mai presus de orice bănuială, faptul că Dr. Ionescu era şoferul maşinii şi că el este răspunzător penal în cazul morţii amintite.”

Aceasta este concluzia anchetatorilor din Singapore, care au cerut arestarea şi au emis un mandat de urmărire internaţională pe numele di plomatului român. Principalele probe: în jur de 20 de martori, probe video, rezultate ale testelor ADN şi ale investigaţiilor făcute de poliţie.

Toate contrazic declaraţiile date anchetatorilor de Silviu Ionescu, care a explicat că maşina misiunii diplomatice ar fi fost furată şi că nu el ar fi provocat cele două accidente, produse la interval de câteva minute, în urma cărora un bărbat a murit, iar alţi doi au fost răniţi.

În plus, martorii au susţinut că, în acea seară, Ionescu a urcat băut la volan, a condus cu viteză excesivă şi a lovit victimele în timp ce acestea traversau la culoarea verde a semaforului.

A încercat să-l lovească cu maşina şi pe martorul principal

„Deşi a susţinut că nu a condus maşina misiunii diplomatice în acea seară şi că nu el a provocat accidentul, Silviu Ionescu este contrazis de un tânăr care a asistat la primul accident şi a încercat să-l oprească pe diplomat. (...) Tânărul a declarat că a văzut cum maşina condusă de acesta a trecut pe roşu şi i-a lovit în plin pe Tong Kok Wai şi Bong Hwee Haw, care traversau regulamentar. Revoltat de faptul că şoferul demarează în trombă şi nu opreşte pentru a-şi ajuta victimele, tânărul a încercat să arunce o piatră în maşină pentru a-l opri. Şoferul - pe care l-a identificat apoi ca fiind Silviu Ionescu - a încercat iniţial să-l lovească şi pe el cu maşina. Nu a reuşit, aşa că a deschis geamul şi s-a răstit la el, apoi şi-a văzut de drum”, au explicat surse din rândul anchetatorilor.

Tânărul a devenit unul dintre principalii martori ai acuzării, alături de fata care l-a însoţit pe diplomat în acea seară şi de şoferul acestuia, Marius Truşcă. De fapt, acesta din urmă le-a mărturisit anchetatorilor că, în seara de 14 spre 15 decembrie, Silviu Ionescu a condus maşina misiunii.

În plus, Truşcă a negat faptul că şeful său i-ar fi cerut să-l ajute să caute maşina furată, aşa cum susţinuse acesta în faţa poliţiştilor. În plus, tânăra care l-a însoţit pe diplomat în periplul făcut de acesta, în noaptea accidentelor, prin mai multe restaurante din Singapore a mărturisit că românul a băut peste măsură. Iar declaraţiile ei au fost confirmate nu doar de imaginile înregistrate de camerele de supraveghere, ci şi de angajaţi ai localurilor res pective.

„În dimineaţa zilei de 15 decembrie, i-am trimis un mesaj să văd cum se simte, pentru că eram îngrijorată de cantitatea de alcool pe care o consumase”, le-a explicat tânăra anchetatorilor. MARTOR

„I-a lovit pe amândoi, nu s-a oprit să le dea asistenţă”

„Pe 15 decembrie 2009, în jurul orei 3.00, am auzit un zgomot puternic al unui motor turat şi am văzut un autoturism negru, Audi, deplasându- se cu viteză pe Strada Bukit Panjang. În acelaşi timp, am văzut doi pietoni (tânărul care a murit ulterior şi unul dintre cei doi răniţi) traversând strada pe trecerea de pietoni (semnalul semaforului era în favoarea lor). Maşina Audi i-a lovit pe amândoi (...), nu s-a o prit să le a corde asistenţă. M-am urcat pe grilajul separatorului central de sensuri, in ten ţio nând să arunc o piatră pentru a opri ma şina. Am văzut-o însă îndreptându-se spre mine şi am sărit înapoi pe spaţiul central de demarcare, am căzut şi m-am rănit la picior. Şoferul a lăsat gea mul în jos, s-a răstit la mine şi apoi a demarat”, le-a declarat anchetatorilor unul dintre martorii principali, Mohamed Noor Bin Hussain, care l-a identificat apoi pe şofer ca fiind Silviu Ionescu, dintr-o fotografie din „The New Paper”.

VICTIME

„Am văzut o maşină neagră care m-a lovit”

„L-am întâlnit pe decedat pe data de 14 decembrie 2009, în vecinătatea blocului 223 de pe Strada Bukit Panjang (...), am traversat strada pentru a lua un taxi şi a merge acasă. Acum sunt în concediu medical şi nu am putut începe lucrul”, este mărturia tânărului Bong Hwee Haw, rănit grav de maşina misiunii României, în timp ce traversa strada alături de conaţionalul său care nu a supravieţuit accidentului.

„Verdictul” medicilor în cazul lui Bong: „hematom subdural acut, fracturi de craniu şi faciale, fracturi la fibula dreaptă şi în zona inghinală dreaptă”.

