Dezbateri, istorie, OPINII: Uniforma ŞCOLARĂ, între “Da” şi “Nu”

Dezbateri, istorie, OPINII: Uniforma ŞCOLARĂ, între “Da” şi “Nu” Sursă foto: Arhiva EvZ

Se spune că atunci când un elev poartă uniforma şcolară, este introdus într-un mediu care încurajează cultura şi “promovează valoarea egalităţii între colegii de clasă”.

Multe ţări au uniforme şcolare care seamănă cu uniformele militare. Dezbaterea problemei uniformelor şcolare obligatorii a stârnit de-a lungul timpului controverse în multe părţi ale lumii, elevii fiind îndemnaţi să urmeze un cod de conduită.

“Va fi sau nu reintrodusă uniforma şcolară?”. O întrebare care persistă de multă vreme atât în România, cât şi în alte ţări. Reţelele de socializare dezbat şi ele mai nou această “problemă”, de asemenea, în societatea americană nu încetează dezbaterile privind necesitatea dress cod-ului în şcolile medii. Specialiştii spun că opiniile pro şi contra sunt împărţite egal şi în Europa, şi în Statele Unite. 

Începe în Anglia

Ne puteți urmări și pe Google News

“Argumentul principal al celor ce se pronunţă pentru introducerea uniformei este comoditatea. Copiii, mai ales cei din clasele mari, nu trebuie să se gândească la modul cum să se îmbrace. Însă confortul mai constă şi în altceva”, menţionează psihologul rus Elena Artamonova. „Odată cu libertatea în îmbrăcăminte, copiii se confruntă cu mai multe probleme în privinţa relaţiilor dintre ei. Unii nimeresc în sfera vedetelor, se laudă cu modul cum arată şi îi complexează pe cei care nu corespund punctelor lor de vedere privind nivelul de viaţă”.

Istoria uniformei şcolare începe în Anglia la începutul secolul al XV-lea în şcoala Christ’s Hospital pentru orfani şi copii din familii sărace. Englezii conservatori au păstrat această uniformă până în zilele noastre, practic, neschimbată. În ce priveşte uniforma rusească, ea a apărut în 1834. Ea a fost făcută după uniforma militară. În 1896, uniforma a apărut şi în gimnazii: rochii maro cu guleraşe şi şorţuri, negre pentru fiecare zi şi albe de sărbători.

În ultimii ani

Acest gen de uniformă s-a păstrat şi în URSS, însă de la începutul anilor 1990 uniforma nu se mai poartă. În prezent, în Rusia se discută despre necesitatea introducerii uniformei şcolare, iar Marea Britanie dictează moda pentru elevi. De data aceasta, filiala britanică a organizaţiei Mondiale a Mişcării Scout pregăteşte o uniformă pentru fetele musulmane: o rochie largă şi un tricou-rochie cu mâneci lungi. La noi în ţară, în ultimii ani, au fost promovate şi susţinute de parlamentari din toate partidele, pe rând, iniţiative legislative privind introducerea uniformelor obligatoriu în sistemul de învăţământ din ţară, de la cele mai mici clase, la stat şi la privat deopotrivă. Iniţiativele nu au reuşit să treacă de votul aleşilor poporului. Proiectul iniţiat de 41 de parlamentari din fosta USL (PSD, PNL şi PC) a fost respins de Senat pe 18 martie 2014, după ce în mai 2012, au respins un proiect similar iniţiat în februarie 2012 de 81 de deputaţi de la PDL, UDMR şi minorităţi.  Iniţiativa acestora a fost apoi respinsă şi de către deputaţi, în aprilie 2013. Inclusiv Guvernul Ponta a dat aviz negativ proiectului, iar la dezbaterile parlamentare reprezentantul Ministerului Educaţiei, secretarul de stat Andrasz Kiraly, a declarat că decizia de introducere în şcoli a ţinutei obligatorii ar trebui lăsată la nivelul Consiliului de administraţie al unităţilor de învăţământ, altfel statul ar fi obligat să asigure şi finanţarea unei astfel de măsuri.

 

Indiferent de clasa socială

În multe ţări uniformele şcolare sunt folosite pentru a aduce laolaltă elevii, indiferent de clasa socială, culoare, credinţă şi statut. Specialiştii spun că într-un fel uniformele obligatorii sunt benefice pentru că “astfel copiii nu sunt condamnaţi pentru statutul lor şi nici nu se confruntă cu probleme care nu merită atenţie”.

Chiar dacă introducerea uniformelor a avut rezultate pozitive în Statele Unite, în multe ţări implementarea politicii uniformelor şcolare necesită mult efort, datorită multitudinii de obiecţii venite nu numai din partea elevilor, ci şi din partea părinţilor. Argumentul „contra” este şi el destul de convingător: “Uniforma şcolară îngrădeşte trăsăturile individuale ale copilului. Funcţiile şcolii constau nu numai în educare şi învăţătură, însă şi în relevarea personalităţii, iar uniforma poate limita această dezvoltare”. Aceasta este opinia psihologilor americani, iar unii apărători ai drepturilor copilului afirmă că uniforma şcolară obligatorie încalcă drepturile elevului la libertatea de exprimare.