Cu banii obţinuţi din penalizarea constructorilor, putem construi 19 km de autostradă, dacă ne înscriem în standardele de cost.
De la înscăunarea Ancăi Boagiu la şefia Transporturilor, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a aplicat amenzi constructorilor şi proiectanţilor în valoare de circa 40 de milioane de euro, mai mult decât s-a reuşit într-un an şi nouă luni când la şefia ministerului s-a aflat Radu Berceanu.
În total, din 2009 şi până în iulie 2011, firmele de construcţii au fost sancţionate cu circa 73,8 milioane de euro, suficient pentru a finanţa construcţia unei secţiuni de autostradă cu o lungime cuprinsă între 12 şi 19 de kilometri.
Potrivit standardelor de cost adoptate de companie, un kilometru de autostradă trebuie să ne coste între 3,86 milioane euro şi 6,1 milioane de euro.
Astaldi şi FCC, sancţiuni de 12 milioane de euro
La peste 6,1 milioane de euro se ridică penalităţile aplicate de Compania de Autostrăzi italienilor de la Astaldi şi spaniolilor de la FCC pentru realizarea autostrăzii Arad-Timişoara, care ar trebui finalizată în acest an, potrivit unor informaţii remise "Evenimentului Zilei" de către CNADNR. Motivul: întârzieri în lucrări şi nejustificarea avansului acordat în 2009.
Aceeaşi asociere a mai fost amendată cu circa 6,5 milioane de euro şi pentru nereguli la lucrările de construcţie a centurii ocolitoare a Constanţei, iar Compania analizează sancţionarea suplimentară a constructorului.
Probleme au fost şi pe autostrada care ar trebui să lege Capitala de Ploieşti. Italienii de la Pizzarotti şi Tirena Scavi au fost cei care au avut de achitat către Compania de Autostrăzi 65.000 de euro, pentru unele întârzieri la lucrări. Aceştia s-au angajat ca, până la finalul anului, pe 13 din cei 19 kilometri ai tronsonului Bucureşti - Moara Vlăsiei să se poată circula.
Colas, amenzi de 16 milioane de euro înainte de reziliere
Şi francezii de la Colas au fost sancţionaţi de şase ori înainte de a fi alungaţi de pe Autostrada Soarelui. Cuantumul amenzilor se ridică la 77,9 milioane de lei, respectiv circa 16 milioane de euro, potrivit datelor prezentate de CNADNR în luna aprilie, când s-a decis rezilierea contractului. La finalul lunii iulie, opt firme şi asocieri au depus ofertă pentru construirea tronsonului de pe autostradă rămas fără constructor după ruperea contractului cu firma franceză. Atribuirea contractului se va face până la finalul acestei luni.
"Prin noile contracte, toţi constructorii sunt obligaţi să aibă grafice de execuţie cu şase termene intermediare. Nerespectarea unuia dintre ele atrage după sine o penalizare de 500.000 de euro, iar pentru fiecare zi de întârziere o suplimentare de 0,1 la sută pe zi din valoarea contractului. În momentul în care se ajunge la o valoare de 15 la sută din contract, acesta se reziliază", declara Anca Boagiu, ministrul transporturilor, în primăvară, după rezilierea contractului cu Colas. 73 de milioane de euro ar obţine CNADNR din sancţiunile aplicate constructorilor şi proiectanţilor în perioada ianuarie 2009-iulie 2011 VEZI AICI situaţia penalităţilor aplicate de CNADNR Citiţi şi:
- Autostrada Transilvania, soluţii în era post-Bechtel
- Şefa de la CNADNR explică cum a fost stabilit preţul iniţial pentru Autostrada Transilvania
- Cum a jumulit Bechtel statul român
- Americanii de la Bechtel, alungaţi de pe Autostrada Transilvania
- Boc: "Năstase ar trebui să ceară scuze românilor de 6 miliarde de ori pentru contractul cu Bechtel"