Mărturia sa a fost completată de cea a lui Muhammad Haris - cea de-a treia victimă a lui Ionescu, lovită de maşină, în următoarea in tersec ţie, tot pe trecerea de pietoni, tot la culoarea verde a semaforului: „Am văzut o maşină neagră îndreptându-se înspre fratele meu. S-a abătut însă de la banda ei şi m-a lovit (...). Purtam o cască albă, care s-a crăpat în urma impactului”.

ŞOFERUL DIPLOMATULUI

„Ionescu a folosit maşina pentru problemele lui”

„Am scos steagul românesc de pe maşină înainte ca Silviu Ionescu să o preia. Am folosit steagul doar când l-am condus pe acesta la recepţia oficială (din 14 decembrie). Dl Ionescu nu putea să conducă ma şina, cu steagul arborat, pentru chestiunile lui private. Astfel, de îndată ce recepţia de la Hotelul Shangi - La s-a terminat şi l-am condus acasă pe dl Ionescu, am scos steagul românesc, iar acesta a folosit ma şina pen tru problemele lui personale (...). Eu locuiesc în ambasadă. Dacă dl Ionescu s-ar fi aflat în ambasadă în data de 15 decembrie 2009, în jurul orei 3.00 dimineaţa, ne-am fi întâlnit acolo şi nu ar fi fost nevoie să mă sune în jurul orei 3.47. Prima dată când l-am văzut pe dl Ionescu, în data de 15 decembrie 2009, a fost în jurul orelor 8.30-8.45”, este declaraţia dată anchetatorilor din Singapore, de Marius Truşcă, şoferul diplomatului.

ÎNSOŢITOAREA LUI IONESCU

„A consumat vin, tequila şi alte băuturi alcoolice”

„Pe 14 decembrie, l-am însoţit pe dr. Ionescu la o recepţie la Hotelul Shangi -La, unde am fost conduşi cu maşina de către Truşcă. Dr. Ionescu a consumat câteva pahare cu vin la re cepţie. Când recepţia a luat sfârşit, l-am în so ţit pe dr. Ionescu la reşedinţa lui de la Grange Heights, unde şoferul a părăsit scaunul şoferului, fără să oprească motorul, şi a scos steagul românesc de pe maşină. Dr. Ionescu s-a aşezat în locul şoferului în maşină. M-a condus cu ma şi na la Clarke Quay, unde am stat la masă în afara unui restaurant turcesc şi am privit dan suri din buric (...). La un moment dat, dr. Ionescu a servit două shoturi de tequila. M-a condus a poi la Palace Legend KTV, unde s-a întâlnit cu o doamnă de origine chineză care-şi sărbătorea ziua de naştere. La KTV, dr. Ionescu a servit câteva pahare de băutură, care au fost probabil un amestec de cola şi băuturi alcoolice. Dr. Ionescu m-a dus înapoi la apartamentul meu puţin după ora 3.00”, a mărturisit tânăra Jeong Ae Ree.

MĂRTURII DUPĂ ACCIDENTE

A abandonat maşina şi a declarat-o apoi furată

„Am văzut un bărbat caucazian, care purta un sacou, mergând în direcţia mea. Se afla la aproximativ trei metri distanţă de o maşină neagră, parcată pe Bulevardul Sungei Kadut (locul în care a fost descoperită, pe 15 decembrie, în jurul orei 7.05, maşina declarată furată de Silviu Ionescu). I-am văzut faţa, am găsit neobişnuit că un om îmbrăcat în sacou şi cu cravată merge de-a lungul unei străzi pustii la o oră matinală. Am observat de asemenea că plăcuţa cu numărul de înmatriculare a maşinii negre avea literele «CD» pe ea şi că parbrizul era spart”, le-a mărturisit anchetatorilor un taximetrist care a trecut prin zonă, imediat după ce au avut loc accidentele şi care l-a identificat apoi pe bărbatul caucazian drept Silviu Ionescu.

Declaraţia lui a fost completată de cea a şoferului de taxi, care l-a condus apoi pe diplomat la reşedinţa sa şi care a asistat la apelul pe care diplomatul l-a făcut de pe telefonul mobil la numărul de urgenţă 999, anunţând că şi-a pierdut maşina.

ANCHETATORII

„Dovezile sunt copleşitoare”

„Dovezile sunt copleşitoare în privinţa faptului că maşina Audi neagră cu numărul de înmatriculare S3401CD a fost vehiculul care l-a lovit pe decedat, precum şi pe Bong şi Muhamad Haris. Declaraţiile martorilor au indicat clar că nu se afla nicio altă maşină pe Strada Bukit Panjang, care ar fi putut să le lovească pe cele trei persoane, în cele două intersecţii (...). Din totalitatea probelor, reiese clar că dr. Ionescu a fost şo fe rul maşinii Audi la ora celor două accidente şi că moartea decedatului a fost ca uzată de conducerea neglijentă a maşinii de către acesta pe Strada Buki Panjang, după ora 3.00, în 15 decembrie 2009 (...). În plus, probele au demonstrat că dr. Ionescu conducea cu viteză mare, în ciuda faptului că a consumat o cantitate sub s tan ţială de alcool în acea noapte (...). Probele indică faptul că el a oferit poliţiei in for maţii despre care ştia că sunt false”, au notat anchetatorii din Singapore.